szerző:
Infinit
Tetszett a cikk?

A blogoknak viszonylag alacsony olvasottságuk ellenére is a közgondolkodást komolyan befolyásoló szerepük lehet. Az online naplók a politikai kérdések feszegetése, a friss hírek és kommentárok miatt kerültek az utóbbi időben rivaldafénybe.

A közelmúltban számos, a blogoszférával foglalkozó kutatás jelent meg, amely igyekszik feltárni a blogozás méreteit és jellemzőit. Bár a számok gyakran ellentmondanak egymásnak, a fő tendencia – az online naplóírás robbanásszerű terjedése – látnivaló. A Technorati, blogokra specializálódott cég szerint az elmúlt másfél év során durván öthavonta duplázódott meg a létező blogok száma. A cég 500 ezer blog létezését jelzi 2003 júniusában, és körülbelül 4 millióra becsüli a jelenleg létező naplók számát. A Pew Internet & American Life Porject véleménye szerint manapság 5,8 másodpercenként hoznak létre a világon egy új blogot, azaz naponta durván 15 ezer új regisztrálás történik. Egy másik blogokkal foglalkozó cég, a Persus Development számai szerint 2004 végére 10 millió bloggal számolhatunk – bár ezek jó része „halott”, azaz elkezdett, de nem folytatott napló.

A Weblogs Inc vezetője, Jason McCabe Calacanis szerint az élő blogok száma jelenleg kevesebb, mint egymillió. A Weblogs szerint a netezők nem egészen egy százaléka vezet online naplót, bár ez a szám az elkövetkező öt évben jelentősen növekedni fog. Calacanis egy másik számítása szerint mindössze 200 blog éri el a havi egymilliós forgalmat, és mindössze 20 képes havi tízmilliós látogatottságot produkálni. A Pew Internet & American Life Project szerint a népesség mintegy 11 százaléka olvas rendszeresen blogot az Egyesült Államokban. Az olvasók száma kiemelt alkalmakkor (pl. az idei amerikai elnökválasztáskor) meg is duplázódhat.

A blogot írók demográfiai összetételéről is készült néhány adatfelvétel. A Persus Development vizsgálata szerint a szerzők 90 százaléka 13 és 29 év közötti, többségük (53%) tinédzser. Egy másik, Fernanda Viegas által elvégzett kutatás szerint a blogot írok ennél öregebbek, 46 százalékuk 21-30 év közé esik, míg 28 százalékuk a harmincas éveiben jár. Viegas felmérése szerint az online naplót vezetők közel kétharmada férfi, és szintén ilyen arányban találhatók meg köztük a legalább 1 éve blogolók.

Hogy mennyire az érdeklődés homlokterébe került a blog, azt jól mutatja az egyik amerikai lexikonkiadó, a Merriam-Webster, amely az év kifejezésének választotta a „blog" szót, mégpedig azért, mert 2004-ben a lexikon honlapján a leginkább keresett kifejezés a „blog" volt, megelőzve a top10-es listán többek között a „választás", a „hurrikán" vagy éppen a „defenesztráció" kifejezést. A "blog" ennek megfelelően meg is jelenik majd a 2005-ös Merriam-Webster szótár nyomtatott változatában.

Némileg eltérően vélekedik a kérdésről az Oxford University Press, az Oxford szótár kiadója, amely szerint a blog inkább az elmúlt év kifejezése (és néhány Oxford szótárba már be is került), idén pedig a belőle eredeztethető fogalmak (például a blogoszféra) áttörése volt tapasztalható.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Gazdaság

Kell-e hirdetés a bloggereknek?

Nemcsak az Egyesült Államokban, hanem itthon is egyre több hirdető vet szemet a blogokra, azaz webnaplókra, amelyek személyes stílusukkal és szubjektív hangvételükkel hamarosan az internetes hirdetési piac kedvenceivé válhatnak. Feltéve, ha a bloggerek engedik.

Golden Blog

Bloggerek Irakból

Majdnem minden Irakról szóló információ vagy hír a politikusok és a média szűrőjén keresztül jut el a nagyvilágba - állítják azok az iraki bloggerek, akik küldetésüknek tekintik, hogy naplóikban hitelesen „tudósítsanak” országukról.

Világ

Bloggerek az amerikai kampányban

Az idei amerikai elnökválasztás kampányában már komoly szerepet játszanak a blogok, internetes naplók, amelyek nemcsak a hagyományos információhoz jutást segítik, hanem hatékony eszközei a kampányfinanszírozásnak, valamint a jelöltek népszerűsítésének.

Kiricsi Gábor (hvg.hu) Gazdaság

Könyvsiker lesz-e a lebuktatott londoni „prostituált” blogja?

A londoni örömlány blogja kultikus olvasmánnyá vált a weben; klienseivel töltött estéit ezrek követik, s nemrég egy könyvkiadó is szerződési ajánlattal kereste meg. Egy anonim szövegek szerzőit kutató irodalom professzor azonban állítja: a webnaplót valójában egy San Franciscó-i újságírónő jegyzi.