szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az alkalmazások kutakodó szemeinek lezárása jól jöhet a magánéletüket féltő felhasználóknak, annál kevésbé a reklámokból élőknek. Miután a Google is keményen benne van a reklámágazatban, kicsit a kecske-káposzta esetére hajazó módon képzeli az alkalmazáskövetés átláthatóvá tételét.

Ha már az Apple meglépte, előbb-utóbb a Google-nek is lépnie kell az alkalmazáskövetés ügyében. Az almás cég az iOS 14.5-tel vezette be az Alkalmazáskövetés átláthatósága funkciót, amellyel az iPhone-t használók privát szféráját próbálta védeni. Megadható, hogy mely alkalmazások követhetik a felhasználó tevékenységét, hogy hol jár, és milyen tartalmakat oszt meg, sőt, akár mindenfajta követés letiltható. Még egy vicces videót is készített az Apple, hogy megmutassa, mennyire komoly ez a lépés.

Nagyon fontos, melyik gombra nyom a kérdésnél, amely ezután minden iPhone-on fölugrik

Az iPhone-okon és iPadeken a múlt hét óta elérhető rendszerfrissítéssel oda szúrt az Apple, ahol sokaknak a legjobban fáj. A hipertargetált reklámokból élő cégek, mint amilyen például a Facebook vagy a Google, kénytelenek lesznek újragondolni stratégiájukat.

A Google háza tája eddig csendes volt ez ügyben, azonban néhány napja a keresőóriás is bejelentette, hogy lehetővé fogja tenni az alkalmazások általi nyomon követés blokkolását az androidos telefonokon, követve az Apple példáját.

„A Google új adatvédelmi korlátozásokat tervez bevezetni, hogy csökkentse az Android rendszerű okostelefonok alkalmazásai közötti nyomon követést, miután az Apple már korlátozza azt a reklámipart, amely titokban gyűjtött adatokat több milliárd mobileszközről. A Google Androidra vonatkozó tervei felgyorsíthatják az okostelefonokon folytatott több mint egy évtizedes reklámozási gyakorlat végét, amelyben a vállalatok, köztük a Meta Platforms Inc. Facebookja, több százezer alkalmazásba rétegezték be kódjukat a fogyasztói viselkedés nyomon követésére” – írja a The Wall Street Journal.

Azonban nem eszik ennyire forrón a kását, vagy – ahogy a 9to5Mac fogalmaz – az ördög ezúttal is a részletekben rejlik. Alaposabban átnézve ugyanis a Google terveit, kiderül, hogy nem egészen úgy gondolkoznak erről a kérdésről, mint az Apple, ami érthető is, miután a Google az egyik legnagyobb haszonélvezője a reklámoknak, elsődleges bevételi forrása a rendkívül jövedelmező digitális hirdetési üzletága. A Google tehát arra törekszik, hogy a változtatásai korlátozottabbak és hirdetőbarátabbak legyenek, már csak azért is, mert szerinte az, amit az Apple csinál, a fejlesztők és a hirdetők által meglévő technológiák nyílt korlátozása.

Tisztában van vele, mibe is egyezik bele minden egyes weboldalon?

Sok internetes portál nem élne meg a jól fizető reklámok nélkül, a hirdetések személyre szabása viszont érdekeket sért. A hatóságok és a piaci szereplők egyaránt piszkálgatják az adatvédelmileg kényes ügyet.

Ami talán a legfontosabb: „legalább két évig” semmi sem fog változni. A Google szerint ennek az az oka, hogy időt akar adni a hirdetési ágazatnak az alkalmazkodásra, mielőtt végrehajtaná a változtatást. Emellett a Google valójában fel sem fedte a tervezett változtatások részleteit, amelyek – az Android biztonsági és adatvédelmi vezetője, Anthony Chavez szerint – egy konzultációs folyamat eredményétől függ majd. A Google a következő hónapokban visszajelzést gyűjt a jövőbeli javaslatokról a fejlesztőktől, az adatvédelmi jogvédőktől, a szabályozó hatóságoktól és más érdekelt felektől, és az év végéig megkezdi a javasolt változtatások (az úgynevezett Privacy Sandbox) béta-tesztelését, majd 2023-ban terjeszti ki a tesztelést.

Mindemellett a Google egy alternatív módszert szeretne kidolgozni a hirdetők elégedettségének biztosítására. A Google úgy cserélné le a mobiltelefonokra kifejlesztett alkalmazáskövető csereprogramokat, hogy azok hasonlóan működjenek, mint a webböngészők esetében. A felhasználók Android-eszközei ugyan nyomon követnék az alkalmazáshasználatot, viszont azt az adott eszközön elemeznék, ahelyett, hogy nyers használati információkat küldenének külső cégeknek. A telefonok ezután elmondják harmadik feleknek a felhasználó érdeklődési körét, így releváns hirdetésekkel célozhatják meg őket anélkül, hogy a hirdetők megismernék a felhasználó okostelefon-azonosítóját.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!