Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"5a44bfb1-5d04-4970-af00-417b55ae120e","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Ez a patinás japán járgány egészen a 80-as évek elejére tekeri vissza az idő kerekét.","shortLead":"Ez a patinás japán járgány egészen a 80-as évek elejére tekeri vissza az idő kerekét.","id":"20250205_alig-255-kilometerrel-var-uj-gazdara-ez-a-42-eves-mazda-626","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5a44bfb1-5d04-4970-af00-417b55ae120e.jpg","index":0,"item":"c6efb608-c72e-4694-ab3d-6e5691e0e500","keywords":null,"link":"/cegauto/20250205_alig-255-kilometerrel-var-uj-gazdara-ez-a-42-eves-mazda-626","timestamp":"2025. február. 05. 07:21","title":"Alig 255 kilométerrel vár új gazdára ez a 42 éves Mazda 626","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a215d8b1-8377-4c67-8435-b642f3602e6d","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"kultura","description":"Nyolcvanmilliós támogatást ítélt meg a Kulturális és Innovációs Minisztérium a Gobbi Hilda-villa felújítására, miután nagy felháborodást váltott ki a visegrádi épület elhanyagoltsága.","shortLead":"Nyolcvanmilliós támogatást ítélt meg a Kulturális és Innovációs Minisztérium a Gobbi Hilda-villa felújítására, miután...","id":"20250205_gobbi-hilda-visegrad-nyaralo-felujitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a215d8b1-8377-4c67-8435-b642f3602e6d.jpg","index":0,"item":"b7e68a3d-7d6d-4e42-a9f3-39c3c37f4575","keywords":null,"link":"/kultura/20250205_gobbi-hilda-visegrad-nyaralo-felujitas","timestamp":"2025. február. 05. 11:27","title":"Beszáll az állam Gobbi Hilda villájának a felújításába","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3a0acfda-737f-4be5-a981-92c252698544","c_author":"Domokos László","category":"360","description":"Az inflációkövető lakossági állampapírokból kiáramló pénzek és a most kezdődő újabb Trump-elnökség komoly lehetőséget és feladatot jelentenek a befektetési alapok számára. A problémákról és a kilátásokról a HVG több hazai alapkezelőt is megkérdezett.","shortLead":"Az inflációkövető lakossági állampapírokból kiáramló pénzek és a most kezdődő újabb Trump-elnökség komoly lehetőséget...","id":"20250204_hvg-turner-tibor-otp-alapkezelo-altalanos-vezerigazgato-helyettes-hozamvadaszat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3a0acfda-737f-4be5-a981-92c252698544.jpg","index":0,"item":"13b79ce9-7068-4084-8097-aaef6cb29d39","keywords":null,"link":"/360/20250204_hvg-turner-tibor-otp-alapkezelo-altalanos-vezerigazgato-helyettes-hozamvadaszat","timestamp":"2025. február. 04. 16:30","title":"Turner Tibor, OTP Alapkezelő: Biztos, hogy Trump alaposan felkavarja az állóvizet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"df39f74d-bc17-4082-9b9e-d3b4e8a9d077","c_author":"Arató László (EUrologus)","category":"eurologus","description":"Egynapos informális csúcsot tartottak Brüsszelben az uniós állam- és kormányfők, amelyre meghívták a NATO főtitkárát és a brit miniszterelnököt is. A központi téma a védelem volt.","shortLead":"Egynapos informális csúcsot tartottak Brüsszelben az uniós állam- és kormányfők, amelyre meghívták a NATO főtitkárát és...","id":"20250204_eu-csucs_europai-tanacs_donald-tusk_ursula-von-der-leyen_antonio-costa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/df39f74d-bc17-4082-9b9e-d3b4e8a9d077.jpg","index":0,"item":"cbcfadbb-6540-46f0-b5a9-ebf1e9df07b2","keywords":null,"link":"/eurologus/20250204_eu-csucs_europai-tanacs_donald-tusk_ursula-von-der-leyen_antonio-costa","timestamp":"2025. február. 04. 04:00","title":"Egyetértettek az EU-tagállamok a védelmi beruházások növelésében, de azért odaszóltak Trumpnak a brüsszeli csúcson","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9e77cec8-4e65-4b78-8fd7-c5914fcc8789","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A színész a Saturn-díjátadón mondott köszönőbeszédében figyelmeztetett a mesterséges intelligencia filmipari felhasználásának veszélyeire, valamint David Lynchről is megemlékezett.","shortLead":"A színész a Saturn-díjátadón mondott köszönőbeszédében figyelmeztetett a mesterséges intelligencia filmipari...","id":"20250205_Nicolas-Cage-Nem-hagyhatjuk-hogy-robotok-almodjanak-helyettunk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9e77cec8-4e65-4b78-8fd7-c5914fcc8789.jpg","index":0,"item":"9b69d147-8a93-4fb6-8a72-502e5b65e0ff","keywords":null,"link":"/elet/20250205_Nicolas-Cage-Nem-hagyhatjuk-hogy-robotok-almodjanak-helyettunk","timestamp":"2025. február. 05. 16:00","title":"Nicolas Cage: Nem hagyhatjuk, hogy robotok álmodjanak helyettünk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"de771bfe-1426-4f5a-8367-4c6642613973","c_author":"Ford KKE Kft.","category":"brandchannel","description":"Egy életvitelszerűen autózó embert kérdeztünk az úton tapasztalható legjobb és legrosszabb helyzetekről, illetve arról, hogyan lehet ép ésszel megúszni a közlekedést a nagyvárosban. ","shortLead":"Egy életvitelszerűen autózó embert kérdeztünk az úton tapasztalható legjobb és legrosszabb helyzetekről, illetve arról...","id":"20241217_fordmagyarorszag_Ford_Puma_vezetestechnika_autovezetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/de771bfe-1426-4f5a-8367-4c6642613973.jpg","index":0,"item":"5ffb32e9-2406-483d-b368-d0b6f73d0bc4","keywords":null,"link":"/brandchannel/20241217_fordmagyarorszag_Ford_Puma_vezetestechnika_autovezetes","timestamp":"2025. február. 04. 11:30","title":"Hogyan lehet ép ésszel megúszni a közlekedést a nagyvárosban?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Ford Közép- és Kelet-Európai Kft.","c_partnerlogo":"cc7ea449-d2a8-423d-ac2e-cc71c2f7b6d5","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"3c0b7257-aaf5-4208-b309-00ecaa7e971d","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Vizy Márton korábbi partnere arról beszélt, majdnem ráment az élete a projektre, amelyből a hatalmi gépezet túrta ki.","shortLead":"Vizy Márton korábbi partnere arról beszélt, majdnem ráment az élete a projektre, amelyből a hatalmi gépezet túrta ki.","id":"20250205_Ketmilliard-Magyar-Turisztikai-Ugynokseg-Fidesz-kampanydal-szerzoje-Vizy-Marton-hajofelujitas-Beloiannisz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3c0b7257-aaf5-4208-b309-00ecaa7e971d.jpg","index":0,"item":"ab5a8a2b-80e3-40fe-9cc9-a5b781120bbe","keywords":null,"link":"/itthon/20250205_Ketmilliard-Magyar-Turisztikai-Ugynokseg-Fidesz-kampanydal-szerzoje-Vizy-Marton-hajofelujitas-Beloiannisz","timestamp":"2025. február. 05. 11:59","title":"Kétmilliárdot adott a turisztikai ügynökség a Fidesz-kampánydal szerzőjének hajófelújítására","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2061e6bb-34e2-4275-9738-44cb77f759dd","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Amerikai kutatók vizsgálata alapján úgy tűnik, a gyerekek és a 65 év felettiek esetében ugyanannyit beszélnek a nők és a férfiak, ám egy bizonyos korosztályban felborul ez az egyensúly.","shortLead":"Amerikai kutatók vizsgálata alapján úgy tűnik, a gyerekek és a 65 év felettiek esetében ugyanannyit beszélnek a nők és...","id":"20250204_nok-ferfiak-beszed-mennyisege-vizsgalat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2061e6bb-34e2-4275-9738-44cb77f759dd.jpg","index":0,"item":"4ff14bf2-03ac-4d07-8d8b-786ed6c8c781","keywords":null,"link":"/tudomany/20250204_nok-ferfiak-beszed-mennyisege-vizsgalat","timestamp":"2025. február. 04. 20:03","title":"Új vizsgálat bizonyítja: a nők többet beszélnek, mint a férfiak – de nem mindig","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Massachusettsi Műszaki Egyetem tudósai szerint túlságosan optimisták azok az elképzelések, amelyek szerint a légkörből ki lehet szűrni a szén-dioxidot.
Bár a párizsi klímacsúcson egyértelműen deklarálták a világ országai, hogy 1,5 Celsius-fok alatt tartják a globális felmelegedés mértékét, ennek érdekében pedig csökkentik a légkörbe kibocsátott szén-dioxid mennyiségét, egyre inkább úgy tűnik, hogy ezt nem fogják tudni tartani. Mivel a kibocsátás azóta is folyamatosan emelkedik, sokan az egyetlen megoldást egy olyan technológiában látják, ami kiszűri a szén-dioxidot a légkörből (DAC). Egy friss tanulmány szerint azonban ezt sokkal könnyebb mondani, mint megtenni.
A Massachusettsi Műszaki Egyetem (MIT) tudósai nemrég közelebbről is megvizsgálták a technológiát, és meglehetősen szomorú megállapításra jutottak: a csapat szerint ezek a stratégiák túlságosan optimista, ha nem irreális elvárásokon alapulnak. A One Earth című tudományos folyóiratban publikált tanulmány szerint mindez félrevezető klímastratégiákhoz vezethet, ami így befolyásolhatja a globális felmelegedés elleni erőfeszítések hatékonyságát.
Az IFLScience összegzése szerint a tudósok három mérnöki kihívást találtak a technológiával kapcsolatban. Az egyik legfontosabb kérdés, hogy hol építsenek meg egy ilyen létesítményt, mi védi meg őket az időjárás viszontagságaitól – ami befolyásolhatja a működésüket –, illetve, hogy hol tárolják a szén-dioxidot. Nem mellesleg pedig: az egységeket olyan energiaforrások közelébe kell telepíteni, amelyek alternatív forrásból állítanak elő elektromos áramot.
A kutatók számításai szerint ha szénenergiával előállított elektromos árammal működne egy ilyen üzem, akkor végül 20 százalékkal több szén-dioxid lenne a levegőben, mint amikor az üzem nem is létezett.
Ha évente 10 gigatonna – vagyis 10 milliárd tonna – szén-dioxidot akarna eltávolítani a légkörből az emberiség, akkor a globálisan megtermelt villamosenergia 40 százalékára lenne szükség. A mostani modellek alapján az ilyen technológia évente 5-40 gigatonna szén-dioxidot tud kiszűrni, ezzel csökkentve az 1850 óta a légkörbe került 950 gigatonnát. A kutatók azonban arra a következtetésre jutottak, hogy „nagyon bizonytalan”, hogy a DAC gigatonnás léptékben bevethető.
Ezen a ponton egy újabb kérdés merül fel: mennyire lehet növelni az üzem méretét? Bár a szén-dioxid óriási hatással van a bolygónkra, a légkörnek körülbelül csak a 0,04 százalékát teszi ki. Ez azt jelenti, hogy hatalmas mennyiségű levegőnek kell keresztülmennie a technológián ahhoz, hogy sok szén-dioxidot lehessen eltávolítani onnan. Egy tonna szén-dioxid kiszűréséhez 1,8 millió köbméter levegőt kell feldolgozni, ami majdnem kétszer akkora mennyiség, mint maga az Empire State Building. Emiatt a technológia drágább lehet, mint amennyivel eddig számoltak.
Az alapvető probléma az, hogy a kibocsátás mértékének csökkentése nem helyettesíthető a légköri szén-dioxid megkötésével. Ha nem sikerül megállítani az üvegházhatást okozó gázok kibocsátását, az katasztrofális következményekkel járhat az éghajlatra, a természetre és magára az emberiségre nézve is, és nem kapcsolhatunk be egyszerűen egy gépet, hogy megjavítsuk.
A szén-dioxid kibocsátás csökkentése pusztán a politikai döntéshozók akaratán múlik, de jelen állás szerint úgy tűnik, egyetlen politikai vezető sem elég bátor vagy felelősségteljes ahhoz, hogy felvállalja az ezzel kapcsolatos politikai, hatalmi kockázatokat. A felelősségre vonás pedig hiába jön el előbb-utóbb emiatt, addigra már késő lesz lépni a globális felmelegedés elkerülése érdekében.