Tetszett a cikk?

A kormány az Országgyűlés elé terjesztette a Kelenföldi pályaudvar és Bosnyák tér között futó majdani 4-es metró első szakasza állami finanszírozásáról szóló törvénytervezetét. Demszky Gábor, Budapest főpolgármestere azt nyilatkozta, hogy a Kelenföldi és Keleti pályaudvar közti 7,3 kilométer hosszú első szakasz 2007-2008-ra épülne meg. Ön szerint ez az idő sok, vagy kevés? Mindenesetre külföldön mindkettőre akad példa.

A madridi MetroSur
A spanyol főváros tizenkettedik metróvonala rekordidő, három év alatt épült meg. A mintegy 41 kilométer hosszú vonal fúrását 2000-ben kezdték el, és a 28 megállóhelyes MetroSur-t idén április 11-én adták át a háromilliós városnak. Az építkezés - nem számítva a metrókocsikat - amúgy hozzávetőlegesen egymilliárd euróba került.
Delhi első metrója
A 14 milliós óriásváros tavaly karácsonykor kapta meg első metróját, habár a földalatti közlekedés megoldására már az ötvenes évek óta készülnek, ám csak 1995-ben jegyezték be a delhi metróvállalatot, és az első fúrásokat 1998-ban tették meg. A 24 kilométeresre tervezett járat első, 8,3 kilométer hosszú szakaszát, hat megállóval 2002. december 25-én adták át a nagyérdeműnek.
Peking, az olimpia városa
A "köpködni tilos" táblákkal tarkított pekingi metrórendszer idén gazdagodott egy újabb, 41 kilométer hosszúságú szakasszal. Az angolul "CityRail"-nek nevezett vonal építését, amelynek összköltsége körülbelül 400 millió dollár volt, 1999-ben kezdték meg, és 2003 januárjában adták át a forgalomnak. A 2008-ban a kínai fővárosban megrendezendő olimpiára a hatóságok további két vonalat terveznek munkába állítani.
Koppenhága - dupla fúrások
A dán főváros első, 11 kilométeres metrószakaszát - automata vezérlésű kocsikkal - 2002-ben vehette használatba. Az építkezés 1996-ban kezdődött, de a fúrásoknál nem egy, hanem két metrójáratnak alakítottak ki helyet. A metrójárat második, 6 kilométeres szakaszát május 29-én adták át, az utolsó, 4,5 kilométeres szakasz befejezését pedig 2007-re tervezik. A huszonkét megállós járat összköltsége a tervek szerint 1,6 milliárd euró lesz.
Hatvan év után új metró Párizsban
A kontinens legnagyobb földalatti hálózatával rendelkező, az alvóvárosokkal együtt 12 milliós város legutóbb - hatvan év után - 1998-ban kapott új metróvonalat. A tizennégyes számot viselő, 7 és fél kilométer hosszú pálya építése hét évet és közel egymilliárd dollárt vett igénybe.
A torontói Sheppard Subway
Kilenc évig tartó huzavona és építkezés után nyílt meg 2002 novemberében a legújabb torontói metróvonal. A város 1993-ban fogadta el a másfél milliárd amerikai dolláros tervet négy közlekedési fejlesztésre; ebből csak a 6 kilométer hosszú metróvonal valósult meg. A mintegy félmilliárd dollárba kerülő építkezés eredményeképpen a körülbelül ötmillió torontói öt új metrómegállóval gazdagodott.
Lima - metró 17 év után
Peru fővárosában már 1986-ban rászánták magukat az építkezésre, akkor jött ugyanis létre az egy szuszra kimondhatatlan nevű " Autoridad Autónoma del Proyecto Especial Sistema Eléctrico de Transporte Masivo de Lima y Callao" nevű vállalat annak levezénylésére. Bár már 1995-ben elkezdték tesztelni az elkészült alagutat, a város mintegy nyolcmilliós népessége mégis csak az idén márciusban vehette használatba a tíz kilométeres metróvonalat - hat megállóval.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!