szerző:
Infinit

Olaszországban már többen szeretnék, ha a kormányzat a közszolgáltatásokhoz történő hozzáférés modernebb csatornáinak fejlesztésével foglalkozna, mintsem a személyes ügyintézés lehetőségeinek javításával. A telefonos ügyintézés azonban sokkal népszerűbb, mint a webes; csakúgy mint Dániában, ahol meglepően sokan szeretnek sorban állni.

Áttörésként értékelhető, hogy az olasz Censis kutatóintézet felméréseinek során most először fordult elő, hogy a közszolgáltatások igénybevétele tekintetében a távmegoldások (telefon, internet, digitális tv) iránti igény megelőzte a hagyományos ügyintézés formáit. Ez azt jelenti, hogy a felmérésben megkérdezettek több mint 53 százaléka nyilatkozott úgy, hogy az otthonról, munkahelyről, stb. történő elérést kellene még tovább fejleszteni; ezzel szemben nem érte el a 47 százalékot azok aránya, akik inkább az ügyintézést lehetővé tevő hivatalok számát növelnék, illetve nyitva tartását hosszabbítanák meg.

A távügyintézésben a telefonos változat messze a legnépszerűbb, és még a digitális televízión nyújtott információk és tranzakciók bővítésére is nagyobb az igény, mint a webes szolgáltatások számának növelésére.

Ami Dániát illeti, hiába van az éllovasok közt az északi ország minden információstársadalom-ranglistán és e-kormányzati rangsorban, egy áprilisi felmérés adatai azt mutatják, hogy a dán állampolgárok továbbra is a sorban állást választják az elektronikus közszolgáltatások igénybevétele helyett. A Hewlett-Packard (HP) felmérése szerint a dánok közel 60 százaléka inkább személyesen vagy telefonon intézi ügyeit a hivatalokkal, mintsem hogy az interneten tenné azt.

Mik az e-ügyintézésre való átállás főbb akadályozó tényezői? Eleve kiesik ugyebár az a (tegyük hozzá rögtön: mindössze) harminc százalék, amely eleve nem internetezik. A "maradék", azaz a netezők tábora is meglehetősen megosztott azonban az e-kormányzati szolgáltatások használata tekintetében.

Több mint 40 százalékuk azért nem él az elektronikus ügyintézés lehetőségeivel, mert - legalábbis a személyes és a telefonos intézkedéshez képest -hiányosnak, nem elegendőnek találja a használathoz szükséges útmutatást. Sokak számára az jelenti a visszatartó erőt, hogy a közszolgálatokkal történő online kapcsolattartást nem tartják biztonságosnak.

És az sem mellékes körülmény, hogy az internetet használó dánok több mint 20 százaléka nem tudja, hogy melyik webhelyre kell ellátogatnia, amikor a közszférával kíván kommunikálni, vagy online ügyintézést szeretne végrehajtani.

Az Eurostat nemrégiben nyilvánosságra hozott jelentése szerint egyébként a vizsgált európai országok közül 2004 első negyedévében - a várakozásoknak megfelelően - Izlandon, Finnországban, Norvégiában, Svédországban, Németországban és Luxemburgban léptek legnagyobb arányban kapcsolatba az állampolgárok a hivatalokkal az interneten keresztül.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Internet

Csigalassúsággal fejlődik a hazai e-kormányzat

Az internetes kormányzati szolgáltatások fejlettségét tekintve Észtország vezeti az új és majdani kelet-európai EU-tagállamok rangsorát, míg Magyarország a mezőny közepén található – áll egy brit elemzők által közzétett tanulmányból.

A közös költség is drágulhat a lakástakarékok kinyírása miatt

A közös költség is drágulhat a lakástakarékok kinyírása miatt

Feltűnt már, mennyire megugrott a 90 év fölöttiek száma?

Feltűnt már, mennyire megugrott a 90 év fölöttiek száma?

A titokzatos Tibet: volt, hogy esőerdő terebélyesedett a közepén

A titokzatos Tibet: volt, hogy esőerdő terebélyesedett a közepén

Kitüntették Beer Miklós váci megyéspüspököt

Kitüntették Beer Miklós váci megyéspüspököt

Fotók: mint egy durva sci-fi játékban, úgy dolgoznak az amerikai katonák

Fotók: mint egy durva sci-fi játékban, úgy dolgoznak az amerikai katonák

A 90-es évek óta először vesztett két bajnokit egymás után a Veszprém kézilabda csapata

A 90-es évek óta először vesztett két bajnokit egymás után a Veszprém kézilabda csapata