szerző:
hvg.hu/MTI
Tetszett a cikk?

Sok órányi repülés volt az Ethiopian Airlines pilótája mögött, amelyik az új Boeing-típust vezette, de így sem tudta a levegőben tartani a repülőt.

Két hónappal a márciusi tragédia előtt üzembe helyezte a Boeing új típusásához, a 737 Max 8-hoz készített szimulátort az etióp légitársaság, azonban a New York Times szerint a később lezuhant utasszállító pilótája azt a verziót soha nem használta.

Az amerikai lap a társaság belső működését ismerő forrásokra hivatkozva számol be a márciusi tragédia legfrissebb fejleményeiről, ami újabb kérdéseket vet fel. A Boeing korábban azt állította: a tapasztalt pilótáknak nem szükséges leckéket venniük, hogy az új géptípussal repüljenek. Márpedig az etióp gép pilótája több mint sokat repült, 8000 órát töltött a levegőben, mielőtt a 737 Maxba ült volna, de így sem tudta a levegőben tartani.

Mivel a vizsgálatok még javában tartanak, nehéz bármilyen következtetést levonni a dologból, az azonban egyre biztosabbnak tűnik, hogy a tragédiát nem emberi mulasztás, hanem gépi hiba okozta. Utóbbit erősíti az is, hogy a másik zuhanó gépen a pilóta nem találta meg a kézikönyvben a hiba orvoslásához szükséges manőver leírását. Emellett legalább öt pilóta mondta azt, hogy a 737 MAX robotpilótája nem igazán úgy működik, ahogy kellene.

Szerdán a tavaly ősszel lezuhant indonéziai Lion Air egyik áldozata nevében pert indítottak egy chicagói szövetségi bíróságon a Boeing ellen. A részletekről azonban a felperes nem nyilatkozott, és a repülőgépgyár szóvivője sem kommentálta a hírt. A nap folyamán a Szövetségi Nyomozó Iroda (FBI) is bekapcsolódott abba a nyomozásba, amely azt hivatott feltárni, hogy miként, milyen körülmények között adott repülési engedélyt az FAA a Boeing MAX-gépeknek. Az FBI bekapcsolódását demokrata politikusok is sürgették.

A képviselőházban a jövő héten hallgatják meg a Boeing vezetőit, valamint az FAA illetékeseit, és a szenátus is meghallgatást tervez a katasztrófákat okozó hibák felelőseinek kiderítésére.

A Boeing repülőgépgyár időközben üzembe helyezte a közelmúltban kétszer is katasztrófát szenvedő 737 MAX típusú gépek automatikájának új szoftverét, és a szerda esti bejelentés szerint dolgozik a kezeléséhez szükséges kézikönyvön. Igaz, magát a szoftverfrissítést már fél évvel korábban is megígérték.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!