MTI / hvg.hu

Az amerikai Virginia Tech műszaki egyetem kutatóinak elsőként sikerült kifejleszteniük egy olyan, vegyszerek és energiafelhasználás nélkül működő fagymentesítő technológiát, amely állításuk szerint korlátlan ideig képes egy felület 90 százalékát szárazon és jégmentesen tartani.

A fagyás jelentette problémát évek óta próbálják megoldani a kutatók. A hagyományos jégtelenítési módszerek közé tartozik a fagyásgátló vegyszerek használata és az olyan energiaigényes megoldások, mint a fűtés. Újításnak számítanak az olyan speciális borítások, amelyek védenek a fagyás ellen, ám ezek a burkolatok nem tartósak és könnyen lekopnak.

"Mi azonban a jég egyedülálló kémiáját használjuk fel a fagyás kivédéséhez" – magyarázta Farzad Ahmadi, az egyetem doktorandusza, aki az ACS Applied Materials & Interfaces című tudományos folyóiratban publikált tanulmány vezető szerzője. A kutatók mikrobarázdák hálózatát alakították ki egy apró, kezeletlen alumíniumlapon. Ezek a mikrobarázdák alkotják a felület "beáldozott részét (mindössze 10 százalékát), amelyre a jégképződés korlátozódik, olyan alacsony nyomású zónákat kialakítva, amelyek kivonják a nedvességet a levegőből, biztosítva, hogy a felület maradék 90 százaléka teljesen száraz és jégmentes maradjon még fagypont alatti hőmérsékletű, nyirkos környezetben is.

Farzad Ahmadi kísérletet végez a Virginia Tech egyetemi laboratóriumában.