szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az Amerikai Légügyi Hatóság lassan két hete nem jutott előrébb a Boeing 737 MAX 8 és 9 típusú gépeivel kapcsolatban, és a légitársaságok sem tudják, mikorra várható bármi előremozdulás. Mindez nemcsak a Boeing, de a hatóság iránti bizalmat is megtépázza.

Lassan két hét telt el azóta, hogy az etióp légitársaság halálos Boeing-balesete után az Egyesült Államok és Kanada is kitiltotta légteréből a Boeing 737 MAX 8 és MAX 9 típusú utasszállító repülőgépeket. Azóta nincs hír arról, hogy az Amerikai Légügyi Hatóság (Federal Aviation Administration, FAA) például mikor oldhatja fel a gépekre vonatkozó tilalmat, ezért a különböző légitársaságok másként reagálják le a dolgot. Van, aki türelmet kér az utasoktól, más cégek (például az Air Canada) azt mondják, júliusig nem várható, hogy a hatóság feloldja a gépekre vonatkozó tilalmat.

Az American Airlines – amely 24 MAX típusú gépet tudhat kötelékében – egészen április 24-ig hosszabbította meg a foglalások lemondását. Vagyis addig egész biztosan nem számítanak arra, hogy ilyen repülőgépeket indítsanak – írja a The Washington Post.

A kialakult helyzet jól mutatja, mennyire megroppant a bizalom a Boeing felé. Az indonéz légitársaság 737 MAX 8 típusú gépe 189 személlyel a fedélzetén még 2018 októberében zuhant le a hibás működés miatt, az etióp légitársaságé pedig most márciusban. A Boeing ezután maga is azt kérte, a légitársaságok ne repüljenek ezzel a típussal.

AFP / YAO KAILE / IMAGINECHINA

Bár a vizsgálatok jelenleg is tartanak, a szakértők úgy vélik, a szerencsétlenségeket ugyanaz a két probléma idézte elő: amellett, hogy a pilóták nem voltak eléggé képzettek, a légijármű szoftvere hibásan működött. A légügyi szakemberek 15 éve azt jósolták, a túlzott automatizálás tragédiához fog vezetni.

Az FAA viszont csak a második tragédia után parancsolta földre a gépeit, és az azóta eltelt idő egyre csak rombolja a Boeing iránti bizalmat – és pénzügyi nehézségeket okoz a cégnek. Éppen ezért több nemzetközi szabályozó szervezet is azt fontolgatja, hogy saját szabályozást dolgozzanak ki a Boeing rendszerére, ahelyett, hogy az FAA iránymutatására várnak.

Eközben a Boeing már jelezte, kész a Boeing új szoftvere, ami megakadályozná a 737 MAX-ok lezuhanását. Ugyanakkor nemrég az is kiderült, hogy a cég extra felárért árulta a biztonsági funkciókat a Boeing a lezuhant géptípusokhoz. Kérdés, hogy ezek után mennyire fognak megbízni az utasok és a légitársaságok ebben a típusban – és úgy általában véve a Boeingben.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Tech

Drámai részletek derültek ki az egyik lezuhant Boeing tragédiájáról

A Lion Air indonéz légitársaság tavaly októberben lezuhant Boeing 737 MAX 8 típusú gépén a pilóták az utolsó percekben hiába keresték a gép kézikönyvében a megoldást az ellen, hogy a járművet az új automatika folyamatosan előre dönti, kifutottak az időből, és nem tudták megakadályozni a gép tengernek csapódását – közölte a Reuters hírügynökséggel három meg nem nevezett ember, aki ismeri a pilótafülkében elhangzott beszélgetéseket rögzítő felvételt.