Hatalmas, szabadon sodródó, úgynevezett "kóbor" bolygót fedeztek fel a Naprendszeren túl.

A tudósok a hatalmas bolygót az egyesült államokbeli Új-Mexikóba telepített Very Large Array, a rádióhullámok frekvenciatartományában működő csillagászati interferométer segítségével fedezték fel.

Az SIMP J01365663+0933473 egy bolygótömegű objektum, tucatnyiszor nagyobb tömegű, mint a Jupiter, a Naprendszer legnagyobb bolygója, és meglepően erős mágneses mezővel rendelkezik a The Astrophysical Journal című szaklapban megjelent tanulmány szerint.

A Naptól csupán mintegy 20 fényévnyi távolságra lévő, 200 millió éves bolygót "kóbor planétának" is nevezik, mivel anélkül sodródik az űrben, hogy egy anyacsillag körül keringene.

"Ez az objektum a bolygó és a barna törpe határán van, számos meglepetéssel szolgál, melyek valószínűleg segíthetnek nekünk abban, hogy jobban megértsük a csillagokon és bolygókon zajló mágneses folyamatokat" – mondta Melodie Kao, az Arizonai Állami Egyetem munkatársa, a kutatás vezetője.

A tanulmány szerint a hatalmas bolygó olyan erős mágneses mezővel rendelkezik, amely több mint 200-szor erősebb, mint a Jupiteré és amely bámulatos sarki fényeket képes generálni, jóval erőteljesebbeket, mint a Földé.

A Földön a sarki fényeket a mágneses mező és a napszél közötti kölcsönhatás generálja. Az a tény azonban, hogy a kóbor bolygó közelében nincs semmilyen csillag szele, auróráját különösen rejtélyessé teszi.

Súlya ellenére az újonnan felfedezett bolygó átmérője a Jupiterének csupán 1,2-szerese. Felszínén mintegy 825 Celsius-fokos a hőmérséklet. Összehasonlításként: a Nap felszíni hőmérséklete 5500 Celsius-fok.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, kövesse a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

Köszönjük a több mint 4000 tagnak és támogatónak, akik idáig
45 millió forinttal segítették munkánkat.
Ha neked is fontos a minőségi újságírás, csatlakozz!
Emlékszik még a gémkapocsra az Office-ból? Valami furcsát művelt vele a Microsoft, és senki sem érti