szerző:
MTI / hvg.hu

A mai amerikai tinédzserek gyakran nyomkodják az okostelefonjukat, többségük szinte folyamatosan figyeli a közösségi médiát, és jobban szeretik a szöveges üzengetést, mint a személyes beszélgetést – ez derült ki a Common Sense Media nevű nonprofit szervezet által végzett, az amerikai 13-17 évesek körében reprezentatív felmérésből. A sok szempontból itthoni viszonyok közt is érvényesnek tűnő eredményekkel előálló kutatók azt is megállapították: a kamaszok életére saját érzetük szerint jó hatással van a közösségi média, magabiztosabbnak, kevésbé magányosnak és kevésbé letörtnek érzik magukat.

Miközben 2012-ben még a tinédzserek túlnyomó többsége, 68 százaléka a Facebookot preferálta, az elmúlt hat évben ez sokat változott. Ma csupán 15 százalékuk mondja, hogy a Facebook a fő közösségi hálózatuk. Az amerikai kamaszok 44 százaléka állítja, hogy elsődleges közösségi hálójuk a Snapchat, tehát a korosztály körében ez lett a legnépszerűbb alkalmazás, amelyet (a Facebookhoz tartozó) Instagram követ 22 százalékos népszerűséggel.

A Social Media, Social Life (közösségi média, közösségi élet) című kutatás eredményeit összefoglaló tanulmány szerint a tinédzserek többsége (59%) úgy véli, a közösségi média nem változtat azon, mennyire letörtnek érzi magát. Viszont 29 százalékuk állítja, hogy a háló miatt kevésbé érzi magát letörtnek, és 11 százalékuk, hogy még inkább lehangolja őket. 39 százalék úgy érzi, kevésbé magányos a közösségi web miatt, 13 százalék vallja magát még magányosabbnak miatta.

A kamaszok 35 százaléka legjobban szöveges üzenettel szeret társalogni a barátaival, 2012-ben még 33 százalék állította ezt. Közben a válaszadóknak csak 32 százaléka mondta, hogy a személyes beszélgetést előnyben részesíti, bár hat éve az arányuk még 49 százalék volt.

©

A felmérésben részt vevők 72 százaléka véli úgy, hogy a technikai óriások manipulálják az embereket, hogy több időt áldozzanak a kütyüikre, és több mint a felük mondta, hogy a közösségi média használata elvonja a házi feladatainak elkészítésétől. Ugyanakkor a felmérésben részt vevők több mint fele állította, hogy szülei túl sokat aggódnak a közösségi háló miatt. Igaz, 46 százalék szerint ha tudnák, hogy mik történnek a hálón, sokkal jobban aggódnának.

A közösségi médiát használó kamaszok 64 százaléka kap rasszista, szexista, homofób vagy más gyűlölettartalmú üzenetet akár alkalmanként, akár gyakran.

A válaszadók 13 százaléka állította, hogy zaklatták már a neten, csaknem a kamaszok negyede mondta ugyanakkor, hogy megpróbált már segíteni valakinek, akit zaklattak: vagy azzal, hogy megszólította, vagy azzal, hogy egy felnőttnek jelentette a történteket.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, kövesse a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!