szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Visszaállamosításra készül pénteki sajtójelentések szerint a brit vasúti pályafenntartásért felelős Network Rail közhasznú társaság, miután az év első munkanapjain rémes zűrzavart, szinte vonatközlekedési csődöt okozott a magánvállalkozóknak kiszervezett karbantartási munkák elhúzódása.

Az újévi munkaszünet után csak London környékén legalább 250ezer ingázó kényszerült arra, hogy vonat helyett zsúfolt buszokon utazzon munkahelyére, mivel több vasúti fővonalon nem fejeződtek be az előre tervezett felújítási munkák. Egészen csütörtökig zárva volt például a brit főváros pénzügyi központját, a Cityt is kiszolgáló Liverpool Street-i pályaudvar, és állt a vasúti forgalom a Londontól északra vezető több fővonalon is.
   
Külön felháborodást okozott, hogy ezenközben a vonatokat üzemeltető cégek inflációt meghaladó jegyáremelésekkel köszöntötték az új évet, a költségeik közel felét fedező állami támogatás csökkentésére hivatkozva. A pénteki The Times szerint a belpolitikai botrányt kavaró ügy nyomán a Network Rail azt tervezi, hogy elveszi a magánszférabeli alvállalkozóktól az évi 2,5 milliárd fontos (900 milliárd forintos) üzletet jelentő, nagy felújítási munkák szervezését.
   
Ez érintené mások mellett az amerikai központú Bechtel infrastruktúra-beruházó csoportot, amely a nyugat-angliai partvidéken húzódó észak-déli fővonal, a West Coast Main Line egy szakaszának karbantartását szervezte. A munkát újév napjára be kellett volna fejezni, ám - mivel a Bechtelnek nem volt elég szakembere a felsővezetékek cseréjére - a beruházás négy napot csúszott, és emiatt naponta több mint 50 ezer utast kellett
vonatpótló buszokkal elszállítani.
   
A vezető brit lap szerint a magánvállalkozók kiszorítása a vasúti karbantartásból csak a legújabb lépés lenne a vasúti infrastruktúra újraállamosításának folyamatában. Ez a folyamat már az évtized elején elkezdődött, éppen a
részvényesek nélküli, közhasznú társaságként működő Network Rail vasúti infrastruktúra-üzemeltető és -fenntartó vállalat létrehozásával; e céggel a munkáspárti brit kormány a Railtrack nevű tőzsdei magántársaságot váltotta fel.
   
A 18 évig hatalmon volt előző, konzervatív kormányzat hatalmas ívű privatizációs kampányában 1993-ban jött el a vasút ideje: az addig egységes állami vasúttársaságot, a British Railt feldarabolták, majd az utas- és a teherszállítást, valamint a pályakezelésre alakított a Railtracket - a Network Rail elődjét - külön-külön adták magánüzemeltetésbe. A brit vasút feldarabolását és teljes privatizációját ma már sokan kudarcnak tartják. A kiárusítás utáni években - számos szakértő szerint a karbantartáson takarékoskodó magáncégek miatt -
egymást követték a súlyos, esetenként több halálos áldozattal járó vasúti balesetek, és a londoni tőzsdén jegyzett Railtrack is jórészt ezek miatt roppant össze.
                           
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Világ

Százéves lett a brit ikerpár

Százéves lett Nagy-Britannia leghíresebb ikerpárja január 1-jén. Hosszú életük során ötször cserélődött uralkodójuk.