Tetszett a cikk?

A vállalatvezetők az informatika szerepének gyors megváltozására számítanak, ami az elkövetkező öt évben ugyanis mindinkább valódi versenytényezőként járul hozzá a vállalatok üzleti tevékenységéhez. A legtöbb vezető úgy vélte, hogy az új adatkezelési és analitikai eszközök gyakorolják majd a legnagyobb hatást vállalatuk innovációs képességeire.

Az informatika kritikus versenytényezővé válik a következő öt év során, mivel a vállalatok új termékek helyett mind inkább új üzleti modelleket vezetnek be a sikeres működés érdekében – derül ki egy nemrég publikált globális vállalatvezetői felmérés eredményeiből. Az Economist Intelligence Unit 23 ország több mint 4000 vállalatának vezetőjét faggatta az SAP német informatikai óriáscég megbízásából.

A válaszadók a stratégia és az innováció megvalósításának sebességét tartották az elkövetkező öt év legnagyobb vezetői kihívásának, és több mint négyötödük vélekedett úgy, hogy a technológia központi tényezőként támogatja vállalatukat az új üzleti modellek bevezetése és a megcélzott stratégia teljesítése terén. A vezetők közel háromötöde tartja az informatikát költséghatékonyság-növelő eszköz helyett egyre inkább valódi versenytényezőnek.

A nemzetközi minta több mint 60 százaléka nyilatkozott úgy, hogy vállalata a már meglévő termékcsaládokra koncentrál az új termékek és szolgáltatások fejlesztése helyett. A vezetők 54 százalékának cége nem új termékek, hanem egyre inkább innovatív üzleti modellek bevezetésével törekszik a piaci versenyelőny megszerzésére.

Az SAP elnök-vezérigazgatója, Henning Kagermann szerint az innovatív üzleti megoldások szerepe és az új üzleti ökoszisztéma körvonalazódása alátámasztja az SAP következő öt évre kidolgozott növekedési stratégiáját.

„A vállalatoknak 2010-ben gyorsabban kell majd követniük ügyfeleik változó szükségleteit a sikeres működéshez” – mutatott rá Henning Kagermann . „Az üzleti élet szereplői egyre inkább alaptevékenységükre koncentrálnak, így az ügyfelek rugalmasság és kényelem iránti elvárásainak teljesítésében fokozottan kell támaszkodniuk partnereik és beszállítóik integrált hálózatára . Az informatika stratégia központi szerepet fog játszani az ügyféligények hatékony és gazdaságos formálása és követése terén. A számítástechnika történetének következő fejezetében össze kell hangolni az informatikát az üzleti működéssel, és az egyszerű költségmegtakarítási törekvések helyett a versenyelőny megszerzésének szolgálatába kell állítani az IT-infrastruktúrát.”

Az eredmények tanúsága szerint a vállalatok egyre gyakrabban használják az informatikát ügyfeleik magatartásának előrejelzésére. A válaszadók arra számítanak, hogy az ügyfelek viselkedésében és szükségleteiben fellépő változások azonosítása lesz az eredményes szolgáltatási és termékinnováció legfőbb akadálya a következő öt évben. Közel negyven százalékuk nyilatkozott úgy, hogy e problémára tükrében valószínűleg többet fektet majd cége ügyfélkapcsolat-kezelő (CRM) megoldásai fejlesztésébe.

A válaszadók 61 százaléka szerint az informatika kritikus szerepet kap az ügyfélkapcsolatokban és az ügyfélkiszolgálás színvonalának javításában a közeli jövőben. A többiek (31 és 30 százalékos arányban) az új termékek és szolgáltatások fejlesztése, illetve az ellátásilánc-kezelés, az SCM (supply chain management) terén tulajdonították az informatikának a legnagyobb befolyást.

“Túl korai volna még az informatika elarctalanodását, elszürkülését jósolni” – vélekedett Erik Brynjolfsson, a MIT Sloan School menedzsment-professzora és a MIT Center for eBusiness igazgatója. “Éppen ellenkezőleg: az üzleti élet szereplői valószínűleg minden eddiginél innovatívabban alkalmazzák majd az informatikát versenyelőnyük növelésére a következő öt évben. Az EUI és az SAP 4000 cégvezető bevonásával végzett vizsgálata hasonló eredményeket hozott a MIT Center for eBusiness kutatásához. Mindkét felmérésből kiderült, hogy az informatika egyre fontosabb szerepet játszik az új üzleti modellek kidolgozása és az ügyfélközpontúbb működés terén. Az adatok és a számítástechnika árának csökkenése pedig csak tágítani fogja az informatikával támogatott innovációban rejlő lehetőségeket.”

A kutatási eredményekből ítélve az informatika nyújtotta versenyelőny jelentős részt az információ rögzítésének, átadásának és elemzésének képességéből ered. A válaszadók komoly javulásra számítanak a vizsgált időszakban a szükséges információk pontos és jól időzített elérése terén.

Az új technológiák értékelésekor a legtöbb vezető úgy vélte, hogy az új adatkezelési és analitikai eszközök gyakorolják majd a legnagyobb hatást vállalatuk innovációs képességeire a 2010-ig terjedő időszakban.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Gazdaság

The Economist: Írországban a legjobb élni

A gazdaság gyorsan fejlődik és a hagyományos értékek is megmaradnak Írországban - állítja a brit politikai hetilap, amely a maga által fontosnak tekintett mutatók alapján rangsorolta a világ országait.

Itthon

Járai Zsigmond reflektál a The Economist cikkére

Leszek Balcerowicz, a lengyel jegybank elnöke sikeres pénzügypolitikát folytat, ez különösen érvényes Magyarországgal összehasonlítva - írta a The Economist legújabb száma. Járai Zsigmond, a jegybank elnöke a hvg.hu-nak kifejtette, az eltérő magyar és lengyel adottságokból nehéz messzemenő következtetéseket levonni.