szerző:
BBC
Tetszett a cikk?

Bíró László, magyar újságíró évtizedekkel ezelőtt kifejlesztette saját gyártmányú tollát, amelyből mind a mai napig óránként 57 darabot adnak el Angliában. Nem rossz teljesítmény egy 60 éves találmánytól! Vajon a „Biro-tollak” tényleg forradalmasították az írást?

Bíró László magyar újságíró 1938–ban észrevette, hogy a nyomtatáshoz használt tinta sokkal gyorsabban szárad, mint hagyományos társai, ezért megpróbálta ezt a tintát töltőtollakba tölteni, de fáradozása nem járt sikerrel. Kémikus bátyja segítségével ezután kifejlesztett egy olyan íróeszközt, amely áthidalta ez eddigi problémákat: a toll nem maszatol, nem kell töltögetni, és nagyon praktikus.

A zsidóüldözés elől nyugatra menekülő Bíró-testvérek magukkal vitték tanulmányukat, melynek szabadalmát egy angol cég hamarosan megvásárolta a Királyi Légierő számára. Az első „Biro-tollak” hatvan évvel ezelőtt kerültek forgalomba Angliában.

Apróbb fejlesztésektől eltekintve a tollak ugyanolyanok, mint 60 évvel ezelőtti társaik, sikerük azóta is töretlen. Libby Sellers, a brit Design Múzeum kurátora elmondta, hogy a toll rendszeresen szerepel a design termékek 100-as toplistáján. A találmány jelentőségét Sellers a Post–It-éhez és a gémkapocséhoz hasonlította.

De vajon tényleg forradalmasította az írást? „Az biztos, hogy sokkal könnyebbé tetté. Többé nem kell aggódni a maszatolódás, és a toll töltögetése miatt. A mobilitás és a megbízhatóság csodálatos dolog egy ilyen kicsi és egyszerű tárgytól” – mondta a kurátor.

Az első toll-használók közé az Angol Királyi Légierő pilótái tartoztak. Számukra a toll nagy újdonságot jelentett, mert az addig használt töltőtollak szivárogtak nagy magasságban, és kifolyt belőlük a tinta, a ceruzák használata pedig a hegyezés miatt volt alkalmatlan. Ezzel szemben a „Biro-tollak” alkalmasak voltak a légi használatra. 

A  „Biro-tollak” - ahogy az angolok mondják, a Bic Biro-k - továbbra is osztatlan sikert aratnak, amely remek példája annak, hogyan jön divatba egy olyan dolog, ami korábban csak praktikussága miatt volt népszerű.

 

 

 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Világ

Parfümillatú, csoki ízű cigi hódít a fiatalok között

Új dohánytrend hódít a francia fiatalok körében: egyre népszerűbbek a csoki-, karamell- vagy vanília ízű cigaretták, noha a kormány megtiltotta a füstölést a bárokban és éttermekben. Az egészségkárosító rudacskák tehát élvezeti cikkből divatáruvá kezdenek válni tőlünk nyugatabbra.

MTI Tech

Föld körüli pályára állt Tyurin golflabdája

Golflabdát ütött Föld körüli pályára Mihail Tyurin orosz kozmonauta a Nemzetközi Űrállomásról (ISS) csütörtök hajnalban. A 16 percig előkészített - szakértők által kritizált - mutatványt egy golfütőket gyártó cég rendelte meg, igencsak borsos összegért. A labda 48-szor kerülheti meg bolygónkat.

MTI Tech

SMS-nyelven is írhatnak az új-zélandi iskolákban

Az SMS-nyelvezetet is elfogadják Új-Zélandon mostantól az iskolai dolgozatokban - így döntött az oktatásügyi hatóság. A szokatlan rendelkezést természetesen azonnal támadni kezdték az angol nyelvet féltő szakemberek, egyes pedagógusok azonban a nyelv fejlődését látják a betűszavakban.