A kormány zsugorstopja a zsugorinfláció ellen nem sokat ér, de a Tesco és társai szekálására jó

A kiskermultiknak tájékoztatást kell kitenniük, ha egy termék kiszerelése csökken. Pedig a kiszerelés mérete a gyártókon múlik, ha ők címkéznének, akkor a kisboltok vevőihez is eljutna az információ. A "zsugortájékoztatókkal" újabb felületet kap a propaganda a boltokban, a multik még egy kötelező pluszfeladatot és adott esetben bírságokat. Előfordulhat, hogy a zsugorinfláció elleni harc végül gerjeszteni fogja az inflációt.

A kormány zsugorstopja a zsugorinfláció ellen nem sokat ér, de a Tesco és társai szekálására jó

Március 1-től az egymilliárd forint feletti árbevétellel rendelkező élelmiszer-kereskedőknek figyelemfelhívó tájékoztatót kell kihelyezniük, ha egy termékük kiszerelése csökkent – közölte a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM). A kereskedő tájékoztatási kötelezettségének teljesítése érdekében a gyártó, a magyarországi forgalomba hozó és beszállító köteles a kiszerelési egység csökkenésével érintett termékről megfelelő módon tájékoztatni a kereskedőket. A szabályok elmulasztása esetén a fogyasztóvédelmi hatóság fog eljárni.

A kiszerelés-csökkenéssel érintett termékekről a fogyasztók a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) honlapján nyilvánosan elérhető tájékoztató adatbázisból is tudakozódni tudnak majd.

Az ördög a részletekben

„Lesz egyeztetés a kormányzattal (NGM) a részletszabályokról a kereskedők bevonásával” – mondta el a hvg360-nak Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára. A tervezetet nem bocsátották társadalmi egyeztetésre, valamint közvetlenül a FÉSZ-szel sem egyeztetett a jogalkotó - tájékoztat Vörös Attila, a Felelős Élelmiszergyártók Szövetsége (FÉSZ) ügyvezető igazgatója.

Bár a jelek szerint a kereskedőkkel a minisztérium még egyeztet, a részletszabályok egy részéről szóló rendeletet kiadták. Ha egy termékből a 2020. január 1. és 2023. július 1. között gyártottakhoz képest új, kisebb – így különösen kisebb tömegű vagy térfogatú – kiszerelési egység kerül forgalomba, a  kereskedő köteles a termék forgalmazásának megkezdésétől számított 2 hónapig feltüntetni a  kiszerelés változására utaló tájékoztatást. A gyártók, forgalmazók, nagykereskedők kötelesek tájékoztatni a kereskedőket a tájékoztatáshoz szükséges adatokról. A fogyasztóvédelmi hatóság bármely szereplőre, aki ezt megszegi, egymillió forint bírságot szabhat ki. A rendelet február 1-én lép hatályba. Ha azonban a terméket 2023. július 1. és 2024. február 29. között kezdték árulni, a tájékoztatást március 1-től kötelező kitenni.

A megjelent jogszabály nem részletezi, pontosan hogyan kell a kereskedőnek feltüntetni a tájékoztatást, ezt egy másik jogszabály fogja meghatározni. Azt sem határozták meg pontosan, hogy a gyártóknak, nagykereskedőknek milyen formában kell tájékoztatniuk a kereskedőket: vagy a termék dokumentációjában, vagy egyéb módon, írásban.

Meghalt Ozzy Osbourne

Az egykor zűrös életű rocklegenda alig két hete adta le minden idők második legtöbb bevételt termelő jótékonysági koncertjét. Számos egészségügyi problémája volt, Parkinson-kórban is szenvedett.

utazás

Európa 5 legszebb vasútvonala

Lélegzetelállító alpesi tájaktól a Harry Potterből ismerős viaduktig az öreg kontinens tele van szebbnél szebb vasútvonalakkal, melyeknek nagy részén ráadásul külön felár nélkül vonatozhatunk.