Akik a Formula 1-et tolják

Több mint tízéves felhőtlen szakmai kapcsolat nem mondható túlzottan gyakorinak, különösen nem egy olyan szem előtt...

  • techline.hu techline.hu
Akik a Formula 1-et tolják

Több mint tízéves felhőtlen szakmai kapcsolat nem mondható túlzottan gyakorinak, különösen nem egy olyan szem előtt lévő ágazatban, mint amilyen a száguldó cirkusz világa. Az Invitel azonban már régóta ott áll a háttérben, és még sokáig ott is marad. E jó üzleti házasság titkáról faggattuk Zsembery Györgyöt, az Invitel üzleti működéséért felelős vezérigazgató-helyettesét.

Már 11 éve az Invitel szervezi a budapesti Formula 1TM kommunikációs feladatait, és a következő öt évben is önök fogják. Az Invitelt nem lehet megunni?

Valóban, a szakmai kapcsolatok is igénylik az újdonságot, és az újdonság varázsa, az új remények mindig izgalmassá tesznek egy kapcsolatot. Azonban a megbízhatóság, a kiszámíthatóság még ezeknél is fontosabb. A verseny 3 napig tart, és ez idő alatt nem csillogást és izgalmat várnak tőlünk, hanem 100 százalékos megbízhatóságot. Egy „száguldó cirkuszban” nem lehet kimaradás. A versenyt kétszáz millió ember nézi, egy pillanatra sem fordulhat elő, hogy megszakad az internet, vagy nincs telefon a pályán. A verseny alatt az információáramlás még a Formula 1TM-nél is gyorsabb. Több száz tudósító, több ezer híranyagát továbbítjuk, ehhez jó hálózat kell, és jól kell üzemeltetni.

Ez értjük, de a régi üzleti kapcsolatok nem fáradnak el, ha nincs egy kis csillogás, eredetiség, vagy látványos új megoldás?

Azt hiszem, a stabil kapcsolatok mögötti titok egyszerű. Amikor igazán nagy a tét, akkor a jó logisztika a leginkább vonzó és csábító erény. Egyébként szoktunk villantani. Sohasem ülünk nyugodtan, mindig fejlesztenünk kell. A Formula 1TM igazi high-tech iparág, amely folyamatosan változik. A magyar nagydíj is állandóan változik, és a tervezőink már ma azokon a kérdéseken dolgoznak, amelyeket majd 1 év múlva kérdeznek tőlünk. Csak így lehet az új infokommunikációs igényeknek megfelelni. Sportot űzünk abból, hogy ne tudjanak olyat kérni, amire ne lenne már meg ma a válaszunk.

Szeretnénk megérteni, hogy mitől olyan fontos szereplő az Invitel, mitől ne tudná ezt a munkát elvégezni más is?

Egy szolgáltató akkor jó, ha egyszerűen csak minden működik, ehhez persze sok minden kell. Ahhoz, hogy a versenypálya mellett, egyidejűleg akár több ezren is használhassák az internetet vagy a telefont, meglehetősen szofisztikált rendszert kell telepíteni. Például az alapvető hang- (ISDN és analóg), adat- (bérelt vonal, ADSL VPN) és internet- (ADSL, WiFi, direkt LAN Ethernet) szolgáltatások biztosítása mellett szükség van három – nagy sávszélességű igények kielégítésére szolgáló – 155 Mb/s sebességű STM-1 kapcsolatra és több száz méter optikai kábel telepítésére is ahhoz, hogy bármilyen felmerülő tele- és infokommunikációs igényre legyen megoldásunk. Emelett nyomtatás, fax és IT support szolgáltatást is nyújtunk a résztvevőknek.

De mindezek végül is csak kábelek, ezt mások nem tudnák lefektetni?

Egy vers csak szavakból áll. De nem mindegy, hogy melyiket és milyen sorrendben tesszük egymás után. Ez így van a kábelekkel is. A Formula 1TM felmerülő feladatok megoldásához nem csak néhány kamion kábelre van szükség, hanem a ma ismert legjobb technikára és a teljes profizmusra is. A hozzáértés, a pontos, gyors és megbízható munka nélkül az egész rendszer csak halott kábelekből állna. Az idei verseny ideje alatt is több mint 40 szakemberünk dolgozott a kommunikációs hálózat zavartalan működésén. És persze ott állt mögöttük az Invitel 1100 fős csapata is.

Ön szerint mégis mi az, ami miatt az Invitel fogja végezni ezt a munkát a következő években is?

Szerintem a legfontosabb az igényesség és az együttműködés kultúrája. Mind a negyven kollégánk tudja, hogy a világ élvonalától kapjuk a megbízást, és ha megfelelünk az elvárásoknak, akkor mi is a világ élvonalába tartozunk. Ez felemelő érzés. Ez az Invitel minden munkatársát megmozgatja. A szakmai tudás mellett ehhez egy sajátos profi szemlélet is kell: ez az együttműködés kultúrája. Az, hogy szervezetten és összehangoltan akarunk dolgozni. Nem az egyéni siker a fontos, hanem a projekt, a Formula 1TM sikere. Ebben a csapatban nem önmagunkat, hanem a Formula 1TM-et toljuk előre.