szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A magyar internetvilág az egy évvel ezelőtt mértekhez képest ütemesen, bár nem túl gyorsan fejlődik. Egy év alatt 250 ezer új PC-t állítottak üzembe, ami 8-10 százalékos bővülést jelent. Az internet-előfizetések száma 740 ezerre nőtt, ami 17 százalékos bővülési ütemet jelent.

Eközben csökkent a modemes és növekedett az ADSL, illetve a kábelcsatlakozások száma. Mára a 284 ezer betárcsázós kapcsolatot mára közel 100 ezerrel meghaladták a szélessávú kapcsolatok, hiszen a 236 ezer xDSL (ez több mint kétszeres növekedés) és a 136 ezer kábeles elérés is szinte hasonló ütemű emelkedést jelez. Így aztán mintegy 1,7 millió internetező van jelenleg Magyarországon, s közülük 900-ren otthonról is elérik a világhálót a 15 évesnél idősebb honfitársaink közül.

Még férfias

A VMR2005 médiakutatás adatai szerint a 14-69 éves, gyakori (legalább hetente egy alkalommal) internetezők között még mindig a férfiak és a fiatalok vannak többségben. Az internet-felhasználó magyarok 59 százaléka férfi, 55 százaléka pedig 30 év alatti. Azok körében, akik napi rendszerességgel használják a világhálót, még erőteljesebben érvényesül a férfias jelleg: 65 százalék a férfiak aránya, és a napi használók több mint fele a fővárosban él.

A Visitor Media Research 2005-ös adatfelvétele során az NRC Piackutató és a TNS a magyar internet több mint 300 pontjáról gyűjtöttek válaszadókat, hogy információkat szerezzenek az internet-felhasználókról és a kutatásban részt vevő 96 honlap látogatóiról.

Az eredmények azt mutatják, hogy a hetente legalább egyszer internetezők 58 százaléka használja a világhálót otthonában – a naponta internetezők körében ez az arány természetesen magasabb: 83 százalék. A magyarországi internet-felhasználók 38 százaléka munkahelyéről is, 26 százaléka pedig valamilyen tanintézményből is eléri a internetet. A 14-24 évesek körében ugyanakkor 62 százalék az iskolából internetezők aránya – magasabb, mint azon fiataloké, akik otthonukban (is) elérik a világhálót (58 százalék); ráadásul e korcsoport közel egyharmada tanintézményben internetezik a legtöbbet.

E-mail mindenek felett

A legjellemzőbb internetes tevékenység még mindig a levelezés, valamint az általános információkeresés: előbbire 96, utóbbira 91 százalék használja rendszeresen (legalább hetente) az internetet. Online magazinokat az internetezők 77 százaléka olvas rendszeresen. Az internet használat tudatosabbá válására utal ugyanakkor, hogy évről évre nő a levelezésen, böngészésen túlmutató tevékenységeket végzők aránya. Vásárlás, utazás előtti információgyűjtésre az internetezők 54 százaléka hívja rendszeresen segítségül a világhálót (és csak egytizedük nem használja ilyen célra soha), gazdasági információkat 56 százalékuk keres legalább heti rendszerességgel, hivatali ügyek online módon történő intézése pedig a gyakori internetezők 35 százalékára jellemző.

Játszani és nem fizetni

Az internetezők 37 százaléka rendszeresen játszik az interneten; fizetős szerencse-, illetve nyereményjátékokat ugyanakkor csak 4 százalékuk szokott játszani. Hasonló arányok figyelhetők meg az online tartalmak letöltése esetén is: 40 százalék rendszeresen tölt le online tartalmakat, de csak 4 százalék szokott fizetni is ezért.

Termékek, szolgáltatások rendelésére, megvásárlására a gyakori internetezők 6 százaléka használja legalább hetente az internetet, további 31 százalék pedig ritkábban, nagyjából havonta ad le online rendelést. Az internetes vásárlást azonban ennél valamivel többen próbálták már ki: 44 százalék vásárolt már így, és 10 százalék azok aránya, akik az online fizetést is kipróbálták. A 14-69 éves gyakori internetezők 15 százaléka biztos abban, hogy fél éven belül rendelni fog valamit az interneten keresztül, további 27 százalékuk pedig valószínűnek tartja ezt.

Vesszen a pop-up, pusztuljon a spam és a vírusok!

A 14-69 éves gyakori internetezők körében a banner a legelfogadottabb online hirdetési forma: 44 százalékuknak ez a kedvence. Csaknem ugyanennyien tartják elfogadhatónak a nyereményjátékkal egybekötött hirdetéseket (43 százalék), valamint a weblapok, rovatok, fórumok vagy online játékok szponzorációját (41 százalék). A hírlevélben látott reklámot az internetezők 35-, a megrendelt reklám e-mailt 27 százaléka fogadja el. Az internetezők leginkább a kéretlen levélreklámokkal (spam) és az egér-követő hirdetésekkel szemben elutasítók, előbbit mindössze 1 százalékuk, utóbbit pedig 2 százalékuk tolerálja, de a pop-up hirdetések elfogadottsága is csak 6 százalékos. Ugyanakkor az internetezők valamivel több mint egytizede abszolút elutasító: semmilyen online hirdetési formát nem fogad el.

A spameknek nem csak az elutasítottsága magas, de az internetezők fele a kéretlen reklámleveleket az internet második legnagyobb problémájának tartja. Az első helyet – megszokott módon – ismét a vírusok foglalták el. A gyakori internetezők 45 százaléka gyakran, 41 százaléka pedig alkalmanként szokott spamet kapni, ennek ellenére mindössze 31 százalékuknak van saját, vagy a szolgáltató által működtetett spamszűrő megoldása – az internethasználók fele manuálisan törli a postaládájába került kéretlen leveleket.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

reuters Tech

Fékevesztett kínai internetpenetráció

Százhúsz millióra nőhet az év végéig a kínai internet felhasználók száma, a gyorsan növő PC eladásoknak és az internet csatlakozások gyarapodásának köszönhetően.

hvg.hu Tech

Az internetes telefonálás idén a lakosság körében is elterjed

Az idén is rohamléptekkel halad előre a technológiai fejlődés, méghozzá olyan területeken, amelyek a széles közönség számára is kézzelfogható változásokat okozhatnak a fogyasztási szokásokban. A internetnews.com portál szakértőire hivatkozva az Infinit szerint az alábbi trendek lesznek a legjellemzőbbek az idén.

Egyéb

Gyors internet elérhető áron - új távlatok kisvállalkozások számára

A UPC internetes üzletágának chello plus szolgáltatása ma már olyan gyors adatátviteli sebességet nyújt, amely a közelmúltban még elképzelhetetlennek tűnt. A szélessávú, fix havidíjas chello plus csomag elsősorban kisebb cégeknek, vállalkozásoknak nyújt minden igényt kielégítő, korszerű és elérhető lehetőséget az internet intenzív használatához.

Infinit Tech

Az interneten minden és mindenki által szerkeszthetővé válik

Frode Hegland, a University College London kutatójának elképzelései alapjaiban változtathatják meg az interneten elérhető információk struktúráját. A tudós Liquid Information névre keresztelt projektjét leginkább a hypertext és a Wikipedia összeházasításaként értelmezhetjük, amelyben minden dokumentum szerkeszthetővé válhat és minden egyes szó potenciális link lehet.

hvg.hu Tech

Egymillió internetes háztartás lesz Magyarországon 2006 végére

Az internetet használó háztartások száma 2006 végére eléri az 1 milliót, amivel a háztartási internetellátottság a jelenlegi 17 százalékról 26 százalékra emelkedik – olvasható az Informatikai és Hírközlési Minisztérium (IHM) felmérésében.