Hogyan teszi tönkre az elektromos autó az európai ipart?
A gyors elektromos átállás öncsonkításra kényszerítette az európai autóipart, ráadásul a kínai gyártóknak kedvez, akik kézben tartják az akkumulátoripari technológiát és a nyersanyagokat is – mondja Várkonyi Gábor autópiaci szakember. Interjú.
HVG: Durván visszaesett az elektromos autók forgalma, sokan arról beszélnek: kipukkadt a lufi. Ön szerint mi az oka a csökkenésnek?
Várkonyi Gábor: Korábbról kell kezdeni, hogy megértsük, mi is a baj az elektromos autókkal, amelyek amúgy az autógyártás fontos és jó irányát jelentik. Európa a szén-dioxid-kibocsátás elleni harcot korábban a dízellel próbálta felvenni, erre koncentráltak a fejlesztések és az adózási kedvezmények – sikerrel. Az is történhetett volna, hogy néhány litert fogyasztó, kis autókat gyártanak, ám az átlagember – élve a technológia lehetőségeivel – egyre nagyobb, erősebb autókat akart.
E hajsza vezetett a dízelbotrányhoz, amelyre a politika – a közhangulatnak megfelelően – úgy reagált, hogy lesújtott a „hazug és környezetszennyező” autóiparra, és a korábbi együttműködés helyett maga határozta meg az új irányt: az elektromobilitásra való kompromisszummentes átállást. Aki a mára – a sok fejlesztésnek köszönhetően – meglehetősen környezetbarát belsőégésű motor mellett szólal fel, az őskövületnek számít, aki nem érti az új időket.
HVG: Környezetvédelmi okokból érthető stratégia a zérókibocsátású autók felé nyitni.
V.G.: Annyira tiszta az elektromos autó, amennyire a tankolt áram tiszta. Az, hogy akkumulátoripar milyen környezetszennyező, arról már idehaza is van fogalmunk. De az elektromos töltőhálózat kiépítése sem megy környezetszennyezés nélkül. Az elektromobilitás erőltetésének azonban az időpontja volt a legrosszabb. Kína ugyanis be akar törni az Európa és Amerika dominálta autópiacra, és a rést az elektromos autók piacán találta meg.