szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Ma már a számítástechnikához kapcsolódó eszközök, szoftverek és különböző termékek ugyanolyan gyakran tűnnek fel a reklámokban, akár a tusfürdők, vagy az autók. Visszatekintésünkben megnézzük, miként gondolkodtak a komputerekről az elmúlt negyed évszázad marketingesei.

Cikkünk első részét itt találja.

Amiga 1000 (1985-1987 között)
A reklám rávilágít a számítógép és a mindennapok kapcsolatára, bár sajnos nem mutatja be megfelelően a gépben rejlő lehetőségeket, az Amiga ugyanis a saját korában a legközelebb állt ahhoz a fogalomhoz, amelyet ma multimédiás számítógépként jellemeznek.

Tandy 1000 (1987)
A Radio Shack Tandy 1000-esének jelszava „nincs ennél jobb érték”. A reklám tanúsága szerint a gép hatszor olyan gyors volt, mint egy IBM PC XT, s hét programot – köztük természetesen szövegszerkesztőt – adtak hozzá. Az üzenet átjön, ezt csak kevéssé rontják a meglehetősen hiteltelen reklámszínészek.

IBM PS/2 (1988)
Az IBM Personal Systemjének reklámjában a M*A*S*H című sorozatból ismert színészek szerepeltek, akik egyesével elmondják az új gép erényeit, különös tekintettel a színekre és a grafikára. A Wikipedia szerint az IBM-nek ez a kampánya annyira sikertelennek bizonyult, hogy utána megszakította a kapcsolatot addigi globális reklámügynökségeivel.

Apple II (kb. 1990)
Talán az utolsó Apple II reklámok egyikében egy gimnazista rémálmát láthatják a nézők, akinek nincsenek meg a beadandó házidolgozata a történelem záróvizsga előtt. Felébredve azonban megnyugodva tapasztalja, hogy az összes dokumentuma biztonságban van az Apple gépének köszönhetően.

Apple PowerBook (1991)
Az Apple hordozható gépének reklámja hűen tükrözi a cég filozófiáját, ugyanis – mielőtt még az Intel-alapú processzorokat beengedték volna gépeikbe – már ekkor is azt hangsúlyozták, hogy Macintosh és MS-DOS szoftvereket egyaránt futtathatnak a felhasználók a hordozható masinán.


Apple Newton (1993)
Az almás cég kéziszámítógépének reklámján érződik, hogy Steve Jobs ekkor már nem tartozott a vállalat kötelékébe, azonban ennek ellenére a legfontosabb jellemzőket sikerült belepasszírozni a klipbe: a Newton segítségével dokumentumokat lehet továbbítani, nyomtatni, infravörös kapcsolat segítségével cserélgetni, s ami még fontosabb, hatni a fiatal üzletemberek digitális kütyükkel kapcsolatos imádatára.

IBM ThinkPad 701 C (kb. 1995)
A különleges, szétnyíló, teljes méretű billentyűzettel és képernyővel ellátott notebook reklámja rövid, frappáns, a lényegre koncentrál, Paul Reiser színész asszisztálásával.

Windows 95 (1995)
Az alábbi kisfilm nem valódi reklám, csupán egy rövid animáció, ami a Windows 95 CD-re került fel, azonban ötletes és stílusos kis klip, Bill Plympton animátor tollából.

Packard Bell (1996)
A híresen megbízhatatlan PC-klón reklámja kicsit az Apple 1984-re hajaz, azonban itt könyvtárosok testesítik meg a gonoszt, maga a gép pedig a szebb jövőt, amelynek köszönhetően megszűnik a sorbanállás és mindenki otthona kényelméből juthat hozzá a számára szükséges dokumentumokhoz.

IBM (1996)
Az IBM logisztikai és egyéb szolgáltatásait népszerűsítő reklámban a Spinal Tap nevű együttes tervezi harmadik búcsúturnéját, ennek szervezéséhez pedig szerintük elengedhetetlen a kék óriás segítsége, amely a hatvanas évek óta járul hozzá az olimpiai játékokhoz.


Apple (1998)
Az almás cég híres szlogenjét – „Think Different” – megtestesítő reklámban egy szó sem esik a számítógépekről, csupán olyan emberekről, akik így vagy úgy hozzájárultak a világ fejlődéséhez. Martin Luther Kingtől kezdve Maria Callason, Picassón, Einsteinen át John Lennonig és Hitchcockig tart a sor. A hangalámondás pedig nem más, mint Richard Dreyfus színész.

Apple iMac (1998)
Az Apple-be új életet lehelő számítógépek megtörték a bézs színű műanyagdobozok hegemóniáját a hardverek piacán. A reklám hátterét a Rolling Stones She’s a Rainbow című nótája adja. Érdekesség, hogy a szpot végén már nem a csíkos Apple logó jelenik meg, hanem az egy-, – illetve jelen esetben – többszínű.

Windows XP (2001)
A lendületes, repülő emberekkel telezsúfolt, az új operációs rendszer multimédiás tulajdonságait kihangsúlyozó klip háttérzenéje nem más mint Madonna Ray of light című nótája. Érdekesség, hogy már öt évvel ezelőtt is népszerűsítették a drótnélküli Wi-Fi szabványt.

Apple G4 (2002)
Az elhíresült Ellen Feiss főszereplésével leforgatott reklámban az állítólagosan bedrogozott lány mondja el élményeit új számítógépével kapcsolatban. Ellen valóságos internethíresség lett, miután szárnyrakaptak azok a pletykák, hogy a fiatal hölgy kábítószer hatása alatt állt a forgatás közben. Az igazság vélhetőleg sohasem derül majd ki, azonban az extra hírverés minden bizonnyal jól jött Steve Jobs cégének.

Apple „Get a Mac” (2006)
Az egyik legfrissebb reklámban egy pszichológus hölgy faggat egy öltönyös urat, aki a PC-t, illetve egy sportos fiatalembert, aki az Apple termékét testesíti meg. A reklám üzenete nem sokban tér el a húsz évvel ezelőttiektől, lényege, hogy az Apple a kreatív, dinamikus, különbözni vágyó emberek gépe.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Tech

A YouTube a kiadók legolcsóbb reklámeszköze

Lassan mindenkihez eljut a hír, hogy a Google felvásárolta a YouTube videó megosztót, arra azonban nehéz felelni, milyen lesz az internetezők körében csak GooTube-ként emlegetett szolgáltatás például egy év múlva. Éppen az akvizíció előtti napokban kötött ugyanis mindkét cég jelentős szerződéseket óriás lemezkiadókkal, melyek nyomán erősen beszűkült a mozgásterük.

hvg.hu Tech

Huszonöt év legjobb számítógépreklámjai videókkal - I. rész

Ma már a számítástechnikához kapcsolódó eszközök, szoftverek és különböző termékek ugyanolyan gyakran tűnnek fel a reklámokban, akár a tusfürdők, vagy az autók. Visszatekintésünkben megnézzük, miként gondolkodtak a komputerekről az elmúlt negyed évszázad marketingesei.

hvg.hu Itthon

Bömbölő reklámok, tehetetlen hatóságok

Hiába reklamálnak a tévénézők a hatóságoknál amiatt, hogy a televíziós reklámok a rendes műsoridőnél hangosabbnak hallatszanak: a médiahatóság és hírközlési hatóság, noha vizsgálatot már folytattak az ügyben, szabályozás híján is tehetetlen.

MTI Média

Csendesebbre fogják az ordító tévéreklámokat

„Elég a túl hangos reklámokból!" – jelentette ki Paolo Gentiloni olasz kommunikációs miniszter, és felszólította a televíziókat, hogy hagyjanak fel a reklámok túlzott hangerővel való sugárzásával, ami "inkább megfelel egy süketekből álló népnek, mint azoknak az intelligens fogyasztóknak, akiket meg akarnak célozni".