szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A magyarországi cégek több mint háromnegyede a tudást stratégiai eszköznek tekinti, ám csak mintegy harmaduknak van ténylegesen átfogó tudásmenedzsment-stratégiája – állítja a KPMG-BME Akadémia és a veszprémi Pannon Egyetem Szervezési és Vezetési Tanszéke által készített felmérés.

Vállalati csoportmunka. Félnek a tudást megosztani
Még kisebb (22 százalék) azoknak a társaságoknak az aránya, amelyek alkalmaznak valamilyen konkrét tudásmenedzsment -programot. A KPMG-BME Akadémia és a veszprémi Pannon Egyetem Szervezési és Vezetési Tanszéke közös felméréséből kiderül, hogy a cégek átlagosan árbevételük alig 2 százalékát fordítják a tudásmenedzsment (TM) fejlesztésére, azaz még jelentős a különbség a TM fontosságának felismerése és a gyakorlati lépések között. A cégek azonban elismerik, hogy a tudás hosszú távú menedzseléséhez elengedhetetlen annak integrálása a napi munkába, a munkatársak motiválása, a tudás megosztása és az új tudás létrehozása.

A 130 szervezet (minden iparág és vállalattípus) részvételével készült felmérés azt vizsgálta, hol tartanak a hazai cégek a tudásmenedzsment fejlesztésében és alkalmazásában. A magyarországi helyzetet összességében leginkább az jellemzi, hogy a cégek már felismerték a tudás hatékony menedzselésének jelentőségét, van hasznosítható tudásuk és ehhez szükséges infrastruktúrájuk is. Bár átfogó, összehangolt stratégiája még viszonylag keveseknek van. Alig találni olyan céget, amely ne tett volna már lépéseket a tudásmenedzsment-programokban rejlő értékek kiaknázására. A technológiai és infrastrukturális háttér kialakításában nincs lemaradás a nemzetközi átlaghoz képest.

Célok, stratégiák, programok (Oldaltörés)



Eszmecsere. Nincs
információ
A felmérés szerint a hazai cégek – a nemzetközi társaságokkal összhangban – a tudásmenedzsment alkalmazásától leginkább a szervezeti együttműködés hatékonyságának fejlődését (73 százalék), a minőség javulását (68 százalék), a hozzáadott érték növelését (62 százalék), valamint a költségek csökkentését (62 százalék) várják. Az alkalmazott tudásmenedzsment programokkal csaknem minden területet javítani kívánnak: a rangsort a marketing és értékesítés (50 százalék), a szolgáltatások (39 százalék), és az információ-menedzsment (38 százalék) vezeti. Bár kevesen vállalkoztak a költségek becslésére, a válaszadók túlnyomó többsége úgy gondolja, hogy a TM költsége nem haladja meg árbevételük 2 százalékát.

A KPMG korábbi felméréseivel összevetve előrelépésnek tekinthető, hogy ma már a cégek jelentős hányada túljutott az igények felmérésén, és a konkrét programok kidolgozásánál tart

Ugyanakkor a válaszadók 31 százalékának egyáltalán nincs információja cégénél működő TM-programról. A programot bevezetők (22 százalék) legnagyobb arányban a tudásmegosztást és -hozzáférést javító programot (31 százalék), valamint a tudásbázist kialakító programot (30 százalék) említették. A 17 százalékuk alkalmaz tudásmegosztó kultúrát támogató programot, és mindössze 4 százalékuk tudásvagyon mérési programot.


Magányos menedzser. Nem
ismerik az előnyöket
© sxc.hu
Meglepő ugyanakkor, hogy a tudásmenedzsment terjedése előtti legfőbb akadálynak – a legutóbbi, 2002-es KPMG-felméréshez hasonlóan – a legtöbben most is azt tekintik, hogy „nem ismerik a TM előnyeit”, „nincs idő a tudás megosztására”, és „nehéz hozzáférni a fejekben lévő tudáshoz”. Továbbra is jellemző érv, hogy „a munkatársak nem akarják megosztani tudásukat”. Óvári Nóra kutatásvezető szerint ez utóbbi, a nemzetközi felmérésekben jóval kisebb súlyú gond rávilágít az egyik legfontosabb, alapvetően a kulturális eltérésből fakadó nehézségre: „Nálunk még gyakori a félelem, hogy a tudás megosztása a befolyás, a hatalom csökkenéséhez vezet. Az intézményesített tudásmegosztást célzó fejlesztések leginkább a pozícióját féltve őrző középvezetői rétegen akadnak el. A beosztottak és felsővezetők általában nyitottabbak. A felmérés szerint a tudásmenedzsment-kezdeményezéseket általában a felsővezetés támogatja leginkább, míg a munkatársak többnyire közvetlenül egymástól kérnek segítséget, ha egy probléma megoldásához információra van szükségük” – érvelt a Pannon Egyetem kutatója.

Ugyanakkor ma már a válaszadók nem tekintik jelentős problémának cégüknél a kutatás-fejlesztés alacsony költségvetését, nem gondolják, hogy nem lenne elég tudás a szervezetben, és nem a technológiát okolják a nehézségekért. Dr. Tomka János, a KPMG-BME Akadémia társelnöke szerint ez azért sem meglepő, mert a szervezetek nagy többsége alkalmazza az internetet, intranetet és a különböző adatbázis-rendszereket. A felmérésből azonban kiderül, hogy a dokumentummegosztó és döntéstámogató rendszerek alkalmazása és tervezett bevezetése még alacsony mértékű. „Mindebből jól látszik, hogy ma már nem a beruházás a legfőbb gond. Elsősorban a szervezet fejlesztése és a szemléletmód változása szükséges ahhoz, hogy a tudás hatékony menedzselése ne csak elfogadott elmélet legyen, hanem élő napi gyakorlat” – mondta Tomka János.

A főbb nehézségek (Oldaltörés)


Mit hoz a jövő? (Oldaltörés)



A KPMG-BME Akadémia és a Pannon Egyetem felmérése szerint míg nálunk a tudás hosszú távú menedzselése legfőbb feltételének a munkaerő motiválását és a TM munkafolyamatokba integrálását tekintik, addig a nemzetközi felmérésben az „üzleti előnyök prezentálása” szerepelt a legfontosabb szempontként.

A nemzetközi felmérések azt mutatják, hogy hangsúlyváltás történt a szervezeteknél tervezett vagy elindított kezdeményezésekben – a folyamatok újratervezését és az informális, illetve formális, egymástól elkülönült TM-hálózatokat felváltják a szakmai közösségek, a kompetencia-, illetve kiválósági központok.

A magyarországi eredmények ebben a kérdésben is jelentősen eltérnek a nemzetközi értékektől. A hazai szervezeteknél a dokumentumtároló rendszer (50 százalék), az információközpont (35 százalék) és a szervezeti egységek együttműködési hálózata (30 százalék) szerepelnek az elsők között.

Tomka János szerint ennek az az oka, hogy a tudásmenedzsment elmélete és prioritásai meglehetősen gyorsan változnak. „Az elmúlt 15 évben három jellemző szakasz jelent meg: az elsőben a vállalati tudás szervezett és strukturált dokumentálása volt a meghatározó, a másodikban annak elősegítése, hogy az egyes munkatársak ismeretei, tapasztalatai is megoszthatóak és hasznosíthatóak legyenek a szervezeten belül, míg a mostani, harmadik szakaszban már a szakmai közösségek, a kompetencia-, illetve kiválósági központok hálózatainak együttműködése a cél. Felmérésünkből arra következtethetünk, hogy a hazai cégek többsége a második szakasznál tart” – mondta a KPMG-BME Akadémia társelnöke.

Óvári Nóra hozzátette, hogy bár a felmérés első körben nem vizsgálta a TM helyzetét külön a nagy-, a közepes és a kisvállalati körben, de a felmérés során kapott eredmények további elemzéséből tudható, hogy a kkv-k működésében is megjelennek a tudásmenedzsment-elemek. „A várt előnyök szempontjából nincs különbség kis- és nagyvállalatok között. A tudásmenedzsment-fejlesztésben a kisebbek azonban fáziskésésben vannak, rájuk inkább jellemző még az igények felmérése, illetve a konkrét TM-programok kidolgozása” – monda a kutatásvezető.

Karrier

Gigantikus veszteségek a rossz humánmenedzsment miatt

Az SHL piacelemező cég felmérése szerint a brit vállalatok az ország teljes nemzeti jövedelmének 1,6 százalékát veszítik el amiatt, mert nem képesek a megfelelő embereket alkalmazni, megtartani, s kiaknázni a képességeiket.

hvg.hu Kult

Összeomlottak a hagyományos tudásbástyák

"A hagyományos tudás- és szakmai bástyák összeomlottak" - vallja Somlai-Fischer Szabolcs. Nevét a tavalyi Szeretem Budapestet pályázatról is ismerhetjük. Harmadik helyezést ért el Autópályasétány című ötletével. A főként külföldön dolgozó építész-képzőművész most Budapesten is kiállít, a Ludwig most nyílt Rezonancia című kiállításán, ahol Agytükör című projektjét mutatja be.

MTI Gazdaság

Egymilliárd euró a tudásért

A Közép-Kelet-Európai „tudástérség” létrehozását célzó Talentis - program keretében a jövő év közepéig több mint egymilliárd euró értékben kezdődik meg projektek kivitelezése a Zsámbéki - medencében.

HVG Trend

Kritikán aluli a felsőoktatásba bekerülők nyelvtudása

Nem kötelező a felsőoktatási intézményeknek nyelvet oktatniuk, a legtöbb helyen mégis megteszik: a középiskolából ugyanis olyan gyér nyelvtudással lépnek ki a diákok, hogy a diplomához szükséges nyelvvizsgára az egyetemeknek-főiskoláknak kell felkészíteniük őket.

hvg.hu Karrier

Nem csak a tudás, az adottság is számít álláskeresésnél

A munkaadók nem csak olyanokat keresnek, akik adott feladatokat végre tudnak hajtani. Előnyt élveznek azok, akiknek nem csak szaktudása, hanem mindennapi helyzetekben bevethető képességei is akadnak. Ezért érdemes ez utóbbiakat is kihangsúlyozni egy állásinterjún.

A magyaroknak csak 7 százaléka szerint elegendő az egyházi eljárás a pedofilügyekben, a többség úgy véli, be kellene vonni a rendőrséget is

A magyaroknak csak 7 százaléka szerint elegendő az egyházi eljárás a pedofilügyekben, a többség úgy véli, be kellene vonni a rendőrséget is

Nagyszabású razzia volt egy gázai kórházban, több mint 240 terroristát fogott el az IDF

Nagyszabású razzia volt egy gázai kórházban, több mint 240 terroristát fogott el az IDF

BKK: szilveszterkor számos járat egész éjjel közlekedik

BKK: szilveszterkor számos járat egész éjjel közlekedik

Elmúlt a karácsony, nem múlt el a drágulás - ez a HVG decemberi bevásárlókosara

Elmúlt a karácsony, nem múlt el a drágulás - ez a HVG decemberi bevásárlókosara