hvg.hu

Amerikai kutatók véleménye szerint jelentős lépést lehetne tenni a globális felmelegedés ellen, ha a tengerfenék alatt tárolnák az emberi működés által kibocsátott szén-dioxidot.

Sok szén-dioxid kis helyen is elfér
A BBC weboldalán megjelent cikkből az derül ki, hogy az amerikai tudósokból álló csoport által felvázolt tervek szerint csővezetéken juttatnák a szén-dioxidot a tenger mélyére, ahol „befecskendeznék” a tengerfenék földrétegei alá. A kutatók becslése szerint majdhogynem korlátlan mennyiségű szén-dioxidot lehetne ilyen módon kivonni az atmoszférából.

Korábban is léteztek már tervek a tenger alatti tárolásra, azonban aggályok merültek fel az esetleges szivárgások, és általános biztonsági feltételek kapcsán. A jelenlegi terv támogatói szerint ötletük kiküszöböli a kockázatokat, s ami még fontosabb, hogy ma már elérhető az ehhez szükséges technológia.

A korábbi elképzelések szerint a kőolaj- és földgázmezőkbe, vagy kőszéntelepekbe juttatták volna a szén-dioxidot, az óceán mélyére pumpálták volna, illetve kémiai reakciók révén szilárd, vagy folyékony halmazállapotban vonták volna ki a légkörből.

Azonban ezek a tervek aggodalmat keltettek, főként az esetleges szivárgás, illetve a tárolóhelyekre gyakorolt környezeti hatások miatt.

A mostani elmélet szerint három kilométeres mélységig pumpálnák a szén-dioxid gázt, majd befecskendeznék a tengerfenék alá. A Harvard és a Columbia egyetemek, valamint a Massachusetts Institute of Technology (MIT) kutatói szerint itt az alacsony hőmérséklet és a magas nyomás miatt a szén-dioxid a víznél nehezebb folyadékká alakulna, amely ezáltal nem juthatna vissz a felszínre.

A kutatócsoport kísérletei szerint a jéghez hasonló anyag is létrejöhetne, amelyben a vízmolekulák mintegy ketrecként működve megakadályoznák a szén-dioxid molekulák mozgását. A tudósok szerint az ilyen módon a tengerfenék alá juttatott gáz biztonságos lenne, s még a legerősebb földrengések esetében sem kerülne vissza a légkörbe.

„A mélytengeri tárolás a magas nyomás és az alacsony hőmérséklet miatt gyakorlatilag korlátlan tárolást tesz lehetővé, időhatár nélkül” – írják a kutatók a
The Proceedings of the National Academy of Sciences oldalain. „Mindezek ismeretében megfontolásra alkalmasnak tartjuk a fentiekben vázolt koncepciót.”
A tárolási kapacitást kiválóan jelzi, hogy csak az Egyesült Államok éves szén-dioxid kibocsátása elférne mindössze 80 négyzetkilométernyi területen a tengerfenék alatt.

MTI Világ

A klímaváltozást jelzik az áradások?

Az elmúlt években tapasztalt szélsőséges időjárási jelenségek jól illeszkednek a globális felmelegedésen alapuló modellekbe és prognózisokba - fogalmazott Herbert Formayer, a bécsi mezőgazdasági egyetem (Boku) meteorológiai intézetének munkatársa.

A klímaváltozást jelzik az amerikai erdőtüzek?

Az Egyesült Államok nyugati részén az elmúlt évtizedekben pusztító rendkívül súlyos erdőtüzek a klímaváltozás következményeként foghatók fel - állítja egy amerikai tanulmány.

A véltnél is súlyosabb a klímaváltozás veszélye

Az eddig gondoltnál is súlyosabb a globális éghajlatváltozás veszélye - áll a brit kormány által hétfőn közzétett átfogó szakértői jelentésben, amely szerint most már közvetlen veszély fenyegeti például Grönland jégtakaróját.

Tech

A klímaváltozás ötmilliárd ember éhhalálához vezethet

Hogyan hat majd a globális felmelegedés Földünk növény- és állatvilágára? Erre a kérdésre keresi a választ Bill Hare, a Potsdam Institute for Climate Impact Research kutatója, aki a klímaváltozás apokaliptikus vízióját vázolta fel.

Milyen klímaváltozást hoz az üvegházhatás?

A Science magazin 125. évfordulójának alkalmából cikksorozatot közöl, amelyben a tudomány és a technika legizgalmasabb kérdéseit boncolgatják. Ezekből a témákból szemezgettünk nyári sorozatunkhoz, amelynek legújabb darabja az üvegházhatás következményeit taglalja.

Ez volt Jean-Paul Gaultier utolsó show-ja