Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"313738ae-297d-4bba-9efd-33520428481e","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Bár hivatalosan az EP nem közli, milyen ügyben vizsgálják a mentelmi jog felfüggesztését, elképzelhető, hogy a bennfentes kereskedelem vádja áll a háttérben.","shortLead":"Bár hivatalosan az EP nem közli, milyen ügyben vizsgálják a mentelmi jog felfüggesztését, elképzelhető...","id":"20250506_Magyar-Peter-EP-mentelmi-jog-felfuggesztes-kerelem-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/313738ae-297d-4bba-9efd-33520428481e.jpg","index":0,"item":"69ec232c-1cee-4237-ae20-81f47e7df42b","keywords":null,"link":"/itthon/20250506_Magyar-Peter-EP-mentelmi-jog-felfuggesztes-kerelem-ebx","timestamp":"2025. május. 06. 07:48","title":"Harmadik alkalommal is kikérték Magyar Péter mentelmi jogát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"774c1dc1-86a7-474c-8d5e-a7049b768d52","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az Apple már javában teszteli a 2026-os mobiljait, amelyek közül a két csúcsverzió kijelzőjét már csak a szelfikamera törheti meg.","shortLead":"Az Apple már javában teszteli a 2026-os mobiljait, amelyek közül a két csúcsverzió kijelzőjét már csak a szelfikamera...","id":"20250506_apple-iphone-18-pro-iphone-18-pro-max-kijelzo-ala-rejtett-face-id-arcfelismeres","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/774c1dc1-86a7-474c-8d5e-a7049b768d52.jpg","index":0,"item":"980df9c3-f1a3-4ec3-b951-8b8823e56d47","keywords":null,"link":"/tudomany/20250506_apple-iphone-18-pro-iphone-18-pro-max-kijelzo-ala-rejtett-face-id-arcfelismeres","timestamp":"2025. május. 06. 11:03","title":"Kijelző alá rejtené a Face ID-t az Apple, az iPhone 18 Pro és Pro Max is megkaphatja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9977c6ce-045c-4465-9098-f0fa4d521f1f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az Apple a kiszivárgott információk szerint megvariálná az iPhone-ok bemutatásának menetrendjét, ami elsőként az iPhone 18-akat érintheti. ","shortLead":"Az Apple a kiszivárgott információk szerint megvariálná az iPhone-ok bemutatásának menetrendjét, ami elsőként az iPhone...","id":"20250505_apple-iphone-18-bemutatasa-iphone-se-osszecsukhato-iphone","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9977c6ce-045c-4465-9098-f0fa4d521f1f.jpg","index":0,"item":"36243725-685d-4bc0-b9f8-1d424d2dd401","keywords":null,"link":"/tudomany/20250505_apple-iphone-18-bemutatasa-iphone-se-osszecsukhato-iphone","timestamp":"2025. május. 05. 09:03","title":"Nagy változás jöhet az Apple-nél, és ehhez a hajlítható iPhone-nak is köze lehet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c3ced2ad-b298-446a-9aea-95451ad265c3","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Google véletlenül idő előtt közzétette azt a bejegyzését, ami az Android új dizájnnyelvét mutatta be. Bár azóta már törölte az írást, ennyi is elég volt, hogy kiszivárogjon néhány érdekes részlet.","shortLead":"A Google véletlenül idő előtt közzétette azt a bejegyzését, ami az Android új dizájnnyelvét mutatta be. Bár azóta már...","id":"20250506_google-android-dizajnnyelv-material-design-3-exprerssive-android-kinezete","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c3ced2ad-b298-446a-9aea-95451ad265c3.jpg","index":0,"item":"c7828e9d-0971-47f3-8d6e-a1c1f0d053ed","keywords":null,"link":"/tudomany/20250506_google-android-dizajnnyelv-material-design-3-exprerssive-android-kinezete","timestamp":"2025. május. 06. 10:03","title":"Kiszivárgott képeken látni, hogyan néz majd ki az új Android","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8dc2ba85-e2d3-44bc-9747-2324e84c4e1e","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Az Alpine Holding kft. nagy tartozásra nagy hitelt kapott.","shortLead":"Az Alpine Holding kft. nagy tartozásra nagy hitelt kapott.","id":"20250505_Windisch-Laszlo-ASZ-MBH-Bank-Meszaros-Lorinc-hitel-MNB-Alpine-Holding-Kft","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8dc2ba85-e2d3-44bc-9747-2324e84c4e1e.jpg","index":0,"item":"372a45d7-e9d4-4a74-8373-b907de9d8f7a","keywords":null,"link":"/kkv/20250505_Windisch-Laszlo-ASZ-MBH-Bank-Meszaros-Lorinc-hitel-MNB-Alpine-Holding-Kft","timestamp":"2025. május. 05. 09:13","title":"Az ÁSZ-elnök most se nevezte nevén Mészáros bankját, de elárulta, hogy az mire adott kölcsönt egy 233 milliárdos adósságú MNB-cégnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ca20a990-f193-44b1-b7aa-4349f6e3441e","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Ennek többségét a csehek által vezetett kezdeményezés szállíthatja.","shortLead":"Ennek többségét a csehek által vezetett kezdeményezés szállíthatja.","id":"20250505_zelenszkij-pavel-praga-tuzersegi-lovedek-haboru-tamogatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ca20a990-f193-44b1-b7aa-4349f6e3441e.jpg","index":0,"item":"fb43f4ed-2d93-4600-8307-c8d20c2380f9","keywords":null,"link":"/vilag/20250505_zelenszkij-pavel-praga-tuzersegi-lovedek-haboru-tamogatas","timestamp":"2025. május. 05. 07:44","title":"Zelenszkij: Ukrajna hárommillió tüzérségi lövedékre számít a szövetségeseitől 2025 folyamán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1b6aabbd-5762-46aa-be65-2084b9048c8e","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Stellantis amerikai márkájának újdonsága lágyhibrid, plugin hibrid és tisztán elektromos változatokban támad.","shortLead":"A Stellantis amerikai márkájának újdonsága lágyhibrid, plugin hibrid és tisztán elektromos változatokban támad.","id":"20250506_375-loerovel-debutalt-az-elso-elektromos-jeep-compass","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1b6aabbd-5762-46aa-be65-2084b9048c8e.jpg","index":0,"item":"68e908db-8498-44cc-b5d5-cbcc5120720c","keywords":null,"link":"/cegauto/20250506_375-loerovel-debutalt-az-elso-elektromos-jeep-compass","timestamp":"2025. május. 06. 07:01","title":"375 lóerővel debütált az első elektromos Jeep Compass","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d5b87f17-e02e-4cc3-92ec-e48bcaf1966f","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A feladatsorra 45 percük van a diákoknak, ezután következnek az összetettebb feladatok, amelyek megoldására 135 percet kapnak.","shortLead":"A feladatsorra 45 percük van a diákoknak, ezután következnek az összetettebb feladatok, amelyek megoldására 135 percet...","id":"20250506_matematika-erettsegi-elso-resz-feladatok-terfogatszamitas-grafok-vektorok-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d5b87f17-e02e-4cc3-92ec-e48bcaf1966f.jpg","index":0,"item":"4615a135-23d3-4e13-93bd-ef9a430be5e8","keywords":null,"link":"/itthon/20250506_matematika-erettsegi-elso-resz-feladatok-terfogatszamitas-grafok-vektorok-ebx","timestamp":"2025. május. 06. 09:22","title":"Térfogatszámítás, gráfok és vektorok – ezek szerepelnek a matekérettségi első részében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Véget ért az első Európától és Afrikától távol rendezett Dakar. Amitől sokan féltek – nevezetesen, hogy a verseny tavalyi törlése a harminc éves múltra visszatekintő esemény teljes összeomlását eredményezi –, nem történt meg. A Dakar túlélte a terrorizmust, kérdéses azonban, hogy következmények nélkül túlteszi-e magát az idei dél-amerikai „újjászületésen” is.
Tavalyelőtt az év utolsó napjaiban néhány terrorista Mauritániában agyonlőtt négy francia turistát, majd egy-két nappal később megöltek három helyi katonát is. Miután a 2008-as Dakar rali mezőnye kilenc napot töltött volna a biztonságosnak éppen nem nevezhető afrikai országban, az útvonal újratervezésére pedig nem volt mód, a szervezők meghozták a verseny történetének talán legnehezebb döntését, törölték a 2008-as ralit.
A Dakart szervező Amaury Sport Organisation (A.S.O.) a történtek után azonnal jelezte: nem hagyják, hogy ez még egyszer megtörténjen, s ha kell, az eddigi hagyományokkal szakítva elviszik a sivatagi show-t a fekete kontinensről. Nem beszéltek a levegőbe: már februárban eldőlt, hogy a 2009-es Dakar ralit Argentínában és Chilében rendezik. Bár a választás nem tűnt rossznak, néhányan a versenyzők és a rajongók közül kételkedtek abban, hogy Dél-Amerikában is olyan versenyt lehet rendezni, ami megfelel a Dakar szellemének.
A szervezők elhatározták: bebizonyítják, hogy nem csak Afrikában lehet megrendezni a világ legnehezebb terepralis viadalát, s olyan útvonalat állítanak össze, amit nem lesz egyszerű teljesíteni. Nyugodtan kijelenthetjük: sikerült az A.S.O. vállalkozása. Sőt, tulajdonképpen túl jól sikerült, a 2009-es Dakar végül épp ennek esett áldozatul. A szervezők által megálmodott "gyilkos" útvonal, valamint a helyismeret ehhez társuló tökéletes hiánya bohózattá tette a versenyt.
Az első olyan esemény, ami az egész versenyre rányomta a bélyegét, a második szakaszon történt. Ennek az etapnak a 200. kilométere körül tűnt el Pascal Terry, a 49 esztendős francia versenyző, akit ezt követően – az elvileg folyamatos műholdas követőrendszer ellenére – két napig nem találtak meg, s végül már csak a holtteste került elő – infarktus végzett vele. A szörnyű haláleset után nagyjából az ötödik szakaszig rendben zajlottak a dolgok, erre a napra azonban olyan etapot sikerült összeállítaniuk a szervezőknek, amivel a mezőnynek csak kis hányada tudott megbirkózni. Többen a szelektíven éjszakáztak, és a korábbinál jóval több jármű kényszerült búcsúzni a versenytől. Az ötödik etap nehézségei miatt – lévén, hogy a versenyzők harmada éjszaka még valahol a sivatagban volt – a hatodik szakaszt jelentősen lerövidítették: a 395 kilométeres szelektív részből végül csak 178-at kellett megtennie a mezőnynek.
Ekkor dőlt el, hogy a szervezők nem mérték fel megfelelően a helyzetet, s némileg túllőttek a célon a több mint 5600 kilométeres mért távval. A szelektív szakaszokat ilyen hosszúra még sosem tervezték, s mint kiderült, nem véletlenül. A hatodik szakasz ugyanis csak az „első fecske” volt, a hátralévő nyolc etapból még ötnek módosították a rajt előtt az útvonalát. A 11. szakaszt például teljesen el is törölték, így végül a teljes táv 4400 kilométerre olvadt.
A versenyzők közül azonban így sem sikerült mindenkinek beérnie, ellenőrzőpontokat hagytak ki, állandó problémákkal küzdöttek. A szervezők pedig a hibázó pilótákat – konzekvensnek nem mindig nevezhető – szankciókkal sújtották. Ennek esett áldozatul a versenyben addig vezető Nasser Al-Attiyah, akit egyszerűen kizártak, de például az ötödik szakaszon kint ragadtak közül voltak olyanok is, akik 200 órás időbüntetést kaptak.
Amikor legtöbben úgy gondolták, hogy a helyzetet már nem lehet tovább rontani, a versenyben az autósok között magabiztosan vezető Carlos Sainz belezuhant egy kiszáradt folyómederbe, amely állítólag nem szerepelt a versenyzők rendelkezésére bocsátott útvonalrajzon. A Volkswagennel induló spanyol pilóta navigátora súlyosan megsérült, így kénytelenek voltak feladni a versenyt. Az esetből minden bizonnyal azért nem lett nagyobb botrány, mert a német istálló legnagyobb riválisának, a Mitsubishinek a versenyzői közül kettő már korábban kiesett, egy pedig jelentős hátrányba került, amikor kinn maradt egy szakaszon, így az összetettben a VW maradt az élen.
Az utolsó két nap büntetésbotránya – amely inkább csak Magyarországon kapott nagyobb médiavisszhangot – tulajdonképpen így csak hab volt a tortán. Egyenes következménye a korábbi eseményeknek és szervezési hibáknak, amelyek mind abból eredtek, hogy egy olyan földrészen, ahol nem rendeztek eddig hasonló kaliberű versenyt, minden addiginál hosszabb és nehezebb útvonalat állítottak össze. Mindenesetre például az autós mezőnyben alig volt olyan jármű, amelyet ne sújtottak volna valamilyen büntetéssel. Ez azt jelenti, hogy a versenyzők teljesítménye nem összehasonlítható, hiszen nem azonos távot tettek meg, és/vagy nem azonos feltételekkel.
A helyenként kaotikussá vált idei verseny az egész eseményt komolytalanná tette a nézők szemében, ez pedig több kárt okozhat a Dakarnak, mint a 2008-as törlése. A tömegbázis elvesztése hosszabb távon a szponzorok és a közvetítő televíziók visszavonulásához vezet.
Különösen igaz ez a mostani válságos időkben, amikor a számtalan sebből vérző autóipar többször is meggondolja, hogy mire költsön. A Suzuki és a Subaru már kivonult a rali-sportból, és a története legnagyobb sikerét arató – évi 40 millió euróból gazdálkodó – Volkswagen is jelezte, hogy 2009-ben kevesebb versenyen indul, mint az elmúlt években. Bár a német csapatnál a Dakar nem került ki a kalapból, más gyártók az idén történtek után elgondolkodhatnak a folytatáson. A Mitsubishi például hét, zsinórban aratott győzelem után most csak egy tizedik helyet tudott felmutatni Joan Nani Roma révén, miután élmenői – például a kilencszeres győztes Stéphane Peterhansel – kiestek. A feltörekvő BMW-nek pedig – mint már írtuk – az élről zárták ki elsőszámú versenyzőjét.
Az A.S.O.-nak a dél-amerikai versennyel tehát nem sikerült elérnie, ami az esemény tavalyi törlését követően a legfontosabb célja lett volna – nevezetesen a Dakar renoméjának helyreállítását. Márpedig a világ egyik legnagyobb sportesemény-szervezőjének számító cégnek nagy szüksége van a népszerű és elismert Dakarra, az elmúlt években ugyanis a társaság másik zászlóshajójának számtó Tour de France-ot sem kerülték el a botrányok. Sőt, az utóbbi néhány esztendőben többen a francia kerékpáros körverseny létjogosultságát is megkérdőjelezték, az egész sportágat alapjaiban megrengető doppingbotrányok miatt. Az elmúlt három versenyen nem egyszer az élen álló versenyzőről derült ki, hogy tiltott szert használ, sőt, a 2006-os győztes, Floyd Landis a befejezést követő napon bukott le. A Tour esetében emiatt a szponzorok már nemcsak fenyegetőznek a sportágból való távozással: becslések szerint a kerékpársport egy esztendő alatt 40 millió eurót bukott a doppingbotrányok miatt távozó szponzorokkal. A legnagyobb csapás talán a Discovery Channel búcsúja volt, a társaság ugyanis évi 13 millió eurót költött csapatára, és ők adták távozásuk előtt a Tour de France győztesét is Alberto Contador személyében.