Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"1399d6a3-29ef-49ea-9b4d-07221f40aef6","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"Az egyik müzli csomagolásán nem tüntettek fel egy allergént, ami veszélyes lehet az arra érzékenyekre.","shortLead":"Az egyik müzli csomagolásán nem tüntettek fel egy allergént, ami veszélyes lehet az arra érzékenyekre.","id":"20250524_Visszahivott-egy-termeket-a-Drogerie-Markt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1399d6a3-29ef-49ea-9b4d-07221f40aef6.jpg","index":0,"item":"b932a408-49c0-453e-99df-ca5d8926418c","keywords":null,"link":"/kkv/20250524_Visszahivott-egy-termeket-a-Drogerie-Markt","timestamp":"2025. május. 24. 14:25","title":"Visszahívott egy terméket a DM","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1a81b817-ed73-409b-aeaf-660b6c053e0a","c_author":"EUrologus","category":"eurologus","description":"A NEUrologus, az EUrologus új, európai uniós ügyekkel és külpolitikával foglalkozó podcastjának első részében az EUrologus újságírója, Kuglics Sarolta Takácsy Dorka Oroszország-szakértővel és Tábor Áron kül- és biztonságpolitikai szakértővel beszélgetett. Oroszországról, Ukrajnáról, a Trump-elnökségről és a világpolitika változásainak a magyar politikára és kormányzati kommunikációra gyakorolt hatásáról. Olvasson itt egy ízelítőt az interjúból.","shortLead":"A NEUrologus, az EUrologus új, európai uniós ügyekkel és külpolitikával foglalkozó podcastjának első részében...","id":"20250525_NEUrologus-interju-Mit-latunk-itthon-Ukrajnabol-Kormanypropaganda-vs-kulpolitikai-valosag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1a81b817-ed73-409b-aeaf-660b6c053e0a.jpg","index":0,"item":"a1ab44fa-f519-4648-9624-34a00ae0fcd1","keywords":null,"link":"/eurologus/20250525_NEUrologus-interju-Mit-latunk-itthon-Ukrajnabol-Kormanypropaganda-vs-kulpolitikai-valosag","timestamp":"2025. május. 25. 15:45","title":"Mit látunk itthon Ukrajnából? A kormánypropaganda és a külpolitikai valóság","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4212da48-728e-4d65-9447-83d93365e704","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Úgy tűnik, az Apple is szeretne egy olyan szemüveget készíteni, amely mögött a mesterséges intelligencia dolgozik. Ezt akár már 2026-ban bemutathatja a vállalat.","shortLead":"Úgy tűnik, az Apple is szeretne egy olyan szemüveget készíteni, amely mögött a mesterséges intelligencia dolgozik. Ezt...","id":"20250523_apple-mesterseges-intelligencia-csodaszemuveg-viselheto-eszkoz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4212da48-728e-4d65-9447-83d93365e704.jpg","index":0,"item":"e2715156-c3f2-4387-baeb-a3439a740533","keywords":null,"link":"/tudomany/20250523_apple-mesterseges-intelligencia-csodaszemuveg-viselheto-eszkoz","timestamp":"2025. május. 23. 17:03","title":"Jöhet az Apple új csodaszemüvege","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"49da2941-98a5-40ea-b127-bdef6726bc3c","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A napokon belül 77 éves Gálvölgyi Jánosra nem kíváncsiak a köztévében.","shortLead":"A napokon belül 77 éves Gálvölgyi Jánosra nem kíváncsiak a köztévében.","id":"20250524_Galvolgyi-Janos-mtva-kozteve","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/49da2941-98a5-40ea-b127-bdef6726bc3c.jpg","index":0,"item":"cbaa1969-0317-48d3-8733-a20becbc623f","keywords":null,"link":"/kultura/20250524_Galvolgyi-Janos-mtva-kozteve","timestamp":"2025. május. 24. 09:12","title":"Gálvölgyi János még sosem járt az MTVA Kunigunda utcai épületében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bf0129e1-efd5-46ae-87d0-7d34b973e225","c_author":"Ballai Vince","category":"gazdasag","description":"Nem jól mutatja a GDP az emberiség fejlődését, mert nem számol egy nagyon fontos összetevővel, amit nem kezelhetünk korlátlanul kiaknázható erőforrásként. Pedig már akkorák az igényeink, és olyan ütemben használjuk ki a természetet, hogy az egyre inkább a kárára válik. Mintha minden halat kihalászna a tóból a helyi halgazdaság. Partha Dasgupta közgazdász, a Cambridge-i Egyetem professzora a Pázmány Péter Katolikus Egyetemen igyekezett közgazdász-nyelvre lefordítani az ökológiai válságot, ami egyben a végletekig kifacsart természeti tőke válsága.","shortLead":"Nem jól mutatja a GDP az emberiség fejlődését, mert nem számol egy nagyon fontos összetevővel, amit nem kezelhetünk...","id":"20250525_partha-dasgupta-kozgazdasz-professzor-eloadas-interju-gdp-termeszeti-toke-bioszfera-fenntarthatosag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bf0129e1-efd5-46ae-87d0-7d34b973e225.jpg","index":0,"item":"9599a080-4c61-492a-b029-6aa6b774a3fa","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250525_partha-dasgupta-kozgazdasz-professzor-eloadas-interju-gdp-termeszeti-toke-bioszfera-fenntarthatosag","timestamp":"2025. május. 25. 12:35","title":"Ki kellene törnünk a GDP mágikus köréből, de túlságosan is rabjai vagyunk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0e1bbf02-efbf-40a8-bee9-95bfc085f80c","c_author":"Vass Péter","category":"360","description":"Dupla koncertet ad a heavy metal ikonikus zenekara a Budapest Arénában május 27–28-án.","shortLead":"Dupla koncertet ad a heavy metal ikonikus zenekara a Budapest Arénában május 27–28-án.","id":"20250523_Iron-Maiden-50-Budapest-hvg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0e1bbf02-efbf-40a8-bee9-95bfc085f80c.jpg","index":0,"item":"22b876d5-8ec9-43eb-a84a-23c9b04d3b9a","keywords":null,"link":"/360/20250523_Iron-Maiden-50-Budapest-hvg","timestamp":"2025. május. 23. 18:30","title":"Budapesten indul az 50 éves Iron Maiden világ körüli turnéja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"626e26b2-e2a1-4a07-845f-f93632b740e7","c_author":"hvg.hu","category":"hvgkonyvek","description":"Az 1960-as években egy véletlen felfedezésnek köszönhető a ciszplatin nevű kemoterápiás gyógyszer, amelyet egyesek „a valaha kifejlesztett legfontosabb rákellenes gyógyszerként” emlegetnek. Szerkesztett részlet A kémia nagykönyve című kiadványból.","shortLead":"Az 1960-as években egy véletlen felfedezésnek köszönhető a ciszplatin nevű kemoterápiás gyógyszer, amelyet egyesek „a...","id":"20250524_Egy-veletlen-felfedezes-ami-uj-fejezetet-nyitott-a-rakgyogyitasban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/626e26b2-e2a1-4a07-845f-f93632b740e7.jpg","index":0,"item":"317c961f-cc65-49c0-b46b-bdbcd8178367","keywords":null,"link":"/hvgkonyvek/20250524_Egy-veletlen-felfedezes-ami-uj-fejezetet-nyitott-a-rakgyogyitasban","timestamp":"2025. május. 24. 19:15","title":"Egy véletlen felfedezés, ami új fejezetet nyitott a rákgyógyításban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f3141cd5-fcec-4759-b4a2-eaf70ceadae2","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A Független Benzinkutak Szövetsége szerint a forgalmuk 30 százalékát vesztették el, ezért sokan le is húzták a rolót.","shortLead":"A Független Benzinkutak Szövetsége szerint a forgalmuk 30 százalékát vesztették el, ezért sokan le is húzták a rolót.","id":"20250523_GVH-Mol-kiskutak-per","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f3141cd5-fcec-4759-b4a2-eaf70ceadae2.jpg","index":0,"item":"d13b51e2-f64a-4d92-bd23-2864831cdeeb","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250523_GVH-Mol-kiskutak-per","timestamp":"2025. május. 23. 18:00","title":"Már zajlik a per, hogy kiderítsék: miért nem vizsgálta a GVH a Molt a benzinárstop idején","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Daimler-Benz AG 1981 januárjában egy, az északi sarkkör közelében található hóval, jéggel borított repülőtéren mutatta be a haszonjárműveihez kifejlesztett blokkolásgátló berendezés sorozatgyártású változatát. Az ABS-szel felvértezve még hirtelen, erőteljes fékezéskor, illetve oldalanként eltérő tapadási együtthatójú felületen lassítva is jól irányíthatók maradtak a teherautók és buszok. A fejlesztés nem állt meg, évről-évre újabb rendszerek teszik biztonságosabbá a nagygépek közlekedését.
Az első ABS-szel szerelt teherkocsi fékpróbái 1981-ben Lappföldön
A Daimler-Benz a fékberendezéseket gyártó Wabco cég közreműködésével úttörő szerepet játszott az ABS kifejlesztésében és bevezetésében. A mérnököknek olyan rendszert kellett alkotniuk, amely egyaránt hatékonyan alkalmazható a különféle tengelyszámú, sokszor erőteljesen eltérő saját tömegű, illetve megengedett össztömegű, tengelytávú, felépítményű járművön és járműszerelvényen.
A gyakorlati megvalósításhoz elengedhetetlen volt az elektronika használata. A világon elsőként ekkor, az ABS-szel összefüggésben használtak mikroszámítógépet a fékerő szabályozására. Több mint 60 millió tesztkilométert tettek meg a blokkolásgátlóval felszerelt kísérleti tehergépkocsik és autóbuszok.
Aktív biztonsági téren általánosságban, a féktechnikai vonatkozásban pedig különösképpen igaz, hogy újítások egész sorát indította el az 1981-ben bemutatott ABS. Hat évvel később a kipörgésgátló (ASR) is megjelent a tehergépkocsikon és autóbuszokon. Működési elve leegyszerűsítve ellenkezője a blokkolásgátlóénak. Míg ugyanis utóbbi a fékerő fokozatos csökkentésével veszi elejét a kerekek megcsúszásának, addig a kipörgésgátló azok lefékezésével fejt ki hasonló hatást. Alkalmazása nemcsak az útfogásra, hanem a gyorsítási és kanyarvételi stabilitásra nézve is számos előnnyel jár. Az ABS és az ASR működése a kerekekhez telepített fordulatszám-érzékelőkre és a szabályozás feladatát ellátó központi vezérlőegységre épül.
Automata tartja a követési távolságot (Oldaltörés)
2006-tól vészfék-asszisztens fokozza a lassítás hatékonyságát
Az 1991-ben bemutatott, tisztán tárcsafékes Mercedes-Benz O 404 turistabusz esetében már az alapfelszereltség magától értetődő elemének számított az ABS. Négy évvel később a Mercedes-Benz Sprinter is tárcsafékekkel és gyári blokkolásgátló berendezéssel lépett színre. Szintén tárcsafékekkel, ABS-szel és a pótkocsira is kiterjesztett elektronikus fékerő-elosztóval debütált 1996-ban a Mercedes-Benz Actros nyerges vontató. Az említett újításoknak köszönhetően új fejezet nyílt a tehergépkocsik és autóbuszok féktechnikai fejlesztésében.
A kishaszonjárművek és az autóbuszok is gyors ütemben fejlődtek: 2002. végétől már az ESP is része volt a Sprinter alapfelszereltségének, továbbá egyedülálló módon tárcsafékekkel, ABS-szel és ESP-vel került piacra 2003-ban az új Vito és Viano. Ugyanebben az évben alapfelszerelés lett a két Evobus-márka, a Mercedes-Benz és a Setra újabb kiadású turistabuszain az ESP, majd 2004-ben a tartósfék-limiter (DBL). Utóbbi meggátolja, hogy lejtmenetben a vezető szándéka ellenére 100 kilométer/óra fölé gyorsuljon a jármű. Ma már a fékasszisztens is része az autóbuszok, illetve a könnyű és nehéz haszonjárművek felszereltségének: vészfékezéskor a másodperc tört része alatt felépíti a biztonságos megálláshoz szükséges maximális féknyomást.
2006-tól extrafelszerelésként rendelhető lesz a Mercedes-Benz és a Setra turistabuszaihoz a sávfigyelő berendezés és a követésitávolság-tartó tempomat. Szintén idén kerül piacra az Actroshoz kifejlesztett vészfékező rendszer és a Mercedes-Benz Sprinter új generációjához kínált rakományfüggő szabályozású ESP.
Az Ikarusbus Járműgyártó Részvénytársaság ez év március végén, április elején bemutatja új fejlesztését, de az Ikarus autóbuszok tömegszerű gyártása a második félév előtt nem tud beindulni Székesfehérváron - közölte Széles Gábor, az Ikarus Holding Rt. elnöke csütörtökön sajtótájékoztatón, Budapesten.
Eredményesen zárta a 2005-ös évet a DaimlerChrysler Automotive Hungária. Tavaly a Mercedes-Benz, a smart, a Chrysler és a Jeep márkák autóiból összesen 3297 talált gazdára. Haszonjárműből kevesebb fogyott mint egy évvel korábban.
Megújult az utóbbi évtizedek népszerű kishaszonjárműve, a Ford Transit. A hét motorral, összesen 60 kivitelben választható személyautós komforttal szerelt típusból a megjelenése óta eltelt negyven évben ötmilliót adtak el.
Májustól kötelező felszerelni digitális tachométerrel a teherautókat és autóbuszokat. Az ellenőrzés során fennakadók nem folytathatják útjukat és eljárást indítanak ellenük
Négy új gázüzemű, alacsony padlószintű, városi csuklós autóbusszal bővült a Tisza Volán szegedi flottája. Áprilisig újabb két Mercedes-Benz Citaro érkezik.
A Bosch továbbfejleszti nyolcadik generációs blokkolásgátló-rendszerét (ABS). Az új egység 20 százalékkal kisebb lesz, halkabb, könnyebb és sokkal hatékonyabb mint elődje.
A svéd Volvo, a világ második számú teherautó-gyártója váratlanul csökkenő adó előtti eredményt jelentett a negyedik negyedévről. A csökkenés oka, hogy az új gyártmányok fejlesztése a tervezettnél több forrást emésztett fel.
Tizenegy év elteltével és 1,3 milliós példány megszületése után megújul a Mercedes-Benz Sprinter, a 3,5 tonnás összsúlyú transzporter osztály európai piacvezetője. Az új Sprinter fejlesztésére a Mercedes-Benz 1,8 milliárd eurót költött. Magyarországon 2006 nyarától rendelhető.
Februárban újabb alacsony padlós buszokat állít forgalomba a BKV. A társaság az elmúlt két évhez hasonlóan az idén is ötven új Volvo busszal bővíti a több mint 1300 darabos buszflottáját.
A német újságkihordó fuvarozó, Klaus Schade tíz éve vezeti jelenlegi Mercedes-Benz Sprinterét, amellyel több mint 900 ezer kilométert tett meg. Teljesítményével huszonkét-szer kerülhette volna meg a Földet.
Az utóbbi évtized legnagyobb fellendülését éli a magyar flottaértékesítési és -üzemeltetési piac, amely az elmúlt két évben megkétszereződött. Megkérdezett szakértőink örülnek a fejlődésnek, de arra is figyelmeztettek, hogy a kíméletlen árversenyben tett kölcsönös engedményeknek előbb-utóbb meglesz a böjtje is. Az elmúlt években a multik mellett nagy állami vállalatok, szolgáltatók és nagyfogyasztók is megjelentek, bár a közbeszerzések körülményeit sokan vitatják, főleg a csalódott vesztesek. Cikkünk első részében a flottaüzemeltetés általános kérdéseivel és a piac legjelentősebb szereplőivel ismerkedhetnek meg.
Cikkünk első részében a flottaüzemeltetés általános kérdéseivel és a legjelentősebb szereplőivel ismerkedhettek meg. Ezúttal néhány vállalat, illetve járműforgalmazó flottapolitikáját mutatjuk be.
Az Európai Parlamentben elfogadták a közúti áru- és utasszállító sofőrök munka- és pihenőidejének, valamint a jogszabályok betartásának ellenőrzésére vonatkozó tervezetet.