szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Tetemes nyomozói munka derítette ki, milyen módszerrel szerez információt a fiatalokról és szokásaikról a Facebook, hogy továbbra is trendinek tűnjön e célcsoport szemében. Pénzt ugyan adnak érte, de a munkába bevontak ennél sokkal értékesebb dolgot nyújtanak át.

Több alkalommal is bírálták a Facebookot adatkezelési botrányai és úgy általában az ezzel kapcsolatos tevékenysége miatt, amit most újabb eset látszik tetőzni: a TechCrunch részletes beszámolót közölt arról, milyen gátlástalanul használja ki a fiatalabb generációt a közösségi oldal.

A Facebook számára a fiatalok jelentik az életben maradáshoz és a terjeszkedéshez szükséges erőt, ám egyre nehezebb dolguk van. Még úgy is, hogy külön alkalmazásokat csinálnak nekik. Ennek oka az, hogy a fiatalok más szolgáltatások felé orientálódnak, és sokan úgy döntenek, nincs tovább szükségük Facebook-fiókra, hogy kapcsolatban maradjanak kortársaikkal. (Ez persze nem mindenkire vonatkozik, a kitartóbbak maradni látszanak.)

A Facebook is felismerte ezt, a TechCrunch mostani nyomozása pedig egyértelművé tette, milyen módszer révén igyekeznek ezt orvosolni: a közösségi oldal "fizetést" kínálva szervez be az egyéneket, hogy információkhoz jusson róluk, amelyek birtokában nem csak javíthatnak szolgáltatásaikon, új funkciók tervezését is megkezdhetik. Arra is fény derült, hogy a megkörnyékezett, 13 és 35 év közötti személyek bár pénzt kapnak munkájukért, ez mindösszesen havi 20 dollárt, vagyis kb. 5300 forintot jelent.

Miközben szabad kezet adnak a Facebooknak mobileszközeik totális megfigyelésére.

Pixabay / geralt

A lap szerint a külvilág számára eddig nem ismert programban a bevonzottak telefonjaira egy iOS-re és Androidra is elérhető alkalmazást telepíttetnek, amely a felhasználó internetezési szokásaitól kezdve minden tevékenységét figyeli. De rálát a levelekre, a privát üzenetekre, a küldött és fogadott fotókra, valamint videókra, és tulajdonképpen minden másra, amit a felhasználók csak elvégeznek mobiljaikon.

A módszer azért is aggályos, mert a Facebook még a saját embereik előtt is igyekszik eltitkolni, valójában miről szól az egész és hogy ők állnak a folyamat mögött. A program terjesztését ugyanis olyan ügynökségekre bízták, mint a BetaBound, az Applause, vagy a uTest, a projektnek magának pedig fedőnevet találtak ki.

A lap kérdésére a Facebook elismerte, hogy létezik ilyen program és hogy adatgyűjtési céllal működtetik. Az is kderült, hogy a projektet 2016 óta alkalmazzák a közösségi oldalnál. Azt nem tudni, összesen hány ember "dolgozik" ilyen beosztásban a Facebooknak, de a fizetős technikából kiindulva nem lehetnek kevesen. Egy fiatal számára ugyanis, akkor is, ha egy tengerentúli személyről van szó, a könnyen jött pénz csábító, így alighanem sokan mondanak igent egy-egy felkérésre. Még úgy is, hogy többeknek talán fogalmuk sincs róla, valójában ők azok, akik fizetnek a közösségi oldalnak, és nem fordítva.

Képernyőfelvétel a Facebook adatgyűjtő alkalmazásáról
TechCrunch

A cikk megjelenése után a Facebook azt közölte, hogy a megfigyelésre alkalmas program iOS-verzióját leállítják, Androidon viszont folytatják tevékenységüket. A projekttel kapcsolatban egyelőre sem az Apple, sem a Google nem közölt hivatalosan semmit.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!