Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"84bcc7af-1bc2-4cbd-b741-0b90af89b0ad","c_author":"Németh András","category":"elet","description":"A fosszilis üzemanyagok használata miatt levegőbe kerülő, üvegházhatást fokozó gázok miatt durvábbá váltak a hőhullámok és ezzel milliókat sújtanak egyre jobban a hosszabbá váló hőhullámok.","shortLead":"A fosszilis üzemanyagok használata miatt levegőbe kerülő, üvegházhatást fokozó gázok miatt durvábbá váltak a hőhullámok...","id":"20241227_A-klimavaltozas-miatt-hat-hettel-hosszabb-a-hohullamos-idoszak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/84bcc7af-1bc2-4cbd-b741-0b90af89b0ad.jpg","index":0,"item":"2c13c9c5-7534-4359-b443-2981aef549b5","keywords":null,"link":"/elet/20241227_A-klimavaltozas-miatt-hat-hettel-hosszabb-a-hohullamos-idoszak","timestamp":"2024. december. 27. 16:05","title":"A klímaváltozás miatt hat héttel hosszabb a hőhullámos időszak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"838e4d56-6a3f-4872-b9ca-8b761965ef49","c_author":"HVG","category":"360","description":"Bár nagy létszámú lett a Patrióták Európáért frakciója, a magyar kormánnyal együtt karanténba zárta az Unió. A soros elnökség sem volt diadalmenet.","shortLead":"Bár nagy létszámú lett a Patrióták Európáért frakciója, a magyar kormánnyal együtt karanténba zárta az Unió. A soros...","id":"20241228_Orban-EU-EP-Patriotak-Europaert-soros-elnokseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/838e4d56-6a3f-4872-b9ca-8b761965ef49.jpg","index":0,"item":"7345ad66-b9f6-4475-95a4-74e3dfde2ec0","keywords":null,"link":"/360/20241228_Orban-EU-EP-Patriotak-Europaert-soros-elnokseg","timestamp":"2024. december. 28. 14:00","title":"A Fidesz pártcsaládra lelt az idén, de Orbánéknak nem osztottak lapot az EU-ban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a09a1e12-959a-4b3f-8913-6e188b3ad3d2","c_author":"Kovács Bálint","category":"kultura","description":"Hogy Major Erik generációja egyik legjobb színésze, az is jelzi, hogy háromszor is jelölték a legígéretesebb pályakezdő díjára, és idén meg is nyerte a Színházi Kritikusok Céhe elismerését. A Radnóti Színház színészével bűnöző édesapja örökségéről, szeretetlenségről és arról is beszélgettünk, miért érezte úgy, visszaadhatja élete egyik legfontosabb főszerepét.","shortLead":"Hogy Major Erik generációja egyik legjobb színésze, az is jelzi, hogy háromszor is jelölték a legígéretesebb pályakezdő...","id":"20241227_major-erik-interju-radnoti-szinhaz-szombathelyi-weores-sandor-szinhaz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a09a1e12-959a-4b3f-8913-6e188b3ad3d2.jpg","index":0,"item":"ab5c036e-3cae-478d-a5fb-c49e559c6c70","keywords":null,"link":"/kultura/20241227_major-erik-interju-radnoti-szinhaz-szombathelyi-weores-sandor-szinhaz","timestamp":"2024. december. 27. 20:00","title":"„Nem hívtak el a castingra, úgyhogy azt mondtam, nem lesz műtét”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"049eca01-59e3-4b61-9e8e-4c247ec88540","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Azonban nem csupán a súlytalanság, hanem a Kreml-barát álláspont miatt sem merül fel a német, külföldre sugárzó közmédia szerint, hogy Orbánt bevessék egy valódi békemisszióban. ","shortLead":"Azonban nem csupán a súlytalanság, hanem a Kreml-barát álláspont miatt sem merül fel a német, külföldre sugárzó...","id":"20241228_deutsche-welle-orban-viktor-magyarorszag-orosz-ukran-haboru-bekemisszio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/049eca01-59e3-4b61-9e8e-4c247ec88540.jpg","index":0,"item":"48aee2e4-a86b-4c8f-ae4e-b3f01b1471a2","keywords":null,"link":"/360/20241228_deutsche-welle-orban-viktor-magyarorszag-orosz-ukran-haboru-bekemisszio","timestamp":"2024. december. 28. 09:00","title":"Deutsche Welle: Magyarország diplomáciailag súlytalan, kizárt, hogy közvetíteni tudna Ukrajna és Oroszország között","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"409ec168-5e84-47bb-9c1e-b13b5f781474","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A digitális média és a streaming megjelenése akár mindörökre el is törölhette volna az unalmat, azonban ennek éppen az ellenkezője történt – állítják kanadai kutatók.","shortLead":"A digitális média és a streaming megjelenése akár mindörökre el is törölhette volna az unalmat, azonban ennek éppen...","id":"20241228_digtalis-media-szorakoztato-szolgaltatasok-unatkozas-unalom","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/409ec168-5e84-47bb-9c1e-b13b5f781474.jpg","index":0,"item":"7614bd31-d4ea-4134-baa8-0ae1e8ffee5b","keywords":null,"link":"/tudomany/20241228_digtalis-media-szorakoztato-szolgaltatasok-unatkozas-unalom","timestamp":"2024. december. 28. 12:03","title":"Ömlenek ránk a filmek, a sorozatok, a zenék, és mégis többet unatkozik az emberiség, mint eddig bármikor","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f04dcadf-0146-45ac-b2ac-4fee53b41a8c","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A legnagyobb német lap brüsszeli tudósítója szerint a magyar uniós elnökséget a kormányfő a maga jobboldali-populista céljaira használt ki. Jan Diesteldorf szerint az eltelt hat hónap alapján senki sem állíthatja, hogy nem tudja, mit akar ez az ember.","shortLead":"A legnagyobb német lap brüsszeli tudósítója szerint a magyar uniós elnökséget a kormányfő a maga jobboldali-populista...","id":"20241227_suddeutsche-zeitung-orban-eu-elnokseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f04dcadf-0146-45ac-b2ac-4fee53b41a8c.jpg","index":0,"item":"18bc36b6-7556-4455-9309-7bf1c74c79cb","keywords":null,"link":"/360/20241227_suddeutsche-zeitung-orban-eu-elnokseg","timestamp":"2024. december. 27. 07:30","title":"Süddeutsche-vélemény: Orbán megmutatta, mennyire destruktív és veszélyes","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a7edb185-c065-48ac-b020-a249869b78a6","c_author":"Dzindzisz Sztefan","category":"kkv","description":"Legalábbis, ha átlépjük a magyar határt, akkor már a régióban is találunk sokkal gazdagabbakat náluk. De ilyen léptékű gyarapodást ritkán látni.","shortLead":"Legalábbis, ha átlépjük a magyar határt, akkor már a régióban is találunk sokkal gazdagabbakat náluk. De ilyen léptékű...","id":"20241227_Meszaros-Lorinc-vagyon-forbes-gazdagok-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a7edb185-c065-48ac-b020-a249869b78a6.jpg","index":0,"item":"efa78126-caa6-4071-90cb-45489dd6f5b7","keywords":null,"link":"/kkv/20241227_Meszaros-Lorinc-vagyon-forbes-gazdagok-ebx","timestamp":"2024. december. 27. 12:39","title":"74 millió forint Mészáros Lőrinc órabére, Tiborczé 8,7 millió, de még így is kispályások","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"574ea1d2-761e-4925-b9d0-ed108da136fd","c_author":"Martini Noémi","category":"itthon","description":"Augusztus vége óta nem jár állami lakhatási támogatás több ezer kárpátaljai menekültnek. Vannak, akik alkalmi munkából ki tudják termelni a lakbért, másoknak a Máltai Szeretetszolgálat továbbra is finanszírozza a lakhatást, de rengetegen tűnnek el nyomtalanul a rendszerből, és olyanokról is hallani, akik arra kényszerültek, hogy visszatérjenek Kárpátaljára. Az utóbbi négy hónapban több érintett családdal és szállásadóval maradtunk kapcsolatban, hogy megtudjuk, hogyan élnek túl. Három helyszín, három különböző sors. ","shortLead":"Augusztus vége óta nem jár állami lakhatási támogatás több ezer kárpátaljai menekültnek. Vannak, akik alkalmi munkából...","id":"20241228_karpataljai-menekultek-ukrajnai-haboru-tamogatas-maltai-szeretetszolgalat-lakhatas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/574ea1d2-761e-4925-b9d0-ed108da136fd.jpg","index":0,"item":"a2c8a2bb-0999-4617-8380-7c4b1c0c4194","keywords":null,"link":"/itthon/20241228_karpataljai-menekultek-ukrajnai-haboru-tamogatas-maltai-szeretetszolgalat-lakhatas-ebx","timestamp":"2024. december. 28. 10:00","title":"„Nincs még egy ország, ahol különbséget tesznek menekült és menekült között” – hogyan élnek az állami támogatástól elesett kárpátaljai menekültek?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nem sportfilm lett, még csak nem is életrajzi, de az sem lenne teljesen igaz, ha azt mondanánk: nem lényeges, hogy az egykori hegymászó, Erőss Zsolt özvegyéről szól ez a film, mert a gyászról általánosságban mond el valamit. A Magasságok és mélységek épp úgy a gyerekekkel magára maradó Sterczer Hilda személyes története, mint amennyire mindazoké, akik vesztettek már el számukra fontos embert.
Megérkezett a valaha élt legeredményesebb magyar hegymászó, Erőss Zsolt haláláról, pontosabban az ő halálát feldolgozni kénytelen feleségéről, Sterczer Hildáról szóló film, a Magasságok és mélységek. Aki azt várná, hogy Csoma Sándor, első nagyjátékfilmes rendező és forgatókönyvíró filmje bemutatja a 2013-ban a világ harmadik legmagasabb hegyén, a Kancsendzöngán meghalt Erőss életének elképesztő momentumait – tíz nyolcezres hegy megmászását, amelyek között ott van a Mount Everest vagy az egyedül, háttércsapat nélkül megmászott Nanga Parbat, és két csúcs, amelyeket a sportoló már művégtaggal teljesített – az csalódni fog.
A Magasságok és mélységek nem a hófödte hegycsúcsok között, a jég birodalmában az ép ésszel alig felfogható kihívásoknak, éles döntési helyzeteknek kitett, a halálzónában mozogva emberfeletti teljesítményt produkáló hegymászók filmje, és nem ismerjük meg belőle sem Erőss erdélyi gyerekkorát, sem a halálának pontos körülményeit. Hamis is lenne, ha azokat az órákat próbálná meg rekonstruálni a film, amelyeknek a történéseivel egyedül Erőss Zsolt lehetett tökéletesen tisztában a Kancsendzönga csúcstámadása utáni leereszkedéskor, és amelyeknek tragikus következménye lett, hogy Erőss társával, Kiss Péterrel együtt örökre a hó fogságában ragadt.
A magaslati, heroikus küzdelmek helyett Csoma Sándor inkább arra figyelt, hogy miközben Erőss a végsőkig harcolt az elemekkel, mi történt odahaza a rá váró, majd hirtelen megözvegyülő feleséggel és anyával, Hildával.
Ahogy a film díszbemutatóján a producer, Sümeghy Claudia fogalmazott: nem volt egyszerű szponzort találni az alkotáshoz. Sok szóba jöhető támogató visszautasította a szponzorációt, mert a film nem a „férfi hőst”, hanem „a női hőst” ünnepli. De nyugodt szívvel leírhatjuk, hogy most már bánhatják az elforduló cégek, hogy nem szerepel ott a nevük egy olyan többrétegű, intim és jó ízléssel megcsinált film mellett, mint ami a Sterczer Hildával való szoros együttműködés, illetve a vele készült interjúkötet (A Hópárduc felesége) alapján végül megszületett. A kevés pénzből összerakott alkotás látványos jelenetek, szélesvásznú havas táj nélkül is, visszafogott képekkel és pontosan kimért (se túl sok, se túl kevés) színészi játékkal is el tud mesélni egy nagyon megindító történetet.
Bár a Trill Zsolt alakította Erőss ebben inkább csak szellemként, a felidézett emlékekben van jelen, és ugyan átfogó lélektani elemzést nem kapunk a hegymászóról, a film első rétegében Csoma Sándor mégis okosan csepegtet információkat a hegymászólétről és Erőss Zsolt személyiségéről is – aki finoman fogalmazva sem volt az a virágot adó, romantikus típus – úgy, hogy közben végig Pál Emőke szuggesztív alakításán, vagyis Hilda traumáján marad a fókusz.
Pál Emőke, mint Sterczer Hilda a forgatáson
Hekli Andrea
Az embereket annak idején különösen foglalkoztatta, hogy mégis hogy képes valaki a hegyen kockára tenni az életét, ha otthon várja a család, a feleség, a gyerekek; és miféle elvetemültség kell ahhoz, hogy valaki inkább amputáltatja a lábát csak azért, hogy protézissel még tudjon hegyet mászni, mintsem, hogy egy bicegő lábbal örökre elbúcsúzzon a szédítő magasságoktól. A szenvedély, a himalájai hegymászás, mint életforma és személyes kiteljesülés, illetve a másokért érzett felelősség, a lemondás, az önmegadás, a kompromisszumok, az alkalmazkodás közötti vélt vagy valós ellentmondások érdekelték a laikus embereket Erőss és Sterczer történetében, és ezek a dilemmák megjelennek a filmben is, de sohasem didaktikusan.
Az író-rendező nem ítélkezik sem Erőss, sem az őt maximálisan elfogadó és támogató partner döntései fölött, de jól eltalált mondatokkal érzékelteti, hogy kapcsolatuk semmiképpen sem volt átlagosnak mondható, a hegymászás olyan erővel volt jelen az ő életükben, hogy olykor az mindent felülírt.
Ez érzékelhető például akkor, amikor az ugyancsak mászó Hildának a filmbéli Erőss Zsolt azt ecseteli, hogy van az a helyzet, amikor a társnak ott kell hagynia a másikat a hegyen, hogy legalább egyikőjük életben maradjon. Hilda tiltakozik – ő márpedig biztosan nem hagyná fent a férjét. Csakhogy a Himalájában nincs helye a szentimentalizmusnak, az oxigénben ritka, száraz magaslati levegő szabályai magasról tesznek az emberi érzésekre (lévén, hogy az már nem az ember birodalma), így Erőss keményen válaszol: én is otthagynálak, Hilda. Rideg, durva mondat ez, de ahogy Földes András kollégánk korábban az Indexen fogalmazott: „Abban a magasságban minden, amire itt lenn evidenciaként tekintünk, más színben tűnik fel. A halál lehetősége hozzátartozik a himalájai mászáshoz, az alpinisták számára ez természetes dolog.”
Trill Zsolt és Pál Emőke
Magasságok és mélységek
Ez, a civil ember számára normálisnak vélt lét furcsán kifacsart B-verziója, a hegymászólogika határozza meg Hilda és az extrém sportot űző férje kapcsolatának a dinamikáját is, de a film túlmutat az ő konkrét történetükön.
Azáltal ugyanis, hogy megteszi Hildát főszereplővé, tulajdonképpen azokról az emberekről is szól, akik akár jelentős áldozathozatallal, a háttérben minden feltételt biztosítanak ahhoz, hogy a másik fél nyugodtan kibontakozhasson.
Persze, a Magasságok és mélységek a gyász filmje is. Aki veszítette már el közeli hozzátartozóját, tudja milyen hihetetlen nehéz feldolgozni azt, hogy aki az egyik pillanatban még létezett, még beszéltünk hozzá, a másik pillanatban már egy élettelen test csupán. Hát még milyen nehéz lehet elfogadni ezt a helyzetet akkor, amikor a másik elvesztésére mindössze az események logikus egymásutánisága alapján (vagyis, hogy két napja van 8000 méter felett, nincs tehát rá esély, hogy még életben legyen....), vagy mások szavaiból kell következtetnünk (mint ahogy Kollár Lajos expedícióvezető is folyamatosan tájékoztatta Hildát telefonon a himalájai történésekről). A halál bizonyosságáról azonban nincs lehetőségünk a saját szemünkkel, a saját érzékszerveinkkel meggyőződni, és ez olyan, mint elfogadni valakinek az elvesztését bemondás alapján. Az agy akceptálja, az ösztönök a legkevésbé sem. Hildának és a gyerekeinek viszont csak ennyi adatott meg; a szavak, a józan ész diktálta logika alapján elfogadni egy apa, egy férj elvesztését. Úgy kellett tőle elbúcsúzniuk, hogy még csak eltemetni sem tudták őt.
Nagy Enikő, aki Erőss Zsolt és Sterczer Hilda óvodáskorú lányát alakítja a filmben
Magasságok és mélységek
A film a gyászfolyamat nagyon vegyes érzelmeivel zsonglőrködik kezdve attól a pillanattól, hogy Hilda megtudja, bajba keveredtek a mászók a Kancsendzöngán. A suspense eszközével él a film: mi már tudjuk, hogy bekövetkezett a tragédia, miközben a feszült órákban Hilda még imádkozik a csodáért, és próbálja nem mutatni a gyerekek felé elhatalmasodó aggodalmát. Aztán, mikor még senki sem meri kimondani, hogy bekövetkezett a tragédia, racionális és olyan ember lévén, aki pontosan tudja, hogy a csúcs közelében minden elvesztegetett perc eggyel közelebb sodorja a hegymászót a halálhoz, ő lesz az első, aki kimondja: a férje ottmaradt a hegyen.
A megözvegyült nő különleges helyzetbe kerül abban a tekintetben, hogy párja ismert ember, ezért a sokkszerű élményt az emléktábla-avatások, az újságírói kérdések megválaszolása, a tévéstábok kiszolgálása miatt nincs ideje megemészteni. Nem sok nyugtot ad neki a nyilvánosság ahhoz, hogy a gyászával törődjön, ám, amíg maga nem tudja elkezdeni a saját traumájának feldolgozását, a gyerekek fájdalmán sem tud anyaként enyhíteni. Kétségbeesetten próbálja fenntartani hát csonkán maradt családját, információkkal kiszolgálni a sztorira éhes újságírókat, és megtartani a hétköznapok normalitását, mintha mi sem történt volna, miközben szinte fáj a rá telepedő üresség.
Magasságok és mélységek
A gyászban éppen akkor viselkedik az ember a legirracionálisabban, ha racionális próbál benne maradni. Pedig a gyászszituáció stádiumai épp olyan zaklatottak, a józan észt alaposan próbára téve, ahogy azt a film is bemutatja. A magukra maradtak túlélése, az elhalálozással kapcsolatos ügyintézések gyakorlati oldalán túl ott van a düh, a lelkiismeret-furdalás, az elviselhetetlen kín és reménytelenség, és a hullámokban ránk törő (mit törő: mellkason vágó) érzelmek: a másik hiányának bevillanása, a másik illatának váratlan felbukkanó emléke.
Pál Emőke természetes játékán keresztül végig vezet minket a film ezen a nagyon nehéz úton egészen addig, amíg Hilda át nem meri engedni magát a fájdalomnak, megkezdve ezzel a gyászmunkát.
Ebben a filmben, a címével ellentétben valójában nincsenek magasságok, csak mélység van. Vagyis pontosabban az igazi magasság éppen a legnagyobb mélység a történetünkben. A filmbeli pszichológus a hegymászós metaforával élve azt mondja: nem a csúcsra felérni, hanem onnan lejönni a legnehezebb; a végkimerülés szélén vegetálva, mégis megfontoltan, biztonsággal, gyorsan leérni a táborba. Csakhogy bármennyire is siettetné az ember az ereszkedést, nem lehet meggyorsítani, ahogy a gyász folyamatát sem lehetséges megsürgetni. Hildának viszont el kell indulnia az élet legnehezebb szakaszán, a csúcsról lefelé.
Még több kultúra a Facebook-oldalunkon, kövessen minket:
Mario Vielmo 49 éves alpinista az utolsók egyikeként láthatta Erőss Zsolt és Kiss Péter magyar hegymászókat, akik 2013 májusában a Kancsendzöngán haltak meg. Az olasz mászó eddig még nem szólalt meg az ügyben magyar megkeresésre egyetlen médiafelületen sem. Interjút a Kiss Péter, egy hősi halált halt hegymászó emlékére nevű Facebook-oldalt készítők csináltak vele.
Szeptember végén érkezik a mozikba a Magasságok és mélységek című film, amely a Mount Everest első magyar meghódítója, Erőss Zsolt feleségének gyászáról szól, valós levelek és az özvegy pszichológusának beszámolói alapján.
Luxus életvitele és szolgája molesztálása miatt került a hírekbe Hilarion, aki annak idején három hónap alatt kapta meg a magyar állampolgárságot, ám idén nyáron forró lett a lába alatt a talaj.