szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?

Az európai autógyártók szövetségének (ACEA) a tavalyi piaci évet összegző statisztikájából kiderül, hogy nem sikerült megállítani az újautó-eladások visszaesését, sőt a kelet-közép-európai államok gyenge eladásai további romlást eredményeztek. Kiemelkedően jól teljesítettek az ázsiai gyártók és a balti államok.

Decemberben az egy évvel korábbinál 3,9 százalékkal kevesebb gépkocsi kelt el az európai újautó-piacon – derül ki az ACEA statisztikájából. Ezt megelőzően októberben 2,6, novemberben 2,8 százalékos volt a visszaesés. Az EU-tagállamokat (Málta és Ciprus kivételével), Izlandot, Norvégiát és Svájcot felölelő statisztika szerint 2005 utolsó hónapjában 1,1 millió új gépkocsit adtak el, a teljes esztendőben eladott, közel 15,2 millió autó 0,7 százalékkal marad az egy évvel korábbitól, köszönhetően a kelet-európai, közel 10 százalékos zuhanásnak. Franciaországban 2,7 százalékos, Németországban 1,8 százalékos, Spanyolországban 0,8 százalékos volt a piac bővülése.

Az év egészét tekintve az európai piacok közül az olasz és a brit csökkent, előbbi 1,3, utóbbi 5 százalékkal. Érdekes, hogy Nagy-Britanniában a december hónap ugyanakkor jelentős, 8,7 százalékos növekedést hozott, szemben a másutt bekövetkezett kisebb-nagyobb visszaeséssel. Hollandiában például 30 százalékos volt az év végi elmaradás. Az új uniós tagállamok összesített piacán ennél jóval nagyobb, 10 százalékos a visszaesés, 2005-ben a tíz új tagállamban összesen 727 100 kocsit adtak el.

[[ Oldaltörés: A német és ázsiai márkákat kedvelik (Oldaltörés) ]]


A lengyel piacon a használtimport liberalizálása miatt az új autók eladása több mint negyedével zuhant tavaly, 235,5 ezer autó talált gazdára. A második legjelentősebb piacon, Magyarországon a decemberi eladások ugyan éves összevetésben 5 százalékkal 20 ezer 700-ra emelkedtek, az egész évre vonatkozó 199 ezer 68 eladott autó 4,3 százalékos visszaesést jelent. A cseh piac 1,3 százalékkal bővült (ott 127,4 ezer autót értékesítettek a márkakereskedők). A balti államokban 20 százalékos növekedést regisztráltak, a legnagyobb mértékben a lettországi eladások nőttek, közel 50 százalékkal.

A gyártók listáját tekintve Európában továbbra is a Volkswagen-csoport a listavezető. Piaci részesedése a 2005-ös év egészét tekintve 19 százalék fölé nőtt, hiszen a szűkülő piacon több mint 3 százalékkal közel 2,95 millióra növelte eladásait. A birtokolt márkák között csak a Seat forgalma csökkent. A franciák eladásai – a már korosnak számító 206-os és Mégane típusok gyenge eredményei miatt – visszaestek, a PSA-csoport: 13,8 százalékról 13,5-re, a Renault, a Dacia szárnyalása ellenére 10,2 százalékról 9,8-re, de csökkent a Ford (11,0 százalékról 10,7-re) és a Fiat   (7,4 százalékról 6,5-re) részesedése is. Az Opelek gyenge szereplését a Chevroletek kedvező eladásai ellensúlyozták, így a GM európai 10,7 százalékos piacrészesedése megmaradt. Nem változott a DaimlerChrysler részesedése sem, a stuttgartiak 6 százalékot hasítanak a piacból, a németek közül még a BMW-nek sikerült javítania. A távol-keleti gyártók viszont ismét növekedtek, a Toyota részesedése 0,3 százalékot erősödött (5,4 százalék), a Kia 39 százalékkal növelte eladásait, a Suzuki pedig 15-tel.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

automenedzser.hu Autó

Újabb nehéz évet jósolnak az autókereskedők

Az autókereskedők aligha bontanak majd pezsgőt az év végén, bár vannak márkák, amelyek megmentették az egész éves hazai autópiacot. Az elmúlt négy évben a személyautó-értékesítések tekintetében minden képzeletet fölülmúló, 11-21 százalékos növekedésnek lehettünk tanúi. Az autóvásárlási eufória 2004 második felétől a kedvezőtlenebb gazdasági környezet hatására megtorpant, miközben a kereskedők hozzászoktak a folyamatos növekedéshez. Ezért volt akcióktól, 100-120 hónapos futamidőktől és 0 százalékos THM-től hangos az év vége. Az igyekezet ellenére 2007 elejéig nem várható fellendülés.

automenedzser.hu Autó

A Dacia húzza a Renault szekerét

Bejött a Renault kockázatos lépése, amikor hét éve megvette a rossz hírű román népautókat gyártó Pitesti-i Dacia gyárat. Az üzem jelenleg 680 autót állít elő naponta, év végére ezt a számot napi 800-ra emelik. A Logan két év alatt meghatszorozta értékesítését. Itthon közel 3000 Daciat adtak el, miközben a francia márka eladásai jelentősen visszaestek.

hvg.hu Autó

Kelet-Európa legkedveltebb autója

A Kia teljesen megújított alsó-középkategóriás autója, az új Renault Cliót és a Ford Focust megelőzve nyerte el a legbefolyásosabb kelet-európai autós újságírók által odaítélt Autobest 2006 díjat.

hvg.hu Autó

Boom és csalódás a flottapiacon - 1. rész

Az utóbbi évtized legnagyobb fellendülését éli a magyar flottaértékesítési és -üzemeltetési piac, amely az elmúlt két évben megkétszereződött. Megkérdezett szakértőink örülnek a fejlődésnek, de arra is figyelmeztettek, hogy a kíméletlen árversenyben tett kölcsönös engedményeknek előbb-utóbb meglesz a böjtje is. Az elmúlt években a multik mellett nagy állami vállalatok, szolgáltatók és nagyfogyasztók is megjelentek, bár a közbeszerzések körülményeit sokan vitatják, főleg a csalódott vesztesek. Cikkünk első részében a flottaüzemeltetés általános kérdéseivel és a piac legjelentősebb szereplőivel ismerkedhetnek meg.