Az arab nyelvű internetes tartalom háromnegyedét Jordániában készítik – közölte nemrég a genfi székhelyű Nemzetközi Távközlési Szövetség (ITU). A 300 milliós térség lakosságának mindössze 2 százalékát adó Jordánia fővárosa, Ammán az arab világ egyik legsikeresebb internetes vállalkozásának bölcsője: 2000-ben a Maktúb portál tette lehetővé először, hogy arab nyelvű e-maileket lehessen ingyenesen küldeni és fogadni. Az alapítók a céget 2009-ben 175 millió dollárért adták el az amerikai Yahoonak. A sikertörténet felkeltette a tőke érdeklődését, és sorra alakultak Ammánban a számítástechnikai cégek, amelyek a jól képzett középosztályra támaszkodhattak. A jordán fővárost máris Szilícium-vádinak hívják – a völgy arab kifejezésével –, amit a Nagy-Britanniában és az USA-ban tanult II. Abdullah király és felesége, Rania királyné is elősegített, utóbbi rövid ideig dolgozott az amerikai Apple-nek és a Citigroupnak is.
Ammán nemcsak az internetkávézók és fejlesztőcégek Mekkája, de jordániai vállalkozók hozták létre a Közel-Kelet évi 11 milliárd dolláros e-kereskedelmének két fontos platformját, a Souq.com-ot és a MarkaVIP-et. Bár a térség információtechnológiai nagyhatalma, Izrael 20 milliárd dolláros szektorbeli jövedelméhez képest még eltörpül a jordániai 2,2 milliárd, ez utóbbi az arab ország GDP-jének 14 százaléka, vagyis annyi, amennyi a turizmusból származik. A Közel-Keleten csak a lakosság 29 százaléka internetezik – szemben az európaiak 68 vagy az amerikaiak 78 százalékával –, de a térségben a leggyorsabb a világhálót használók táborának növekedése.