szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az űrsiklót másodszorra állítják kilövőállásba, miután májusi indulását az üzemanyagtartály hibája miatt lefújták. A gép a tervek szerint július 13-án indul az Alpha nemzetközi űrállomásra.

A Discoveryt a külső
üzemanyagtartályhoz erősítik
© AP
A BBC News értesülései szerint a Discovery a mai napon érte el a 39B jelzésű kilövőállást. A korábbi lefújt küldetés kapcsán fellángoltak a viták a NASA berkeiben, hogy az üzemanyagtank oldalán megjelenő jegesedés valóban veszélyezteti-e az űrhajósok testi épségét.

A mérnökök most egy melegítőrendszerrel látták el az üzemanyagtartályokat, a folyékony oxigén beömlését szolgáló csőrendszer körül. A szakemberek egyelőre nem tudják, hogy az átalakítás elegendő lesz-e. A végső hivatalos jelentés június 24-re készül majd el. Ebben foglalkoznak a szilárd testek becsapódása által jelentett veszéllyel is. A szerencsétlenül járt Columbia űrsikló katasztrófáját ugyanis a szigetelőhab egy a felszálláskor leszakadó darabja idézte elő, amely a külső üzemanyagtankról vált le. A Columbia február 16-án érkezett vissza a légkörbe, ám a szigetelés hibája miatt kigyulladt, s pillanatokkal később felrobbant. A fedélzetén utazó hét űrhajós életét vesztette.

A szigeteléssel az űrsikló folyékony állapotban lévő, fagypont alatti hőmérsékleten tárolt hajtóanyagát tartják megfelelő állapotban, s a melegítők segítségével megakadályozzák, hogy a pára lecsapódhasson a tank külső felületén. A jégdarabok ugyanis a felszállás közben a szigeteléshez hasonló módon felsérthetnék az űrjármű borítását.

„Korábban kellett volna megkezdenünk a jég által jelentett veszély vizsgálatát” – nyilatkozta a BBC-nek Joseph Cuzzupoli, a NASA egyik szakértője, aki az űrsiklók újbóli üzemeltetését előkészítő csapat tagjaként dolgozik. „A szigetelés jelentette kockázattal már tisztában vagyunk, a jegesedés azonban tartogathat még egy-két meglepetést, s talán későn mértük fel ennek a jelentőségét. Mostanra már valamelyest feltérképeztük a problémát.”

Mindeközben a Kennedy Űrközpont kilövést felügyelő szakértői tovább folytatják a felkészülést a kilövésre. A Discoveryt ottani idő szerint 2 óra 18 perckor vontatták ki a hangárból, ahol a felkészítés zajlott. A hatalmas lánctalpakkal felszerelt 80 tonnás szerkezet 0,72 kilométeres óránkénti sebességgel tette meg a több mint hat és fél kilométeres utat. A szállítóplatformnak négy alkalommal kellett megállnia, nehogy túlmelegedjenek a lánctalpai.

A Discovery egy új giroszkópos rendszert szállít majd a nemzetközi űrállomásra, amely azért felelős, hogy az ISS megfelelően tartsa a Föld körüli pályát. Emellett az űrsétát elősegítő berendezések is kerülnek majd az űrsikló rakterébe, amelyeket a NASA a hővédő szigetelés esetleges javítása esetén venne igénybe.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
hvg.hu Világ

Kilövőállásban a Discovery űrsikló

A Columbia 2003-as katasztrófája óta először az idén indít űrmissziót az amerikai űrkutatási hivatal. A NASA szakemberei körültekintően ellenőrzik az űrsiklót a kilövés előtt.

Graffitivel emlékeznek Maradonára Óbudán

Graffitivel emlékeznek Maradonára Óbudán

Hidvéghi Szájerről: Az vesse rá az első követ, aki bűntelen

Hidvéghi Szájerről: Az vesse rá az első követ, aki bűntelen

Marabu Féknyúz: Szájer 1.

Marabu Féknyúz: Szájer 1.