szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Egy évvel a piaci bevezetés után elkészült a DaimlerChysler AG wörthi gyárában a tízezredik BlueTec-dízelmotorral szerelt tehergépkocsi. Ezek már most teljesítik a majd csak 2009-ben hatályba lépő Euro 5 környezetvédelmi normatíva előírásait, azaz akár 80 százalékkal kevesebb nitrogén-oxidot és szilárd szennyezőanyagot bocsátanak ki a környezetbe, mint amennyit a jelenleg érvényben lévő előírások megengednek.

Munkában a Mercedes-Benz Actros
© daimlerchrysler
A Mercedes-Benz Actros BlueTec 5 típusú járművet Hubertus Troska, a Mercedes-Benz tehergépkocsik termékcsoport vezetője adta át német GRT Wittwer Transport GmbH ügyvezetőjének. A felső-bajorországi Eschenlohéban működő cég 90 darabos flottát üzemeltet, melynek közel egyharmada BlueTec-dízelmotoros Mercedes-Benz modell. Egyre többen érdeklődnek a BlueTec iránt, hiszen folyamatosan emelkednek az üzemanyagárak, és pl. a távolsági áruszállításban évi 1500-2000 liter gázolajat lehet megtakarítani vele. További előny, hogy 2009-ig kevesebb úthasználati díjat kell fizetniük az Euro 5-ös járművek üzemeltetőinek.

Közel egy évvel ezelőtt a Mercedes-Benz mutatott be elsőként Euro 5 besorolású haszonjárművet. Az Actros után ma már az Axor és az Atego sorozat tagjai is rendelhetők ilyen kivitelben. Az eddig legyártott tízezer BlueTec-es járművet alapul véve kb. kétharmad a Mercedes-Benz-modellek aránya az Euro 4-es és Euro 5-ös tehergépkocsik európai állományán belül. A beérkező megrendelések közel 98 százaléka Euro 5-ös besorolású járművekre vonatkozik.

Csökken a finompor-kibocsátás

Kevesebbet fogyaszt és kevésbé szennyez
a BlueTec
© daimlerchrysler
Továbbfejlesztett motorok és kipufogógáz-utókezelés képezi a BlueTec technológia alapját. Az égés hatékonyságának köszönhetően szűrt kipufogógázéval vetekszik a korszerű dízelmotorokból távozó nyersgáz finompor- és koromtartalma. Független vizsgálatok (pl. TÜV Nord) bizonyítják, hogy a BlueTec alkalmazásával számottevően csökken a járművek finompor-kibocsátása. A nitrogén-oxidokat SCR-katalizátor bontja szét ártalmatlan nitrogénre és vízgőzre vizes karmamidoldat, AdBlue hozzáadása mellett. Európában ma már 1500 nyilvános töltőállomáson lehet AdBlue adalékanyagot tankolni – az Északi-sarktól Dél-Spanyolországig, Írországtól Moszkváig. Magyarországon eddig egy Győr közelében található töltőállomáson érhető el. A BlueTec-es járművek nemcsak kevesebb gázolajat fogyasztanak, hanem akár 150 ezer kilométeres állandó szervizintervallummal rendelkeznek, és kevésbé érzékenyek az üzemanyag minőségére. Utóbbi főleg akkor fontos szempont, ha olyan területekre szállítanak árut, ahol nem lehet csökkentett kéntartalmú gázolajat tankolni.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Autó

Takarékos autók gyártása a cél

A növekvő üzemanyagárak mellett a cégek vezetői, a flottakezelők és magánszemélyek is sportos terepjárók és luxusautók helyett takarékos és lehetőleg hibrid-üzemű autókat vásárolnak az elkövetkező öt évben – áll a KPMG nemrég közétett felmérésében. Így gondolják legalábbis az autóipar döntéshozói.

hvg.hu Autó

Biztonságos fékezés tíz tonna fölött

A Daimler-Benz AG 1981 januárjában egy, az északi sarkkör közelében található hóval, jéggel borított repülőtéren mutatta be a haszonjárműveihez kifejlesztett blokkolásgátló berendezés sorozatgyártású változatát. Az ABS-szel felvértezve még hirtelen, erőteljes fékezéskor, illetve oldalanként eltérő tapadási együtthatójú felületen lassítva is jól irányíthatók maradtak a teherautók és buszok. A fejlesztés nem állt meg, évről-évre újabb rendszerek teszik biztonságosabbá a nagygépek közlekedését.

hvg.hu Autó

900 ezer kilométer javítás nélkül

A német újságkihordó fuvarozó, Klaus Schade tíz éve vezeti jelenlegi Mercedes-Benz Sprinterét, amellyel több mint 900 ezer kilométert tett meg. Teljesítményével huszonkét-szer kerülhette volna meg a Földet.

hvg.hu Autó

Ezerféle változatban rendelhető az új Sprinter

Tizenegy év elteltével és 1,3 milliós példány megszületése után megújul a Mercedes-Benz Sprinter, a 3,5 tonnás összsúlyú transzporter osztály európai piacvezetője. Az új Sprinter fejlesztésére a Mercedes-Benz 1,8 milliárd eurót költött. Magyarországon 2006 nyarától rendelhető.

hvg.hu Autó

Kevesebb teherkocsit adott el a Mercedes

Eredményesen zárta a 2005-ös évet a DaimlerChrysler Automotive Hungária. Tavaly a Mercedes-Benz, a smart, a Chrysler és a Jeep márkák autóiból összesen 3297 talált gazdára. Haszonjárműből kevesebb fogyott mint egy évvel korábban.

hvg.hu Autó

Rekordeladás haszonjárművekből

Rekordszámú, 400 ezer haszonjárművet értékesített világszerte a VW tavaly. Hazánkban a márka egyes kategóriákban piacvezető.