szerző:
euractiv.hu
Tetszett a cikk?

Új szakaszba léphet Európában a hidrogén-meghajtású járművek elterjesztésének folyamata. Az Európai Bizottság régóta szorgalmazza a jóval kevésbé környezetszennyező megoldás tömeges alkalmazását, eddig azonban részben gazdaságossági okok, részben a biztonság szigorú követelményei, részben pedig az egységes szabályozás hiánya miatt a váltás nagyon távolinak tűnt.

Brüsszel most felgyorsítaná az adminisztrációs akadályok felszámolását. Első lépésként a tagországok véleményére kíváncsi a tekintetben, hogy egy közös európai szabályozás milyen biztonsági követelményeket írjon elő. A folyamat végén egységes követelmények, standardok alapján kerülnek majd a kereskedőkhöz a hidrogén-meghajtású autók az EU piacán.

A Bizottság szeptember 15-ig várja a tagállamok javaslatait, észrevételeit a hidrogén-meghajtású járművek biztonsági standardjaival kapcsolatban.

A hidrogén személyautók, teherautók, autóbuszok motorjának meghajtására alkalmas. Tisztább energiahordozó, mint a most létező üzemanyagok, nincs semmilyen szénalapú mellékterméke (szén-monoxid, szén-dioxid, el nem égett szénhidrogén), ugyanakkor balesetek esetén az üzemanyag-tartály megsérülése még komoly veszélyt jelent.

A nagy autógyártók sok energiát és pénzt fektetnek a hidrogén-alapú technológiák fejlesztésébe, a kereskedelmi forgalomba hozható termékek kialakításába.

Az Európai Bizottság is számos projekttel segíti a környezetbarát üzemanyaggal működő tömegközlekedési járművek elterjedését az EU-ban. Kilenc európai nagyvárosban Barcelonától Amszterdamig összesen 27 hidrogén-meghajtású autóbusz rója az utakat 2003 óta az Európai Bizottság által kezdeményezett kísérleti program részeként. A projekt bizonyította a környezetkímélő megoldás életképességét.

Hidrogén a szállításért címmel a Bizottság nemrégiben újabb programot kezdeményezett, amelynek során kétszáz hidrogén-meghajtású járművet tesztelnek a következő három évben, méghozzá nem csak Európában, hanem kínai és ausztráliai városokban is. Ebben a projektben már nem csak autóbuszok, hanem személygépkocsik és robogók is részt vesznek.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

automenedzser.hu Autó

BMW: hidrogénnel 300 fölött

A hidrogénnel működtetett dugattyús motor könnyebb, nagyobb teljesítményű és olcsóbb a szintén szóba jöhető tüzelőanyagcellánál, gyártása pedig beilleszthető az eddigi technológiába. A 12 hengeres, 210 kW/285 LE teljesítményű motorral felszerelt BMW H2R kísérleti autó számos rekordot állított fel a hidrogénhajtású járművek kategóriájában. Előkészületben áll egy sorozatgyártású modell bevezetése is, ennek megjelenése a következő két év folyamán várható.

hvg.hu Autó

Nissan hidrogénnel

A Nissan hatósági engedélyt kapott Japánban a legújabb, nagynyomású hidrogénnel üzemeltetett 280 Nm-es üzemanyagcellás X-Trail FCV nyilvános közúti próbájára és bérbeadására.

automenedzser.hu Autó

Hidrogén: a Föld megmentője, de mikor?

A hidrogénmeghajtású autók időről-időre a magazinok címlapjára kerülnek, mint technológiai messiások, amelyek véget vetnek a globális felmelegedésnek, s pontot tehetnek az olajhoz kötődő társadalmi feszültségek végére. A kérdés már csak az, mikor érkezik el a hidrogén-kánaán?

hvg.hu Autó

Hidrogénes Fiat: kész van, mégsem gyártják

Kész van, mégsem tervezi tíz éven belüli sorozatgyártását a Fiat a Panda hidrogénhajtású változatának. A helykínálata megegyezik a szériaváltozattal, ám károsanyag-kibocsátása nulla.

hvg.hu Autó

Tágas, sportos és hidrogén hajtja

Az üzemanyagcellás technológia mai jellegzetességei erősen megkötik a járművek tervezőinek kezét, ám az első ízben a tavalyi Tokiói Autókiállításon kiállított, s most európai premierjét Genfben tartó Honda FCX tanulmány bepillantást enged abba, hogy miként is nézhet ki az üzemanyagcellás autók következő generációja.