szerző:
MTI

A Der Spiegel című német liberális hetilap a magyar belpolitikai helyzetről, a Süddeutsche Zeitung című müncheni liberális napilap a magyar sajtó helyzetéről írt hétfőn.

Orbán Viktor hatalma biztosítása érdekében korrupt oligarchikus rendszert épít Magyarországon, melynek a barátok és családtagok is részét képezik – írta a Der Spiegel, Függőségek hálója című cikkében.

A hetilap említést tesz az 1812 lakosú Felcsútról, ahol a futballrajongó miniszterelnök házától 50 méterre 3800 ember befogadására képes stadion áll, valamint a kisvasútról, mely részben uniós pénzből épült, s melyen naponta százaknak kellene utazniuk, hogy megtérüljön a beruházás, de többnyire kong az ürességtől. "Ennek a békés idillnek az ura Mészáros Lőrinc" – írja a lap, kitérve arra, hogy a felcsúti polgármester az ország húsz leggazdagabb emberének egyike, hat éve viszont még gázszerelő volt, mígnem iskoláskori barátja Budapesten miniszterelnök nem lett. Azóta cége épített stadiont, vasutat, s Mészáros egy sor cégben érdekelt.

"Felcsúton Orbán gyerekkori álmai tűnnek megvalósulni, az látható kicsiben, ahogy Orbán Viktor az országot is kormányozza; hét év alatt szigorúan a maga képére formálta az államapparátust. A lap szerint a miniszterelnök saját embereit ültette az apparátus, a biztonsági erők, az állami média és vállalatok és a bíróságok kulcspozícióiba, sok esetben meghosszabbítva megbízatásukat, hogy így biztosítsa a Fidesz uralmát.

"A fékek és ellensúlyok, melyek a hatalmon lévők önkényét hivatottak korlátozni, zavarják Orbán egóját" – írja a Der Spiegel. A lap szerint a gazdasági szféra sem menekülhet a kormány beavatkozása elől; fontos, hogy a szereplők függő helyzetben legyenek, ezért Orbán olyan oligarchákat támogat, akik az ő hívei. "A miniszterelnök rendszeresen biztosít állami hiteleket és közbeszerzési megbízásokat pártja követőinek. Ő dönti el, hogy ki gazdagszik meg Magyarországon" – állapítja meg a Der Spiegel. "Alig telik el úgy hét, hogy ne röppenne fel újabb korrupciós ügy" – teszi hozzá a lap. A Der Spiegel azt írja: a kormány célja a "hazai vállalkozóréteg" kialakítása, s a kormány fejlesztéspolitikájából időnként a miniszterelnök családja, például a veje, Tiborcz István is hasznot húz.

A müncheni Süddeutsche Zeitung (SZ) arról ír, hogy egyre több magyar sajtóorgánum kerül a miniszterelnök bizalmasainak ellenőrzése alá. Az SZ kitér a korábban a Népszabadságot és több megyei lapot is kiadó Mediaworks eladására. Említést tesz arról, hogy Andy Vajna filmproducer "államközeli" bankok segítségével megvette a Tv2 csatornát, politikai nyomás alá került az Origo honlap, Schmidt Mária, a Terror Háza igazgatója pedig megvásárolta a Figyelő című hetilapot.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!