Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"3b5ea5de-98c1-4334-8954-647bae48479c","c_author":"HVG","category":"sport","description":"David Coote arról beszélt, hogy az angol bajnokság macsó környezetében nem merte felvállalni a másságát, mivel már így is folyamatosan kapott fenyegetéseket.","shortLead":"David Coote arról beszélt, hogy az angol bajnokság macsó környezetében nem merte felvállalni a másságát, mivel már...","id":"20250128_david-coote-premier-league-liverpool-biro-coming-out","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3b5ea5de-98c1-4334-8954-647bae48479c.jpg","index":0,"item":"c644f412-0f7f-44ae-9b2d-36a4160889d4","keywords":null,"link":"/sport/20250128_david-coote-premier-league-liverpool-biro-coming-out","timestamp":"2025. január. 28. 09:27","title":"Coming outolt a Premier League kokainozáson kapott, majd kirúgott játékvezetője","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7363b425-8e7e-4042-80a1-33a3d06c0994","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az alaposan megemelt karosszériás Audi Q6 e-tron offroad concept számára nincs leküzdhetetlen terep.","shortLead":"Az alaposan megemelt karosszériás Audi Q6 e-tron offroad concept számára nincs leküzdhetetlen terep.","id":"20250127_egekbe-emelve-brutalis-uj-villanyterepjaro-audi-q6-e-tron-offroad-concept","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7363b425-8e7e-4042-80a1-33a3d06c0994.jpg","index":0,"item":"020d2521-ad0f-40e4-9d16-0ef1ada36c63","keywords":null,"link":"/cegauto/20250127_egekbe-emelve-brutalis-uj-villanyterepjaro-audi-q6-e-tron-offroad-concept","timestamp":"2025. január. 27. 07:21","title":"Egekbe emelve: brutális új villanyterepjáró az Auditól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0766b918-6153-4c36-a5f0-d3c0988a3067","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"75 éven át működött a Volkswagen-csoport belgiumi gyára. ","shortLead":"75 éven át működött a Volkswagen-csoport belgiumi gyára. ","id":"20250128_Audi-brusszeli-gyar-elbocsatott-dolgozo-juttatasok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0766b918-6153-4c36-a5f0-d3c0988a3067.jpg","index":0,"item":"d07c571b-a560-45af-b2d8-1bc8a296433f","keywords":null,"link":"/cegauto/20250128_Audi-brusszeli-gyar-elbocsatott-dolgozo-juttatasok","timestamp":"2025. január. 28. 13:40","title":"80-160 millió forint végkielégítést is kaphatnak a bezáró brüsszeli Audi-gyár dolgozói","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e5e24341-ac2c-4174-bb28-dbdc5cc648cd","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Az amerikaiak egyelőre nem erősítették meg az izraeli miniszterelnök irodája által közzétett hírt, ami viszont ha igaz, azt jelenti, hogy Netanjahu lehet az első külföldi vezető, aki meglátogatja az amerikai elnököt.","shortLead":"Az amerikaiak egyelőre nem erősítették meg az izraeli miniszterelnök irodája által közzétett hírt, ami viszont ha igaz...","id":"20250128_Donald-Trump-meghivta-Netanjahut-a-Feher-Hazba","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e5e24341-ac2c-4174-bb28-dbdc5cc648cd.jpg","index":0,"item":"f5964500-555b-4f00-a2b8-22df75975f8e","keywords":null,"link":"/vilag/20250128_Donald-Trump-meghivta-Netanjahut-a-Feher-Hazba","timestamp":"2025. január. 28. 22:14","title":"Donald Trump meghívta Netanjahut a Fehér Házba","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"aa03aa5f-539a-4311-8c58-5979949725fa","c_author":"hvg.hu","category":"sport","description":"A helikopter olasz gyártóját Vichai Srivaddhanaprabha családja több mint 2 milliárd fontra pereli.","shortLead":"A helikopter olasz gyártóját Vichai Srivaddhanaprabha családja több mint 2 milliárd fontra pereli.","id":"20250128_hivatalos-baleset-leicester-city-helikopter-vichai-srivaddhanaprabha","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/aa03aa5f-539a-4311-8c58-5979949725fa.jpg","index":0,"item":"78d0a37d-7db7-4985-a9dc-85a43d2f97a6","keywords":null,"link":"/sport/20250128_hivatalos-baleset-leicester-city-helikopter-vichai-srivaddhanaprabha","timestamp":"2025. január. 28. 16:44","title":"Hivatalos: baleset miatt zuhant le a Leicester City tulajdonosának helikoptere","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"390183f6-1d22-4e08-ab3a-67985fe97d5b","c_author":"Kasza János","category":"tudomany","description":"Több területen is próbára tettük a DeepSeek új mesterséges intelligenciáját, és összevetettük a képességeit a ChatGPT-éivel. Az eredmény felemás, de nem mindegy, honnan nézve: ha mellé tesszük, mennyivel olcsóbb lehet a DeepSeek megoldása, már más a kép. Csak ne lenne a durva cenzúra.","shortLead":"Több területen is próbára tettük a DeepSeek új mesterséges intelligenciáját, és összevetettük a képességeit...","id":"20250128_deepseek-r1-mesterseges-intelligencia-chatbot-teszt-kina-cenzura-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/390183f6-1d22-4e08-ab3a-67985fe97d5b.jpg","index":0,"item":"a650c96d-d1ed-4e1d-ab2f-52a66ec8f081","keywords":null,"link":"/tudomany/20250128_deepseek-r1-mesterseges-intelligencia-chatbot-teszt-kina-cenzura-ebx","timestamp":"2025. január. 28. 16:18","title":"Pár nap alatt világhírű lett, de tényleg olyan jó a DeepSeek MI? Kipróbáltuk, és ízelítőt kaptunk a kínai cenzúrából is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"831d5271-37e8-4a89-ba5b-278371c47f6f","c_author":"Szlavkovits Rita","category":"360","description":"A mikrozöldségeket mesterséges forrásokból tápláló beltéri üzemekbe már sok pénzt fektettek. A technológia egyelőre sokba kerül, de a klímaválság kikényszerítheti a folytatást.","shortLead":"A mikrozöldségeket mesterséges forrásokból tápláló beltéri üzemekbe már sok pénzt fektettek. A technológia egyelőre...","id":"20250128_fenntarthato-fejlodes-2025-vertikalis-mezogazdasag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/831d5271-37e8-4a89-ba5b-278371c47f6f.jpg","index":0,"item":"db84265a-be94-4518-8beb-5eda678c2f50","keywords":null,"link":"/360/20250128_fenntarthato-fejlodes-2025-vertikalis-mezogazdasag","timestamp":"2025. január. 28. 17:13","title":"Helykihasználásból és termelékenységből jeles, energiafelhasználásból elégtelen: kinek éri meg a vertikális növénytermesztés?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e50a3c03-0e89-48d5-bc97-daeb151e6090","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A külügyminiszter szerint végül azért nem feküdt keresztbe az uniós akaratnak, mert győzött.","shortLead":"A külügyminiszter szerint végül azért nem feküdt keresztbe az uniós akaratnak, mert győzött.","id":"20250127_Szijjarto-szerint-megkapta-a-kert-garanciakat-ezert-szavazott-az-Oroszorszag-elleni-szankciok-kiterjesztesere","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e50a3c03-0e89-48d5-bc97-daeb151e6090.jpg","index":0,"item":"c49fd40a-e205-4019-bb29-4b7151601ab0","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250127_Szijjarto-szerint-megkapta-a-kert-garanciakat-ezert-szavazott-az-Oroszorszag-elleni-szankciok-kiterjesztesere","timestamp":"2025. január. 27. 12:53","title":"Szijjártó szerint megkapta a kért garanciákat, ezért szavazott az Oroszország elleni szankciók kiterjesztésére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az európai autógyártók szövetségének (ACEA) a tavalyi piaci évet összegző statisztikájából kiderül, hogy nem sikerült megállítani az újautó-eladások visszaesését, sőt a kelet-közép-európai államok gyenge eladásai további romlást eredményeztek. Kiemelkedően jól teljesítettek az ázsiai gyártók és a balti államok.
Decemberben az egy évvel korábbinál 3,9 százalékkal kevesebb gépkocsi kelt el az európai újautó-piacon – derül ki az ACEA statisztikájából. Ezt megelőzően októberben 2,6, novemberben 2,8 százalékos volt a visszaesés. Az EU-tagállamokat (Málta és Ciprus kivételével), Izlandot, Norvégiát és Svájcot felölelő statisztika szerint 2005 utolsó hónapjában 1,1 millió új gépkocsit adtak el, a teljes esztendőben eladott, közel 15,2 millió autó 0,7 százalékkal marad az egy évvel korábbitól, köszönhetően a kelet-európai, közel 10 százalékos zuhanásnak. Franciaországban 2,7 százalékos, Németországban 1,8 százalékos, Spanyolországban 0,8 százalékos volt a piac bővülése.
Az év egészét tekintve az európai piacok közül az olasz és a brit csökkent, előbbi 1,3, utóbbi 5 százalékkal. Érdekes, hogy Nagy-Britanniában a december hónap ugyanakkor jelentős, 8,7 százalékos növekedést hozott, szemben a másutt bekövetkezett kisebb-nagyobb visszaeséssel. Hollandiában például 30 százalékos volt az év végi elmaradás. Az új uniós tagállamok összesített piacán ennél jóval nagyobb, 10 százalékos a visszaesés, 2005-ben a tíz új tagállamban összesen 727 100 kocsit adtak el.
[[ Oldaltörés: A német és ázsiai márkákat kedvelik (Oldaltörés) ]]
A lengyel piacon a használtimport liberalizálása miatt az új autók eladása több mint negyedével zuhant tavaly, 235,5 ezer autó talált gazdára. A második legjelentősebb piacon, Magyarországon a decemberi eladások ugyan éves összevetésben 5 százalékkal 20 ezer 700-ra emelkedtek, az egész évre vonatkozó 199 ezer 68 eladott autó 4,3 százalékos visszaesést jelent. A cseh piac 1,3 százalékkal bővült (ott 127,4 ezer autót értékesítettek a márkakereskedők). A balti államokban 20 százalékos növekedést regisztráltak, a legnagyobb mértékben a lettországi eladások nőttek, közel 50 százalékkal.
A gyártók listáját tekintve Európában továbbra is a Volkswagen-csoport a listavezető. Piaci részesedése a 2005-ös év egészét tekintve 19 százalék fölé nőtt, hiszen a szűkülő piacon több mint 3 százalékkal közel 2,95 millióra növelte eladásait. A birtokolt márkák között csak a Seat forgalma csökkent. A franciák eladásai – a már korosnak számító 206-os és Mégane típusok gyenge eredményei miatt – visszaestek, a PSA-csoport: 13,8 százalékról 13,5-re, a Renault, a Dacia szárnyalása ellenére 10,2 százalékról 9,8-re, de csökkent a Ford (11,0 százalékról 10,7-re) és a Fiat (7,4 százalékról 6,5-re) részesedése is. Az Opelek gyenge szereplését a Chevroletek kedvező eladásai ellensúlyozták, így a GM európai 10,7 százalékos piacrészesedése megmaradt. Nem változott a DaimlerChrysler részesedése sem, a stuttgartiak 6 százalékot hasítanak a piacból, a németek közül még a BMW-nek sikerült javítania. A távol-keleti gyártók viszont ismét növekedtek, a Toyota részesedése 0,3 százalékot erősödött (5,4 százalék), a Kia 39 százalékkal növelte eladásait, a Suzuki pedig 15-tel.
Az autókereskedők aligha bontanak majd pezsgőt az év végén, bár vannak márkák, amelyek megmentették az egész éves hazai autópiacot. Az elmúlt négy évben a személyautó-értékesítések tekintetében minden képzeletet fölülmúló, 11-21 százalékos növekedésnek lehettünk tanúi. Az autóvásárlási eufória 2004 második felétől a kedvezőtlenebb gazdasági környezet hatására megtorpant, miközben a kereskedők hozzászoktak a folyamatos növekedéshez. Ezért volt akcióktól, 100-120 hónapos futamidőktől és 0 százalékos THM-től hangos az év vége. Az igyekezet ellenére 2007 elejéig nem várható fellendülés.
Bejött a Renault kockázatos lépése, amikor hét éve megvette a rossz hírű román népautókat gyártó Pitesti-i Dacia gyárat. Az üzem jelenleg 680 autót állít elő naponta, év végére ezt a számot napi 800-ra emelik. A Logan két év alatt meghatszorozta értékesítését. Itthon közel 3000 Daciat adtak el, miközben a francia márka eladásai jelentősen visszaestek.
A Kia teljesen megújított alsó-középkategóriás autója, az új Renault Cliót és a Ford Focust megelőzve nyerte el a legbefolyásosabb kelet-európai autós újságírók által odaítélt Autobest 2006 díjat.
Az utóbbi évtized legnagyobb fellendülését éli a magyar flottaértékesítési és -üzemeltetési piac, amely az elmúlt két évben megkétszereződött. Megkérdezett szakértőink örülnek a fejlődésnek, de arra is figyelmeztettek, hogy a kíméletlen árversenyben tett kölcsönös engedményeknek előbb-utóbb meglesz a böjtje is. Az elmúlt években a multik mellett nagy állami vállalatok, szolgáltatók és nagyfogyasztók is megjelentek, bár a közbeszerzések körülményeit sokan vitatják, főleg a csalódott vesztesek. Cikkünk első részében a flottaüzemeltetés általános kérdéseivel és a piac legjelentősebb szereplőivel ismerkedhetnek meg.