szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

A brazil Embraer repülőgépgyártó cég automatizálta az utasszállító repülőgép felszállását, amivel 560 km-re elegendő üzemanyagot takarít meg minden egyes felszállásnál. A teljes bevezetést 2025 végére ígéri a vállalat.

Az iparág történetében elsőként az Embraer brazil repülőgépgyártó vállalat jelentette be, hogy a felszállást elvégző automata rendszert telepített egy utasszállító repülőgépre. Az Embraer Enhanced Takeoff System (E2TS) nevű rendszert úgy készítették el a mérnökök, hogy az E2 utasszállító repülőgépek számára optimális, automatizált felszállást biztosítson.

Mivel a megoldás sokkal hatékonyabb, mint a pilóták által elvégzett művelet, így kevesebb üzemanyagot használnak el a hajtóművek. Ennek a pluszmennyiségnek köszönhetően vagy növelni lehet a hasznos teher mennyiségét, vagy kihasználni az így megnövekedett hatótávolságot – írja az Interesting Engineering. De persze az is lehet, hogy sem a terhen, sem a hatótávolságon nem növel a cég, így az üzemanyagon lehetne nagyon sokat spórolni, és csökkenteni a cég ökológiai lábnyomát.

A legjobb az egészben, hogy a brazil cég fejlesztése semmilyen fizikai beavatkozást nem tesz szükségessé a repülőgépen, csupán egy szoftverfrissítést kell ráküldeni, hogy automatizált legyen a felszállás.

Az automatizált leszállás már az 1960-as évek óta része a polgári repülésnek, de csak az elmúlt évtizedekben vált széles körben is használt megoldássá. A brazil cég most ezt bővíti ki az E2TS-sel, ami a tervek szerint 2025 végére kerül majd bele a vállalat utasszállító repülőgépeibe. A szoftverfrissítéssel 563 km pluszhatótávolságot nyernek a járatok.

A cég hangsúlyozza: a pilótáknak továbbra is figyelniük kell majd arra, hogy a felszállás zökkenőmentes legyen, de ennek minden lényegi részét a repülőgép szoftvere végzi majd el.

Lábtérgyilkos megoldásokkal próbálják zöldíteni a repülést, pedig akadnak jobb ötletek is

Még a jelenleginél is kisebb lábtérrel fizethetnek a repülőre ülők azért, hogy a légitársaságok kitehessék magukra a „még zöldebb” címkét. Ennek persze utasbarátabb módszerei is léteznek, csak még gyerekcipőben járnak.

A beszámoló szerint mivel az E2 hajtóműveit minden felszállásnál kisebb terhelés éri, így 10 százalékkal nőhet az élettartamuk. Ez 15 éves távlatban mintegy félmillió dollár, vagyis mintegy 180,5 millió forint megtakarítást eredményez a gépet használó cégeknek – természetesen repülőgépenként.

A világon egyébként az Airbus volt az első cég, amely automata felszállást végrehajtó rendszert tesztelt. Az ATTOL (Autonomous Taxi, Take-Off, and Landing) nevű projekt 2020 júniusában zárult le, ahol egy olyan rendszert próbálgatott a cég, amely a landolás mellett a felszállást, valamint a futópályán való gurulást is automatizálta. Az Airbus több mint 500 tesztrepülést hajtott végre, amelyek során rengeteg adat keletkezett. A cég azonban azóta nem vezette be a fejlesztését, így a világ első ilyen vállalata a brazil Embraer lett.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!