SPAR
SPAR
Tetszett a cikk?

A világon előállított élelmiszerek harmada vész kárba, ez csak Európában évente közel 90 millió tonna kidobott élelmet jelent. Erre a problémára kínál egyre népszerűbb megoldást a Munch nevű alkalmazás, amelyhez többszáz vendéglátóhely és élelmiszerüzlet csatlakozott már, többek között a SPAR is.

A Munch-ot (ejtsd: „muncs”) 2020-ban négy fiatal hozta létre, akik a modern technológia eszközét felhasználva harcolnak az ételpazarlás ellen. A Munch egy mobilalkalmazás és honlap, amin keresztül élelmiszerüzletek és vendéglátóipari egységek kedvezményesen értékesítik az el nem adott, de jó minőségű élelmiszereiket. A Munch-csal mindenki könnyedén tehet az ételpazarlás ellen, miközben jókat eszik, jó áron. A kezdeményezéshez a cég megalakulása óta Magyarországon már több mint 2600 üzlet csatlakozott, és több mint 1 500 000-an töltötték le az alkalmazást. A Munch jelenleg már négy országban van jelen: Magyarországon, Csehországban, Szlovákiában és Romániában.

A SPAR Magyarország fenntarthatósági programja fontos részeként kezeli a környezet védelmét, ezen belül is különös figyelmet fordít az élelmiszerpazarlás csökkentésére. Ezért is csatlakozott 2022-ben a Munch élelmiszermentő kezdeményezéshez, amit minden évben egyre több SPAR vásárló vesz igénybe.

A SPAR üzleteiben „muncholók” között 2024-re jelentősen megnőtt a 45-54 év közötti korosztály aránya, így az eddig legtöbb felhasználót adó 25-34 év közötti korosztály a második helyre „csúszott vissza”. Emellett kifejezetten nagy számban érkeznek új felhasználók az 55-65 és a 65+ korosztályokból is.

Pár kattintással jó áron vásárolhat

A Munch ételmentő szolgáltatás működése rendkívül egyszerű: le kell foglalni a kiválasztott csomagot az ingyenes mobilalkalmazáson vagy a honlapon keresztül, kifizetni a kedvezményes árat, majd átvenni azt egy meghatározott idősávban a kiválasztott üzletben.

A SPAR a Munch meglepetéscsomagjaiba zöldségeket, gyümölcsöket, gyümölcsleveket, csomagolt és csomagolatlan kenyereket, pékárukat, sós- és édes finomságokat, tejtermékeket, tésztákat, szalámikat, felvágottakat, friss tojást, valamint további, hűtést nem igénylő termékeket válogat össze. Ezeket a csomagokat az eredeti ár csaknem harmadáért, vagyis akár 60%-os kedvezménnyel értékesíti az áruházlánc. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a 3000 forint értékű hűtött és szárazáru csomagért 1500 forintot, a 3000 forintos zöldség-gyümölcsért 1200, míg az 1500 forint értékű pékárukért csupán 600 forintos „munchos” árat kell fizetni. Az ételek megmentésén túl további előnye a platformnak, hogy a bolt által összerakott csomagokban új termékeket is fel lehet fedezni, ezáltal új ételeket, recepteket kipróbálni. A bevezetés óta a SPAR üzletekben közel 900 000 csomag talált gazdára. A legnépszerűbb a vásárlók körében a pékáruk csomagja, az eladások mintegy 41 százalékát ezek teszik ki. 2024-re 30 százalékról 37 százalékra nőtt a kereslet a második helyen álló zöldség-gyümölcs csomagok iránt. Utána következnek a hűtött és hűtést nem igénylő élelmiszerek.

SPAR Magyarország

Mi van a Munchon túl?

Az az élelmiszer sem megy veszendőbe, amit a Munch-on keresztül esetleg nem sikerül a SPAR-nak értékesítenie. A jó minőségű cikkeket ugyanis a Magyar Máltai Szeretetszolgálattal együttműködve hátrányos helyzetű családok, idősek, betegek, hajléktalanok kapják meg. Végül, az olyan, állati eredetű élelmiszert, amelyet a szavatossági idő lejárta előtt nem vásároltak meg a Munch-on keresztül, vagy nem jutott el a szeretetszolgálathoz, a SPAR állatmenhelyeknek, vadasparkoknak ajánlja fel. A maradék pedig biogázüzembe kerül.

Az ételmentő kezdeményezéssel jelentős kedvezménnyel, gyorsan és kényelmesen juthat hozzá jó minőségű élelmiszerekhez. Már valamennyi SPAR és INTERSPAR áruházban bekapcsolódhat a tudatos élelmiszermentésbe! A szolgáltatás működésével kapcsolatosan minden információt itt érhet el.


Az oldalon elhelyezett tartalom a SPAR Magyarország megbízásából a HVG BrandLab közreműködésével jött létre. A tartalom előállításában a hvg.hu és a HVG hetilap szerkesztősége nem vett részt.