szerző:
Lukács Andrea

A következő három hónapban Reigl Judit életművének ad otthont a debreceni Modem. A hatvan éve Párizsban élő művésznőt ünneplik New Yorkban, Londonban és a francia fővárosban, de itthon ez még csak a második kiállítása. A hvg.hu a június 17-ei megnyitón készített interjút a 86 éves festőnővel.

Vajon mit gondolhatott Reigl Judit, amikor Kósa Lajos debreceni polgármester a művésznő szignója mellé "Picasso-csekként" még egy kis rajzot is követelt az albumába? A 86 éves világhírű festőnő mindig hátraarcot tett, ha terelni akarták valamerre: lázadozott a kommunista rezsimben is, és addig próbálkozott a szökéssel, amíg nem sikerült. 1950-ben, 27 évesen, nyolcadszorra ment. Valószínűleg sosem bontakozhatott volna ki Magyarországon, így az sem fordult meg a fejében, hogy visszatérjen szülőföldjére.

Reigl Judit Kósának szignál
©

hvg.hu: Mit talált meg Franciaországban, ami itthon nem volt meg?

Reigl Judit: Adott egy helyet, ahol élhettem és alkothattam, szabadabban, mint akkor itt Magyarországon.

hvg.hu: Nem is vágyott soha vissza?

Reigl Judit: Nem. Soha. Három és fél hónapon keresztül mentem, kilenc határon keltem át, mert akkor még zónákra volt osztva a kontinens. Általában gyalogosan, ilyen-olyan segítséggel jutottam tovább.

hvg.hu: Nem félt az út során?

Reigl Judit: Nem lehetett félni, fel sem merült. Még a halál is jobb lett volna, mint maradni.

hvg.hu: Vállalta a nélkülözést és a szegénységet, a szabadság fejében?

Reigl Judit: Nem vállaltam a szegénységet, az jött magától. El kellett viselni, aztán ki kellett jönni belőle.  Amikor kiértem, mázolónak is beálltam, csak hogy ecset legyen a kezemben. De nagyon kemény munka volt. Az első világháború óta nem festették Párizsban a lakásokat! Ott várt a szén a kádban, azt lapátoltam. De nem volt baj, mert megvolt a lehetőségem, hogy mellette azt fessek, amit akarok.

hvg.hu: Milyen érzés volt újra hazajönni?

Reigl Judit: Harminchárom év után tértem először vissza. Az üzleteik kirakatai tűntek fel, ami máshol a leggyorsabban változik, itt nem. Ez furcsa volt. Ugyanolyan, mint még a 30-as években. A másik, hogy amikor megérkeztem nem volt forgalom, az Andrássy utat a teljes pompájában élvezhettem. Micsoda gyönyörűség! A harmadik, ami feltűnt, a lassúság. Kint mindenki gyors, hadarva beszél, szinte vibrál. Hiába tanultam meg magyar iskolában a franciát, fél évbe, majdnem egy esztendőbe került, míg kint megértettem az embereket. Itt viszont minden olyan lassú, csodálkoztam, hogy talán Szibériába jöttem, vagy Ukrajnába? Érzékeny vagyok a ritmusokra, biztos azért zavar.

 

Reigl Judit 86 évesen is alkot
©

hvg.hu: Úgy érzi, hogy van hazája?

Reigl Judit: Nem szeretem ezt a kifejezést, én a legszívesebben egy Európai Egyesült Államokban érezném jól magam. Határok nélkül. Nem szeretem a bezártságot, a korlátokat. Ahol mindenki önállóan, de egyenértékűen dolgozhat, érvényesülhet. A fiatal generáció feladata, hogy ezt létrehozza.

hvg.hu: Ön nem volt hajlandó sokáig megmaradni egy mentor vagy egy művészeti vezető mellett. André Bretont is otthagyta.

Reilg Judit: Igen, mert beszűkített. Mindig lázadó voltam.

hvg.hu: Vannak tanítványai, akik éreztetik, hogy inspirálja a következő generációt?

Reigl Judit: Nincsenek, se kedvem sem időm velük foglalkozni. Voltak, akik jöttek és tanulni akartak, de egy idő után fontos, hogy eltávolodjanak, vagy el kell őket távolítani.

Reigl Judit
Reigl Judit 1923-ban született Kapuváron, a Képzőművészeti Főiskola ösztöndíjával Olaszországban töltött diákéveit az 1948-as kommunista változások miatt meg kellett szakítania, festő társai Párizs és Stockholm felé vették az irányt, ő akkor még egyszer hazatért, de a határon elvették az útlevelét. 1950-ben papírok és pénz  nélkül szökött a szabad világ felé. Párizsban André Breton fedezte fel, így első korszaka a szürrealizmushoz kötődik. Később szakított Bretonnal, non-figuratív korszakában az automatikus írást használta, és híres az eksztatikus állapotban készült műveiről. A kilencvenes években újra visszatért a figuratív ábrázoláshoz, megihlette a 2001-es new york-i terrortámadás is.

hvg.hu: Önt ki inspirálta?

Reigl Judit: A Főiskolán Csontváry volt meghatározó számomra. Csináltunk pár diáktársammal egy kis forradalmat, amikor előkotortuk a képeit. Restauráltuk őket, így nap, mint nap megcsodálhattam a Magányos cédrust. A víz alól menekítettük ki a festményeket, aztán kitettük a falakra, de egy év után mindet leszedték. Az ő képeit nem ismerte el Magyarországon soha egy rezsim sem, mindig idegenkedtek tőle, a külföldi kiállításai sem voltak sikeresek, rosszul lettek megszervezve. Gulyást osztogattak hozzá. No meg a tananyagból is hiányzott. A főiskolán csúfoltak minket érte, azt mondták: „őrült festőnek bolond diákok az imádói”. Talán igazuk volt, ők voltak a normálisak. Csontváry egy magányos üstökös volt.

hvg.hu: Saját magát is annak érzi?

Reigl Judit: Én? Dehogy. Én semminek sem érzem magam, éppen hogy csak vagyok (nevet).

hvg.hu: El tudja magyarázni a képeit, szeret róluk beszélni?

Reigl Judit: Nincs mit magyarázni rajtuk. Nézze meg mindenki, és döntse el, hogy neki mit jelent.

hvg.hu: Mi volt az ambíciója fiatal festőként?

Reigl Judit: Csak festeni akartam, nem érdekelt senki és semmi. Ez az életem megoldása.

Az automatikus írás a festészetben - Reigl Judit a Modemben
©
MTI Kult

Kósa Lajos szobrot kapott a debreceni Modemben

Kósa Lajos (Fidesz) debreceni polgármester szobrát is kiállították a helyi Modem Modern és Kortárs Művészeti Központ "Kis magyar pornográfia" című kiállításán, s ez okozott némi zavart csütörtök este a tárlat megnyitóján.

MTI Kult

Szocreál a MODEM-ben: áll Sztálin szobra

Hatalmas Sztálin-szobor magasodik hétfőtől a debreceni MODEM Modern és Kortárs Művészeti Központ kertjében; a talapzatával együtt 10 méter magas monstrum a leglátványosabb darabja a csütörtökön nyíló Szocreál - Festészet a Rákosi-korban című kiállításnak.

Hárman meghaltak a tűzben, miután tüntetők kifosztottak egy bevásárlóközpontot Chilében

Hárman meghaltak a tűzben, miután tüntetők kifosztottak egy bevásárlóközpontot Chilében

Borkai Zsolt lemondását követelték tüntetők Győrben

Borkai Zsolt lemondását követelték tüntetők Győrben

Miért vesznek egyre többen bakelitlemezt?

Miért vesznek egyre többen bakelitlemezt?

Fittyet hány az időjárás a naptárra, nyári meleg lesz szombaton

Fittyet hány az időjárás a naptárra, nyári meleg lesz szombaton

A friss Nobel-díjas, aki nem engedi, hogy előirják neki, ki legyen

A friss Nobel-díjas, aki nem engedi, hogy előirják neki, ki legyen

Bizarr összefügges lehet a légszennyezettség és a gyilkosságok száma között

Bizarr összefügges lehet a légszennyezettség és a gyilkosságok száma között