Ahogy várni lehetett, elmaradt az áttörés Trump és Putyin csúcstalálkozóján
Az orosz elnök, aki alig négy órát töltött az USA területén, már el is utazott Moszkvába.
A kormány(párt) a korábbi választásokon rendkívül hatásosan kommunikált a közösségi oldalakon, de a Tisza Párt megjelenése óta feltehetően csökkent a sok milliárd forintból fenntartott hálózat eredményessége. A Fidesz kísérletezett ugyan közösségi médiás jelenlétének felfuttatásával, de ez eddig nem bizonyult sikeresnek. A legújabb kezdeményezés a „Harcosok klubja”, amelynek létét a Kormányzati Tájékoztatási Központ nem erősítette meg, de a közösség tagjai sajtóinformációk szerint már közvetlenül Orbán Viktortól kapnak utasítást.
Úgy tűnik, a 2026-os országgyűlési választás kampányában is a közösségi oldalakon folyik majd az egyik leghevesebb küzdelem a választókért – erre utal legalábbis, hogy az Index információi szerint megújítja facebookos kommunikációját a Fidesz. A portál azt írta, hogy vasárnap Menczer Tamás kommunikációs igazgató társaságában
személyesen Orbán Viktor miniszterelnök tartott eligazítást a tagoknak egy élő, de titkosított YouTube-bejelentkezésen.
Maga a kampány várhatóan a „400 nap” névre hallgat majd, az induláskor ugyanis nagyjából ennyi idő lesz hátra a választásig. A Harcosok Klubjának nevezett csoport tagjai – akiknek száma már több ezer főre tehető – az Index szerint mindennap személyes üzenetet és feladatokat kapnak a miniszterelnöktől, így várhatóan pontosan tudják majd, mit kell kommunikálni, megosztani a közösségi oldalakon.
A cikk állításairól megkérdeztük a Kormányzati Tájékoztatási Központot is, de megkeresésünkre nem érkezett válasz, így nem tudni, hogy valóban lesz-e ilyen csoportosulás, és ha igen, pontosan mi lesz a feladata, kik lesznek a tagjai, valamint hogy kapnak-e fizetést, és ha igen, honnan.
Az elmúlt évek kampányai mindenesetre már azt mutatták, hogy a választás eredményét nagyban befolyásolhatja a közösségi oldalakon uralkodó hangulat. Sokan például Magyar Péter, a Tisza Párt elnökének sikerét is részben arra vezetik vissza, hogy a hagyományos felületek helyett közvetlenül – Facebookon és országjárásán – kommunikál a szavazókkal.
Magyar közösségi médiás előnyét bizonyítják a Facebook számai is. A HVG összesítése szerint a miniszterelnök tavaly októberben még javítani tudta saját elérését, 1,5 millió interakció közelébe tornázva fel magát, de Magyar már ekkor is két és félszer több érdeklődést váltott ki. A legnagyobb távolság pedig decemberben volt köztük, amikor Orbán alig 920 ezer interakciót tudhatott magáénak kihívója 4,086 milliójával szemben. A döntő különbség az egy bejegyzésre jutó reakciók száma:
egy átlagos Orbán-poszt 6500–7100 lájkot gyűjtött a vizsgált időszakban, a tavalyi utolsó negyedévben, míg egy-egy Magyar-poszt 19–24 ezer kedvelést ért.
Az új fideszes kezdeményezést az is indokolhatta, hogy az előző formációk már nem voltak elég eredményesek. A Megafon például tavaly egyetlen hónap alatt 140 millió forintot költött a Tisza Párt elnökének lejáratására, de lényegében semmilyen kárt nem okozott Magyar Péter népszerűségének, csak ismertebbé tette a politikust.
A mostani, Harcosok klubja névre hallgató kezdeményezés már a sokadik a sorban, ez pedig szintén azt mutatja, hogy a központi vezetés elégedetlen az összesítve több milliárd forintért elért eredményekkel:
Megafonosként vált ismertté például Bohár Dániel is, akinek a megerősödését jelzi, hogy az elmúlt napokban Orbán Viktort is elkísérhette az Ukrajnáról szóló tárgyalásokra. Szintén megafonos például Deák Dániel, Déri Stefi és Apáti Bence is.
Korábbi statisztikák szerint a Megafonhoz tartozó „influenszerek” oldalai költik el a legtöbb pénzt a magyar nyelvű Facebookon: az elmúlt évek során több mint 2,2 milliárd forintot, ennek ellenére sem különösebben kíváncsiak a facebookozók a véleményükre.
A szerveződés mögött álló vállalatnak mindenesetre bőven van miből költenie, az elmúlt években a céges beszámolók alapján összesen csaknem 10 milliárd forint áramlott a nonprofit kft.-be. Csak 2023-ban 4,6 milliárd forintot tüntetnek fel bevételként a Megafon Digitális Inkubátor Központnál, miközben a munkavállalók átlagos létszáma nagyjából 40 fő volt.
A Megafon ha arra nem is igazán hasznos, amire létrehozták, más sikereket fel tud mutatni. Például “kinevelt” már egy szóvivőt a Fidesz-frakciónak Ibolya Csenge Gabriella személyében. Sőt, a Megafonnál edződött korábban a Fidesz európai parlamenti képviselője, László András is, aki Orbán legújabb politikai lufijának, az amerikai befolyásolást vizsgáló kormánybiztosságnak az arca:
A hvg360 tartalma, így a fenti cikk is, olyan érték, ami nem jöhetett volna létre a te előfizetésed nélkül. Ha tetszett az írásunk, akkor oszd meg a minőségi újságírás élményét szeretteiddel is, és ajándékozz hvg360-előfizetést!
Az orosz elnök, aki alig négy órát töltött az USA területén, már el is utazott Moszkvába.
Az együttműködés fontosságát hangsúlyozta Vlagyimir Putyin orosz és Donald Trump amerikai elnök is a pénteki alaszkai orosz-amerikai csúcs után tartott sajtótájékoztatón, ám részleteket egyikük sem árult el. Trump viszont már Vlagyimirnek hívja a „nagyszerű politikusnak” nevezett orosz vezetőt.
A szakemberek érdeklődve figyelték, miként viselkedik az amerikai és orosz elnök a tárgyalásuk előtt.