A Meta saját felügyeleti szerve szerint sem tesz eleget a cég, hogy leszámoljon a csalásokkal – sőt

Megszólalt a Facebook és az Instagram, illetve a szolgáltatásokat összefogó Meta működését is figyelő testület, az Oversight Board, és kijelentette: a cég nem tesz eleget a saját szabályainak betartásáért a csalások megelőzése terén.

  • HVG HVG
A Meta saját felügyeleti szerve szerint sem tesz eleget a cég, hogy leszámoljon a csalásokkal – sőt

A mesterséges intelligenciával generált, úgynevezett deepfake-tartalmak egyre gyakrabban személyesítenek meg hírességeket, hogy a nevükben, az arcukat és hangjukat imitálva hajtsanak végre csalásokat.

Ez a probléma leggyakrabban a közösségi médiában jelentkezik, és a Meta Oversight Boardja is úgy véli, hogy a cég túlságosan megkönnyíti a csalók dolgát. Márpedig, ha ez a testület is hangot ad ennek a problémának, annak súlya van.

Egy esetben például egy online játék Ronaldo Nazário visszavonult brazil labdarúgó MI-generált videóját használta a cím népszerűsítésére. A testület szerint a hirdetés „nyilvánvaló jeleit mutatta annak, hogy átverés”, de a Meta még akkor sem volt hajlandó törölni, amikor már több mint 50 alkalommal jelezték a cégnek: ez bizony átverés.

A techóriás később törölte a hirdetést, ám az alapjául szolgáló Facebook-posztot nem – egészen addig, míg az Oversight Board bele nem kezdett az ügy kivizsgálásába. Mire ez megtörtént, már több mint 600 ezer megtekintést hozott össze a hirdetés – részletezi az Engadget.

Az emberek 99,9%-a nem ismeri fel ezt a veszélyt, pedig nagyon súlyos következményei lehetnek

Döbbenetes eredményre jutott egy friss kutatás: az emberek csupán 0,1 százaléka tudja megállapítani egy képről vagy videóról, hogy az valódi, vagy a mesterséges intelligenciával generált deepfake.

A felügyelő testület alapvető hibákra világít rá abban, ahogyan a Meta hozzááll a celebeket és közszereplőket érintő, bejelentett csalások moderációjához. Egyúttal egy ajánlást is megfogalmaztak a Metának, melyben sürgetik a céget, hogy változtasson a belső irányelvein – például képezze ki a tartalomellenőröket arra, hogyan ismerhetik fel az MI-manipulált tartalmakat.

A Meta szóvivője szerint a testület „számos állítása egyszerűen pontatlan”, és felhívta a figyelmet egy tavaly megkezdett tesztre, amely arcfelismerést alkalmaz a celebeket érintő csalások kiszűrésére.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.