Majdnem szabályozott pénzügyek helyett biztos pillérek
A vállalkozások belső problémáiból eredő pénzügyi válságok jelentős része elkerülhető lenne. Mutatjuk hogyan.
Úgy tűnik, a Tápió-vidéken nem a lehető legjobb minőségben építik ki a csatornarendszert. A térségben mintegy 780 kilométer csatorna épül ki úgy 30 milliárd forintból, a fejlesztés azonban nem mindenhol problémamentes: több helyen kitört a csatornafedlapok körül a frissen lefektetett aszfalt, a fedlapok pedig mozognak. Az érintett településeken a felcsúti polgármester cége is része a fő kivitelezőt alkotó konzorciumnak.
A Tápió-vidéken a jelek szerint komoly gondok vannak a csatornaépítésnél. Lapunk munkatársa a napokban a térségben járt – ahol mintegy 780 kilométer csatorna épül ki 20 településen, mindez 30 milliárd forintból, aminek zöme uniós és állami forrásból származik –, ám a 84 ezer embert érintő fejlesztés nem mindenhol problémamentes: több helyen a csatornatetők körül a frissen lefektetett aszfalt kitört, a fedlapok mozognak.
Szentmártonkátán például a Rákóczi úton (31-es főút) a csatornahálózat kialakítása után az utóbbi hetekben újraaszfaltozott útburkolaton is jól láthatóan slendrián munkát végeztek a kivitelezők. Az egy hónap alatt meglazult csatornafedlapok miatt a személygépjárművek elhaladását hangos "dohogás" kíséri (a közelben lakó helyiek szerint ez éjszaka például rendkívül zavaró). Hasonló problémával az egyik szomszédos településen, Nagykátán is találkoztunk, ott az Ady Endre úton (31-es főút) van olyan fedlap, amely körül kitört az aszfalt.
A csatornahálózat kiépítésben a térségben Magyarország egyik – nemrégiben a listára került – leggazdagabb emberének, Felcsút polgármesterének, Mészáros Lőrincnek a cége, a Mészáros és Mészáros Kft. is részt vesz. A cég egy háromtagú konzorcium, a CME egyik tagjaként 5,4 milliárd plusz áfáért vesz részt a Tápió-vidék csatornarendszerének lefektetésében, Nagykátán és Szentmártonkátán is ők a fő kivitelezők a Tápiómenti Területfejlesztési Társulás projektirodájának kivitelezési információkat közlő oldalai szerint.
A hvg.hu megpróbálta elérni a Tápiómenti Területfejlesztési Társulás projektirodáját, illetve a Tápiómenti Települések Csatornamű Vízgazdálkodás-társulatát is, ám a telefonokra december végén senki nem válaszolt, így e-mailben tettük fel a kérdéseinket. Azt szerettük volna megtudni, hogy ideiglenesen fektették-e le az említett útburkolatot, van-e garancia az érintett munkára, a hibát ki javítja ki és mikor, illetve mi a biztosíték arra, hogy hasonló hiba a jövőben nem fordulhat elő, ugyanis ezt az útburkolatot minden bizonnyal már egy minőségellenőr átvette, hiszen folyik rajta közlekedés. Kérdéseinkre cikkünk megjelenése után január 6-án a Tápiómenti Területfejlesztési Társulás projektiroda válaszolt.
Levelükben azt írják, hogy a fejlesztést az említett kisrégióban a Tápiómenti CME Konzorcium végzi. A régióban a csatorna szakaszok fektetési véghatárideje 2014. szeptember 13., ekkorra kell véglegesen elkészülni a helyreállítási munkálatokkal. Ekkor lesz esedékes a műszaki átadás-átvételi eljárás lefolytatása – írja a projektiroda. Ezt követően kezdődik meg a vállalkozó 24 hónapos jótállási időszaka. A műszaki átadás-átvételig a helyreállítások csak ideiglenesnek tekinthetők, javításuk szükség szerint folyamatos.
Az úthelyreállítások műszaki tartalmát a közút kezelője írja elő a projektiroda közlése szerint. Ezek egy kétszámjegyű főútvonal esetében meglehetősen szigorúak. Az út jellegéből, nagy forgalmi terheléséből adódóan a munkavégzés feszített és több szervezet által kontrolált módon folyhat – áll a projektiroda válaszában. A munkálatokat ellenőrzi egy független mérnökszervezet is, mely egy adott munkafázis kifizethetőségét is jóváhagyja. A végső átadáshoz a közút kezelőjének is hozzá kell járulnia. Megítélésünk szerint a projekt méretéhez képest – megközelítőleg 800 km csatornahálózat épül – a kivitelezésből adódó hibák mennyisége nem jelentős – áll az iroda válaszában. Kiküszöbölésük is folyamatos, ezeknek kell a végleges helyreállítással együtt, legkésőbb 2014. szeptember 13.-ig elkészülniük – fűzi hozzá a projektiroda.
A vállalkozások belső problémáiból eredő pénzügyi válságok jelentős része elkerülhető lenne. Mutatjuk hogyan.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
Már párszáz milliós hitelnagyság esetén is – akár több tízmillió forinttal – többe kerülhet cégünknek, ha csupán a kamatszint alapján döntünk.
Az elektronikus aláírásoknak egyre nagyobb a szerepe, de a különböző típusok közötti különbségek nem mindig egyértelműek.
Karácsony Gergely tekintélyt szerzett, Magyar Péternek sikerült elkerülnie a fideszes kelepcét – csak egyetlen vesztese van a szombati napnak.
Ő legalábbis erre számít.
Hatalmas. Ez minden idők legnagyobb Pride felvonulása. Ha nem hiszi, nézze meg a videókat.
Budapest erős jelzést küldött a hatalomnak – így értékelik a világsajtóban a Pride eseményeit.
A Tisza elnöke szerint látszatpolitizálás folyik trükkök százaival és hazugságokkal.
Szerinte a kérdés csak az, ki akarja-e tenni annak a gyerekeit, amit az elmúlt tíz évben ő is átélt.