Tetszett a cikk?

Vajon sutba dobják-e használóik a kamerát, videofelvevőt, zenelejátszót, tenyérszámítógépet és navigációs készüléket egy telefonba épített digitális mindenesért? Bár az ilyen multimédiás mobilok némely szolgáltatása ma még fogyatékos és drága, egyre nő irántuk a kereslet.

Hírműsor a mobiltelefonon
A digitalizáció jóvoltából mindinkább "egy nyelven beszélő" szórakoztatóelektronika, számítástechnika és távközlés között egyre légiesebbek a határok. Az egyre-másra piacra kerülő digitális mobiltelefonok tudása ma már a jobbfajta személyi számítógépekével vetekszik. Anssi Vanjoki, a Nokia amúgy kimért alelnöke is hosszan lelkendezett e konvergenciáról, amikor beharangozta cége legújabb, a jövő év elején piacra kerülő multimédiás telefonjait. A mobilok legvonzóbb előnye a hagyományos távbeszélőkkel szemben - hangsúlyozta -, hogy programozhatók: tudásuk számtalan szoftver letöltésével megújítható.

A zsebre vágható multimédia szállítói már ma is sokféle látványos marokkészüléket és hozzá való szolgáltatást kínálnak, de a heves versengésben a Nokia most rátett egy lapáttal. A már hagyományosnak mondható video-távcsevegésen kívül az új mobiltelefonba rejtett öt megapixeles, Zeiss optikájú digitális kamerával akár háromszáz fotót vagy százpercnyi dvd-minőségű videót lehet készíteni, szerkeszteni, otthoni tévére csatlakoztatva nagy képernyőn is nézegetni, meg persze mms-ben továbbküldeni. A nagy sebességű mobilhálózat (HSDPA - high speed downlink packet access) révén már az internet világa is villámgyorsan elérhető. A nagy terjedelmű elektronikus levelek is pillanatok alatt továbbíthatók, a világháló oldalai útközben is bárhol, bármikor lehívhatók, és a bepötyögött szöveg vagy a digitális fotó a kábel nélküli bluetooth technikával egy arra alkalmas nyomtatóra is elküldhető.

De ez még távolról sem minden. A finn telefongyártó új készülékei olyankor kerülnek piacra, amikor a riválisok hasonló modelljeit - így az amerikai Motorola szupervékony Razr vagy a Sony Ericsson Walkman típusát - már viszik, mint a cukrot. Főként a fiatal felhasználókat elbűvölő zeneszolgáltatások miatt. Az egykori "sétálómagnóra" hajazó Walkman telefonban több ezer zeneszámot lehet többféle digitális fájlformátumban elraktározni és cd-minőségben hallgatni, amihez a Sony BMG zeneműkiadó kiapadhatatlan forrásként szolgál. Válaszul a Nokia a neves amerikai rocksztár, David Bowie bábáskodásával felbérelt vagy negyven nagy zenekereskedést a világ minden táján, amelyek gondoskodnak a hallgatnivalóról. A hallgatónak nincs más dolga, mint hogy a kábel nélküli internetes hálózaton lehívja a www.musicrecommanders.com portál hangmintás ajánlatát, és - a díjat mobilon átutalva - megvegye a kiválasztott számokat.

Második oldal (Oldaltörés)

Nem kevésbé újszerű szolgáltatás a telefonkészülékbe integrált műholdas navigáció, a GPS. Egyes adatok szerint a személyi navigációt szolgáló készülékek világméretű forgalma a tavalyi 8 millió darabról az idén 15 millióra szökik fel. Az internetes keresőprogramjáról ismert Google a minap jelentette be, hogy az USA-ban - megfelelő készülékkel és mobilhálózaton - telefonálók már távbeszélőjük kijelzőjére varázsolhatják a digitális térképet, amely megmutatja, hogyan jutnak el úti céljukhoz. A Nokia most azt ígéri, jövőre mindegyik N jelű készülékét GPS-képessé teszi. Száz ország térképét lehet majd lehívni - például egy, Németország, Ausztria és Svájc térképeit tartalmazó szoftver használatáért mintegy 8 eurót számolnak majd fel havonta -, feláras szolgáltatásként pedig hangbemondásos navigációt is kínálnak majd.

De lesz-e elegendő vevő minderre? - latolgatják a piaci elemzők. A Nokia azt mondja, hogy a multimédiás N szériából az idén eddig 10 millió darabot értékesítettek, a többi zenetelefonnal együtt pedig az év végig összesen 80 millió darabbal kalkulálnak. Más márkák típusaival együtt a multimédiás mobilok iránti keresletet összesen 200 millió darabosra taksálják, azaz a mobiltelefonok teljes, idei évre várt 2 milliárd darabos világforgalmának 10 százalékára. Az amerikai piackutató Jupiter Research cég elemzése szerint a fogyasztók többsége egyelőre kivár, mivel az okos telefon nem olcsó mulatság. A csúcsdarabok 700 dollárba is belekerülnek, és keményen fizetni kell a tartalomszolgáltatásért is.

Csalódásként érheti a maroktechnika iránt rajongókat az is, hogy az akkumulátoripar nem tud lépést tartani a multimédiás mobilok okosodásával: némelyik készülék hiába tud sokat, intenzív használat esetén a benne lévő elem alig egy napig bírja. Az e téren is folyó erőfeszítéseket jelzi, hogy a japán Toshiba húsz óránál is hosszabb üzemidőt biztosító új - metanolos - energiaforrás kifejlesztésével próbálkozik, de mint a brit BBC helyzetjelentéséből kitűnik, a szuperbattériára még évekig várni kell. Ám ez nem azt jelenti, hogy az innováció tempója lassulna. Az Ericsson a minap jelentette be, hogy a multimédia jegyében újjászervezi sorait: ötszáz újonnan felvett mérnökének többsége a cégcsoport multimédiás részlegét erősíti. A Nokia ugyancsak mostanában vásárolta fel 60 millió dollárért az amerikai Loudeye digitáliszene-áruházat, amely a világ több mint húsz országában hatvan digitális zeneletöltő szolgáltatást működtet, adatbázisa 1,6 millió zeneszámot tartalmaz. Emellett szeptemberben megvette a navigációs szoftverek egyik vezető szolgáltatóját, a német Gate5 nevű térképészeti céget is. Mindez azt jelzi, hogy a távközlési ipar is "konvergál": a telefonszállítók sokarcú multimédiás céggé alakulnak át, nemegyszer újabb milliárdos beruházásokkal.

HEIMER GYÖRGY

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!