Magyar Péter ellen már kevés lehet a Megafon, átszervezheti facebookos jelenlétét a Fidesz

5 perc

2025.03.11. 10:20

2025.03.11. 13:38

A kormány(párt) a korábbi választásokon rendkívül hatásosan kommunikált a közösségi oldalakon, de a Tisza Párt megjelenése óta feltehetően csökkent a sok milliárd forintból fenntartott hálózat eredményessége. A Fidesz kísérletezett ugyan közösségi médiás jelenlétének felfuttatásával, de ez eddig nem bizonyult sikeresnek. A legújabb kezdeményezés a „Harcosok klubja”, amelynek létét a Kormányzati Tájékoztatási Központ nem erősítette meg, de a közösség tagjai sajtóinformációk szerint már közvetlenül Orbán Viktortól kapnak utasítást.  

Úgy tűnik, a 2026-os országgyűlési választás kampányában is a közösségi oldalakon folyik majd az egyik leghevesebb küzdelem a választókért – erre utal legalábbis, hogy az Index információi szerint megújítja facebookos kommunikációját a Fidesz. A portál azt írta, hogy vasárnap Menczer Tamás kommunikációs igazgató társaságában

személyesen Orbán Viktor miniszterelnök tartott eligazítást a tagoknak egy élő, de titkosított YouTube-bejelentkezésen.

Maga a kampány várhatóan a „400 nap” névre hallgat majd, az induláskor ugyanis nagyjából ennyi idő lesz hátra a választásig. A Harcosok Klubjának nevezett csoport tagjai – akiknek száma már több ezer főre tehető – az Index szerint mindennap személyes üzenetet és feladatokat kapnak a miniszterelnöktől, így várhatóan pontosan tudják majd, mit kell kommunikálni, megosztani a közösségi oldalakon.

Orbán Viktor gép előtt
Facebook / Orbán Viktor

A cikk állításairól megkérdeztük a Kormányzati Tájékoztatási Központot is, de megkeresésünkre nem érkezett válasz, így nem tudni, hogy valóban lesz-e ilyen csoportosulás, és ha igen, pontosan mi lesz a feladata, kik lesznek a tagjai, valamint hogy kapnak-e fizetést, és ha igen, honnan.  

Az elmúlt évek kampányai mindenesetre már azt mutatták, hogy a választás eredményét nagyban befolyásolhatja a közösségi oldalakon uralkodó hangulat. Sokan például Magyar Péter, a Tisza Párt elnökének sikerét is részben arra vezetik vissza, hogy a hagyományos felületek helyett közvetlenül – Facebookon és országjárásán – kommunikál a szavazókkal.

Magyar Péter köröket ver Orbán Viktorra az interneten

A Tisza elnöke az elmúlt három hónapban azt bizonyította, hogy a médiaépítés helyett elég lehet a maga javára fordítani az online közösségi tereket.

Magyar közösségi médiás előnyét bizonyítják a Facebook számai is. A HVG összesítése szerint a miniszterelnök tavaly októberben még javítani tudta saját elérését, 1,5 millió interakció közelébe tornázva fel magát, de Magyar már ekkor is két és félszer több érdeklődést váltott ki. A legnagyobb távolság pedig decemberben volt köztük, amikor Orbán alig 920 ezer interakciót tudhatott magáénak kihívója 4,086 milliójával szemben. A döntő különbség az egy bejegyzésre jutó reakciók száma:

egy átlagos Orbán-poszt 6500–7100 lájkot gyűjtött a vizsgált időszakban, a tavalyi utolsó negyedévben, míg egy-egy Magyar-poszt 19–24 ezer kedvelést ért.

Orbán vs Magyar a Facebookon

Beautiful, easy data visualization and storytelling

Az új fideszes kezdeményezést az is indokolhatta, hogy az előző formációk már nem voltak elég eredményesek. A Megafon például tavaly egyetlen hónap alatt 140 millió forintot költött a Tisza Párt elnökének lejáratására, de lényegében semmilyen kárt nem okozott Magyar Péter népszerűségének, csak ismertebbé tette a politikust.  

A mostani, Harcosok klubja névre hallgató kezdeményezés már a sokadik a sorban, ez pedig szintén azt mutatja, hogy a központi vezetés elégedetlen az összesítve több milliárd forintért elért eredményekkel: 

  • Korábban például az Aktuális Facebook-oldalon Kopasz oszt néven sulykolta a kormánypropagandát Filep Dávid. Cége már végelszámolás alatt áll, bár az influenszer tavaly ősszel ismét aktív volt néhány hétig.  
  • Tavaly nyáron az Alapjogokért Központ létrehozott egy Wokebusters névre hallgató kezdeményezést is, amely hivatalosan „egy jobboldali gyors reagálású hadtest”. Ezzel egy nemzetközi kommunikációs „riadóláncot”, és „online és offline politikai akcióközösséget” akartak megalkotni. Kormánypárti politikusok és influenszerek is jelezték részvételi szándékukat, de nem tudni, hogy végeznek-e bármilyen összehangolt munkát. A tervek szerint konferenciákat is szerveznek és ösztöndíjakat is adnak a woke elleni küzdelem jegyében.
  • Decemberben hozták létre a Nemzeti Ellenállás Mozgalmat (NEM), alapítói között olyan kormányközeli szereplőket találni, mint például Apáti Bence balettművész-publicista, Lajkó Fanni, az Alapjogokért Központ elemzője, György-Horváth Zsuzsa, a HírTv műsorvezetője, László András, a Fidesz–KDNP európai parlamenti képviselője. Egyelőre nem sokat lehetett tevékenységükről hallani, és a Facebookon sem voltak aktívak.
  • Az egyik legismertebb formáció pedig a Megafon, amely 2020 szeptembere óta képez „digitális szabadságharcosokat”, akiknek több szinten nyújt ingyenes felkészítést online trendekből, videóvágásból, követőtábor menedzseléséből és egyéb gyakorlati ismeretekből. 

Megafonosként vált ismertté például Bohár Dániel is, akinek a megerősödését jelzi, hogy az elmúlt napokban Orbán Viktort is elkísérhette az Ukrajnáról szóló tárgyalásokra. Szintén megafonos például Deák Dániel, Déri Stefi és Apáti Bence is.  

Korábbi statisztikák szerint a Megafonhoz tartozó „influenszerek” oldalai költik el a legtöbb pénzt a magyar nyelvű Facebookon: az elmúlt évek során több mint 2,2 milliárd forintot, ennek ellenére sem különösebben kíváncsiak a facebookozók a véleményükre.

A melegparti-botrány után kegyvesztetté vált Bese Gergely atya egykor a Megafon stábjával
Facebook/Megafon

A szerveződés mögött álló vállalatnak mindenesetre bőven van miből költenie, az elmúlt években a céges beszámolók alapján összesen csaknem 10 milliárd forint áramlott a nonprofit kft.-be. Csak 2023-ban 4,6 milliárd forintot tüntetnek fel bevételként a Megafon Digitális Inkubátor Központnál, miközben a munkavállalók átlagos létszáma nagyjából 40 fő volt.

A Megafon ha arra nem is igazán hasznos, amire létrehozták, más sikereket fel tud mutatni. Például “kinevelt” már egy szóvivőt a Fidesz-frakciónak Ibolya Csenge Gabriella személyében. Sőt, a Megafonnál edződött korábban a Fidesz európai parlamenti képviselője, László András is, aki Orbán legújabb politikai lufijának, az amerikai befolyásolást vizsgáló kormánybiztosságnak az arca:

Kínával tart kapcsolatot, magyargyűlölőkkel került egy platformra az amerikai támogatásokat vizsgáló fideszes EP-képviselő

Az egyik legaktívabb fideszes képviselőt küldi az USA-ba a kormány a külföldi befolyást vizsgálni, aki korábban sajtósként dolgozott már Brüsszelben, és részt vett zaklatás elleni képzésen is.

A hvg360 tartalma, így a fenti cikk is, olyan érték, ami nem jöhetett volna létre a te előfizetésed nélkül. Ha tetszett az írásunk, akkor oszd meg a minőségi újságírás élményét szeretteiddel is, és ajándékozz hvg360-előfizetést!