szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Egy forradalmian új utasszállító gép, a SAX-40 terveit mutatták be az angol fővárosban.

A SAX-40 látványterve
© BBC
A zajcsökkentés hosszú évek óta több repülőgépgyár - Boeing, Airbus -, valamint több repülőmotorgyár - General Electric, United Technologies, Rolls-Royce - egyik fő célja.
 
"A zaj az egyik legfőbb akadálya a repterek és a repülőforgalom fejlesztésének" - mondta Edward Greitzer, a Massachusettsi Műszaki Egyetem (MIT) munkatársa, a projekt egyik résztvevője.
 
Míg a nagy gyárak a már meglévő technológiákra építik rá újításaikat, a Cambridge-i Egyetem és a MIT negyven fős közös csapata három év alatt a megszokottól teljesen eltérő alakú repülőt tervezett meg. A hagyományos cső alakú törzshöz kapcsolódó szárnyak helyett a csoport egy csak szárnyból álló repülőt álmodott meg, amely hasonlít a hadászatban alkalmazott úgynevezett lopakodókhoz.
 
A SAX-40 szárnyfesztávja 68 méter, a hossza pedig az orrától a farka végéig 44 méter, méretben tehát hasonló egy Boeing 767-eshez.

"Nincs törzse, mert a törzse szétterjed, és hatalmas szárnyat alkot" - mondta Zoltan Spakovsky, a MIT docense, aki szintén részt vesz a projektben.

Ez a forma lehetővé teszi, hogy a gép kisebb sebességgel is a levegőben maradjon, így halkabban tud leszállni. További előny, hogy nincs a szárnyon vízszintes és a gép végén függőleges vezérsík, amelyek a leszállás során a zaj fő előidézői.

A tervezőmérnökök az üzemanyag-fogyasztást is figyelembe véve egy hatékonyabb motort is kifejlesztettek. A motorok nem a szárnyak alatt helyezkednek el, és nem kettő van belőlük, hanem a test hátsó, alsó részén három. Ezek a levegőt felülről szívják be, így a szárnyak jórészt felfogják a zajt, amikor a gép leszáll. A SAX-40 becslések szerint annyi zajt keltene, mint egy mosógép vagy bármilyen más háztartási gép, és 215 utas férne el benne.

A BBC brit közszolgálati rádió- és tévétársaság honlapjának értesülései szerint a radikális változtatás hatalmas összegeket emésztene fel, és nagy kockázatokat is jelentene, ezért a repülőgépgyárak csak továbbfejlesztésekre vállalkoznak.

Amióta a Boeing 707-es 1957-ben megtette az első útját, és megkezdődött a légi személyszállítás kora, az utasszállító gépek formája alig változott. Amikor például a Boeing 1968-ban elindította a 747-es Jumbo Jetet, komoly anyagi bonyodalmai támadtak, mivel az utasigény az új gép miatt visszaesett. A vállalatnak 100 ezer alkalmazottjából 62 ezret el kellett bocsátania, hogy talpon maradhasson.

Ha meg is kezdődhet a SAX-40 gyártása, a szakemberek szerint 2030 előtt senki sem válthatna jegyet rá.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Világ

Mikortól lehet a repülőgépeken mobilozni?

Sorra hárulnak el a repülőgépen való mobilozás sokáig ledönthetetlennek hitt technikai akadályai. A legfőbb nehézség azonban megmaradt: a csöndet előnyben részesítő utasok ellenállása.