szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Svéd cégek, autógyártók és egyetemek elhatározták, hogy kimozdítják a holtpontról a nyugat-európai biodízel-kérdést. Az EU által is támogatott program célja, hogy minél szélesebb körben elterjedjen a bio-üzemanyagok használata.

Saab 9-5 bioethanollal
© autocar.co.uk
Egyelőre Európát nem hozta lázba az Észak-Amerikában is népszerű bioethanol-alapú környezetkímélő üzemanyagok tankolása. Európában a svédek erőltetik az áttörést. A Saab, az európai Ford, az Omni/Scania, öt bioethanol-gyártó és négy egyetem összefogásával indult el egy hosszú távú program, amelynek első lépéseként nyolc európai országban összesen 140 bioethanol-kutat telepítenek. Kezdetben tízezer bio-üzemanyaggal hajtott autóval számolnak.

A zöld Ford Focus
© autocar.co.uk
A projekt élenjárója a Saab és a Ford, a svédek adják az autókat és a tudást, a Ford az üzemanyag-előállításban és európai flották (Flexifuel Focus) zöld útra váltásában működik közre. A Saab 9-5 BioPowert tavaly júliusban mutatták be, Svédországban már kapható, Nyugat-Európa többi államában márciustól lehet megvásárolni a kiváló menettulajdonságokkal rendelkező nagyautót.

A bioethanollal hajtott járművek 65 százalékkal kevesebb széndioxidot bocsátanak ki, mint a hagyományos hajtóanyagok. A bioethanolhoz szükséges természetes alapanyagok (gabonafélék) fokozott termelése élénkítő lehet például a brit mezőgazdaságra.

Kedvezmények garmadát adják (Oldaltörés)

A Saab svéd nyitóoldala, a kedvezményes autóval
© Saab
Svédországban minden adott a környezetbarát autózáshoz. Az bio-üzemanyagok adómentesek, az alternatív hajtású autóknak nem kell útdíjat fizetniük, ha Stockholm belvárosába akarnak behajtani. 20 százalékkal csökkentették a biztosítási díjait ezeknek az autóknak, ingyen parkolhatnak, ráadásul adókedvezményt is kapnak mind az egyéni üzemeltetők, mind pedig a flottafelhasználók. Hasonló kedvezményeket egyelőre más európai országok nem akarnak bevezetni, az Egyesült Királyság kormánya arra tett vékonyka ígéretet, hogy 2010-ig öt százalékra növelik a bio-üzemanyagok arányát a teljes hajtóanyag felhasználás tekintetében. Nálunk most határoztak arról, hogy csökkentik ezeknek az üzemanyagoknak a jövedéki adóját, bár csak a mezőgazdasági felhasználás engedélyezett.

Világszerte lendületet adhat a bio-üzletágnak, hogy George Bush amerikai elnök bejelentette, meg kell állítani az USA olaj-függőségét, muszáj alternatív hajtóanyagokat fejleszteni és csökkenteni kell a Közel-Keletről származó olaj importját 75 százalékkal.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Autó

Takarékos autók gyártása a cél

A növekvő üzemanyagárak mellett a cégek vezetői, a flottakezelők és magánszemélyek is sportos terepjárók és luxusautók helyett takarékos és lehetőleg hibrid-üzemű autókat vásárolnak az elkövetkező öt évben – áll a KPMG nemrég közétett felmérésében. Így gondolják legalábbis az autóipar döntéshozói.

hvg.hu Autó

Alkoholt fogyaszt a zöld Golf

A Volkswagen a Nemzetközi Zöld Hét alkalmából növeli a bioetanol és a benzin keverékéből készült bioüzemanyag arányát az Otto-motoros autók meghajtásánál. Az új Golf GT keverék-üzemanyaggal is tankolható.

automenedzser.hu Autó

Újabb bioüzemanyag-stratégiát ismertetnek szerdán

Újabb szigorú intézkedések nélkül 2010-ig nem sikerül elérni azt a célt, hogy 2010-ig 5,75 százalékban biüzemanyagot használjanak az európaiak. Mariann Fischer Boel mezőgazdasági és vidékfejlesztési EU-biztos szerdán ismerteti az új stratégiát.

hvg.hu Autó

Hibridautót is tudnak a franciák

A francia PSA-konszern (Citroen és Peugeot) bemutatott két olyan hibrid tanulmányautót, amely a jövő egyik lehetséges megoldása energiaproblémáinkra és a nagyvárosok légszennyezettségének enyhítésére.

hvg.hu Autó

Jelentős adókedvezmény a biodízelre

Egy hónapja van a kormánynak, hogy kidolgozza a bioüzemanyagok hazai gyártásának megteremtéséhez szükséges szabályokat. A tervek szerint 2010-re minden Magyarországon gyártott száz liter benzinből, gázolajból négynek a szántóföldről kell származnia – írja a Magyar Hírlap.

hvg.hu Autó

Tágas, sportos és hidrogén hajtja

Az üzemanyagcellás technológia mai jellegzetességei erősen megkötik a járművek tervezőinek kezét, ám az első ízben a tavalyi Tokiói Autókiállításon kiállított, s most európai premierjét Genfben tartó Honda FCX tanulmány bepillantást enged abba, hogy miként is nézhet ki az üzemanyagcellás autók következő generációja.