szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A parlament decemberben fogadta el a közúti közlekedésről szóló törvény módosítását, melynek értelmében februártól változik a fuvarozók szabálysértése miatt kiszabható bírság mértéke. Megszűnik a magyar rendszámú járművek pozitív diszkriminációja. A bírság kifizetéséig visszatarthatják az élő állatot és a gyorsan romló élelmiszert szállítókat is.

A munkaügyi hatóság is ellenőrizheti a meghatározott vezetési-, megszakítási- és pihenőidőre vonatkozó előírások betartását ellenőrzi. Amennyiben az országhatáron belépni szándékozó jármű nem felel meg az előírásoknak, úgy a határőr megtagadhatja a belépését bírságolás nélkül.

Erre egyebek mellett akkor kerülhet sor, ha az okmányai, engedélyei nem megfelelőek, gond van a menetíró (tachográf) készülékkel, vagy a vezető nem tartotta be a vezetési-, megszakítási- és pihenőidőre vonatkozó előírásokat.

A bírság összege 50-800 ezer forintig terjedhet, de az egyes rendelkezések megsértéséhez rendelt összeget külön jogszabály határozza meg. Ez a szabály azonban csak február 19-én lép hatályba. Addig a korábbi tarifa érvényes, amely az engedély nélküli szállításnál 400-800 ezer, míg a bejelentési kötelezettség elmulasztása és a saját járművel történő személyszállításra vonatkozó szabályok megsértése esetén 100-300 ezer forint lehet.
 
A bírságot csak a megadott számlára történő befizetéssel lehet rendezni (eddig illetékbélyeggel és készpénz-átutalási megbízással is lehetett fizetni). A bírság kifizetéséig a járművet vissza lehet tartani. Jelenleg ez csak a külföldi rendszámú járműre vonatkozott, de azok közül sem volt visszatartható az, amelyik élő állatot és gyorsan romló élelmiszert szállított. Ezek 30 napos haladékot kaptak a bírság kifizetésére. Most ezek a megkülönböztetések megszűnnek.
   
A visszatartott jármű vezetőjétől - elismervény ellenében - elveszik a forgalmi engedélyt, majd várakozó helyre irányítják. Ha az üzembentartót a visszatartás miatt kár éri - a törvény módosított szövege szerint - ezért az eljáró hatóság felelősséggel nem tartozik. Hasonlóan elveszi a forgalmi engedélyt és várakozóhelyre küldi a járművet az ellenőrző hatóság, ha annak az össztömege, tengelyterhelése és mérete nem megfelelő. Ugyanez a sors vár a műszaki állapota miatt balesetveszélyes járműre is.

A törvény új jogosítvánnyal ruházza fel a közút üzemeltetőjét. Belterületen csak az ő engedélyével lehet a közút mellett ipari, kereskedelmi, vendéglátó-ipari vagy más szolgáltató célú épületet emelni, illetve a meglévőt bővíteni, vagy a funkcióját megváltoztatni. Vita esetén a közlekedési hatóság dönt.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Salgó Andrea (hvg.hu) Vállalkozás

Adócsökkentés és szakosodás a fuvarosok jövője

Felcserélődtek a szerepek: egyre több esetben a megbízó állapítja meg a fuvar díját. A fuvarozók képtelenek érvényesíteni érdekeiket, érdekképviseletük által szorgalmazott egységes áremelés idén sem következett be. A Közlekedéstudományi Intézet (KTI) felmérést készített a szakma jelenlegi helyzetéről, és javaslatokat fogalmazott meg versenyképességük javítására.

Salgó Andrea (hvg.hu) Vállalkozás

Csökkenő közúti bírságok

Nem hiába sztrájkoltak a fuvarosok: a kormány és az érdekképviseleteik között létrejött augusztusi megállapodás ugyanis több ponton eredménynek számít. Jóllehet a szakma még most sem elégedett, a csökkenő bírságok, az élelmezési költségtérítés, s a napi alapdíj emelése ellen bizonyára nincs kifogásuk.

hvg.hu Autó

Rekordeladás haszonjárművekből

Rekordszámú, 400 ezer haszonjárművet értékesített világszerte a VW tavaly. Hazánkban a márka egyes kategóriákban piacvezető.

Autó

Kötelezővé tennék a digitális tachométert

Májustól kötelező felszerelni digitális tachométerrel a teherautókat és autóbuszokat. Az ellenőrzés során fennakadók nem folytathatják útjukat és eljárást indítanak ellenük