szerző:
MTI/hvg.hu
Tetszett a cikk?

Fokozni kell az életmentő technológiák alkalmazását az autókban, ennek érdekében a jövőben nagyobb erőfeszítéseket kell tenniük a cégeknek, a politikusoknak és a fogyasztóknak egyaránt – áll az Európai Bizottság közleményében.

Szerencsére itthon majdnem minden induló
autóban alapáras a két első légzsák
Az EU-ban évente 1,4 millió - ebből 40 ezer halálos - baleset történik az utakon, ezek 93 százalékát emberi hiba okozza. Az új technológiákkal jelentősen csökkenteni lehetne a súlyos sérüléseket és a haláleseteket. A hátulról történő ütközéseket megelőző technológia alkalmazása például évi 4 ezer balesetet akadályozhat meg. A 2010-ig a gépkocsik 3 százalékában várhatóan alapfelszereltségként beépített sávelhagyásra figyelmeztető technológia évi 1500 ütközést előzhet meg, a vezető éberségét segítő módszerek pedig a halálos autópálya-balesetek 30 százalékának elejét vehetik.

Az új technológiák használata ugyanakkor még mindig lassan halad, nem utolsó sorban azok ára miatt - mutatott rá a bizottság, amely szerint a 25 éve bevezetett blokkolásgátló fékrendszert (ABS) még mindig sok járműben nem képezi az alapfelszereltség részét, a csúszós útviszonyokra kitalált stabilizációs program, az ESP, a megjelenése óta eltelt évben csupán a járművek 40 százalékába került be.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Autó

Felolvassa az sms-t a Punto

A Microsoft és a Fiat a genfi autókiállításon mutatja be új, közös fejlesztésű Blue&Me kommunikációs szoftverét. A Fiat és az Alfa Romeo járműveiben az év közepétől rendelhető rendszer lehetővé teszi, hogy külön kütyük nélkül a sofőr úgy telefonáljon, hogy közben továbbra is a vezetésre figyel.

hvg.hu Autó

Biztonságos fékezés tíz tonna fölött

A Daimler-Benz AG 1981 januárjában egy, az északi sarkkör közelében található hóval, jéggel borított repülőtéren mutatta be a haszonjárműveihez kifejlesztett blokkolásgátló berendezés sorozatgyártású változatát. Az ABS-szel felvértezve még hirtelen, erőteljes fékezéskor, illetve oldalanként eltérő tapadási együtthatójú felületen lassítva is jól irányíthatók maradtak a teherautók és buszok. A fejlesztés nem állt meg, évről-évre újabb rendszerek teszik biztonságosabbá a nagygépek közlekedését.

hvg.hu Autó

Kisebb és hatékonyabb lesz az új ABS

A Bosch továbbfejleszti nyolcadik generációs blokkolásgátló-rendszerét (ABS). Az új egység 20 százalékkal kisebb lesz, halkabb, könnyebb és sokkal hatékonyabb mint elődje.

automenedzser.hu Autó

Küszöbön az intelligens autó

Magától értetődő, hogy négy légzsák, ABS, menetstabilizáló, mp3-lejátszó, kanyarkövető fényszóró, defekttűrő gumi és navigációs rendszer van az autónkban. A technikai újdonságok özönvízszerűen változtatják meg autózási szokásainkat. Íme három olyan felfedezés, amely pár év múlva benne lesz az új autókban.