szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Lassan mindenkihez eljut a hír, hogy a Google felvásárolta a YouTube videó megosztót, arra azonban nehéz felelni, milyen lesz az internetezők körében csak GooTube-ként emlegetett szolgáltatás például egy év múlva. Éppen az akvizíció előtti napokban kötött ugyanis mindkét cég jelentős szerződéseket óriás lemezkiadókkal, melyek nyomán erősen beszűkült a mozgásterük.

A megállapodások részeként mindkét fél lépéseket foganatosít a jogsértő tartalmak eltávolítására például „hang ujjlenyomatot” és más technológiákat vetve be. Számos YouTube felhasználó, a hírek hallatán, megelőzendő a bajt, rögzítve töltötte le kedvenc videóit, felkészülve a lehetséges nagytakarításra – írja a Wired.

Azon félelmek, melyek szerint a jogvédett tartalmak eltávolításával pontosan a YouTube lényege veszik, el nem alaptalanok. Mind a szerzői jogok tulajdonosai, mind az online szolgáltatók remélik, hogy az eredeti Napster esetén okulva mindannyian megtanulták a leckét. Anno ugyanis, a lemeztársaságok azelőtt vágták le az aranytojást tojó tyúkot, hogy az elkezdett volna tojásokat rakni.

Mostanában, a kiadók igyekeznek egyenként megállapodásra jutni a YouTube-bal, úgy hogy miközben továbbra is engedik jogvédett tartalmaik megtekintését a videomegosztó oldalon, megkapják az azok után járó jogdíjat és némi beleszólást abba, mi maradhat fent az site-on, és mit kell elérhetetlenné tenni.

A YouTube összeállított ugyan egy listát mely tételesen tartalmazza az esetlegesen jogvédett filmeket, egyelőre azonban senki sem jelentkezett a cégnél nagyobb listával, melyen törlésre ítélt anyagokat sorolt volna fel, ahogy azt Lars Ulrich, a Metallica együttes tagja tette a Napster esetében.

Ennek az állhat a hátterében, hogy a videó megosztó kulturális melléktermékeként rengeteg, az analóg időkből származó anyagot digitalizáltak be. Így, ezen videók bekerülése a digitális világba, semmiféle költségvonzattal nem járt a jogdíjtulajdonosok számára, miközben felkerülve az internetre a jogbirtokost népszerűsítik.

A kiadókkal kötött megállapodások arra is lehetőséget adnak a felhasználóknak, hogy régi számokhoz saját, új „klipeket” készítsenek. Az új kreatív tartalmak pedig, megint csak a már lefutott slágerek újrahasznosítását eredményezik, további hasznot hozva a kiadóknak.

Már most tonnaszám fellelhetőek, olyan szinkronizált szájmozgással (tátika) készített képanyagok, melyeken önjelölt rocksztárok élik ki szereplési vágyukat. Mivel ez a trend valószínűsíthetően továbbgyűrűzik a közeljövőben, a kiadók lassan belátják, hogy megéri inkább megengedőnek lenni jogdíjak kérdésében, cserébe óriási reklámpotenciálhoz jutva gyakorlatilag befektetés és munka nélkül. Az internetezők pedig egyre inkább nézik a filmeket. Az egyik legnépszerűbb kisfilm az a klip remake, melyben két lány kareoke-zik a Pixies, Hey című számára – több mint tíz millió letöltést ért el.

Várhatóan, ha az infrastruktúra még inkább elérhető lesz a fogyasztók számára, további szoftverek és szolgáltatások jelennek meg, melyek nagy kiadók zeneszámainak jogait is felhasználhatják. Mindez új formát kölcsönözhet a YouTube generáció, és a zene interakciójának.

A Google legnagyobb riválisa, a Yahoo szintén szeretné meglovagolni az ebből a trendből induló következő hullámot, melyet szerintük a Get Your Freak On nevű szoftver jelenthet. Itt a rajongók klipeket tölthetnek fel, melyet különféle slágerek inspiráltak, a Yahoo pedig egy új kisfilmé szerkeszti a feltöltött tartalmat, alákeverve a felhasználók által kívánt zeneszámot.

Mindez még érdekesebbé válhat, ha túllépve a „tátikán” az „újjáalkotók” még jobb eszközökhöz jutva valódi, minőségi művészi produktumokkal rukkolnak majd elő. Ezt támogatandó a YouTube-bal kötött megállapodásában például a Warner Music Group nem csak klipjeit engedi felkerülni a rendszerbe, de forgatási werkfilmeket, sztárinterjúkat, vágatlan verziókat és egyéb speciális tartalmakat is.
 
A rajongók által készített zenei videók azonban csak a jéghegy csúcsát jelzik. A kiadók most a közvetlen tartalommegosztók térfelére passzolták a labdát, nyitottabb szerzői jog politikájuk pedig rövidtávon kifizetődik, nem csak nekik, mindannyiunknak.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Tech

A Google felvásárolná a YouTube-ot

A keresőóriás tárgyalásokat folytat a népszerű online videólejátszó oldal megvásárlásáról. Annak ellenére, hogy – a szerzői jogi kérdések miatt - egyesek óva intenek az efféle oldalaktól, a Google jelentős összeget ajánlana a cégért.

hvg.hu Tech

Cuban: a YouTube megvásárlása kész csőd

Kemény szavakkal illette a YouTube videómegosztó oldalt a milliárdos befektető dotkom veterán Mark Cuban, melyet szerinte csak egy gyengeelméjű befektető vásárolhat fel.

MTI Világ

A politikai kampányolás új eszköze: YouTube

Az amerikai választási kampány új utat tört magának a világhálón: a kongresszusi posztot áhító politikusok a YouTube internetes videocserélő oldalon üzennek a választóknak.

hvg.hu Tech

Naponta százmillió kisfilmet néznek a YouTube-on

A tavalyi év során megjelent weboldal mára a piacvezető online videoportállá nőtte ki magát, s piaci részesedése eléri a 60 százalékot, egyelőre azonban még nem tudják, miből tartják majd fenn a szolgáltatást.

Háló

A Google megvette a YouTube-ot

A világ vezető internetes keresőjét üzemeltető Google megvásárolta a jelenleg legnépszerűbb internetes videomegosztó...