Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"74afdc60-fb17-4821-8d75-2d61306003ba","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A vezérigazgató korszerű mozdonyok beszerzéséről beszélt, csakhogy a Vikingeket 1985-ben gyártották utoljára.","shortLead":"A vezérigazgató korszerű mozdonyok beszerzéséről beszélt, csakhogy a Vikingeket 1985-ben gyártották utoljára.","id":"20250417_mav-korszeru-dizelmozdony-balaton-40-eves","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/74afdc60-fb17-4821-8d75-2d61306003ba.jpg","index":0,"item":"35d2a005-7ed5-433f-8f5c-c88b510f3808","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250417_mav-korszeru-dizelmozdony-balaton-40-eves","timestamp":"2025. április. 17. 13:27","title":"A MÁV 40 éves, szerintük korszerű dízelmozdonyokat indít a Balatonnál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"03217527-4825-48bf-be7a-15eaea85bb0b","c_author":"Kovács Gábor","category":"360","description":"A Revolut magyarországi ügyfelei sokan vannak, és többségük aktív, egyáltalán nem csak nyaralásokra tartogatja a kártyáját. Mégsem valószínű, hogy különösebb igényük lenne ATM-ekre. A hagyományos bankok ügyfélkörében is minden bizonnyal jelentős különbségek vannak, kérdés, hogyan osztják le egymás közt a kellemetlen kötelezettségeket. És egyáltalán: pontosan hova fogják tenni a legkisebb falvakban is a gépeket?","shortLead":"A Revolut magyarországi ügyfelei sokan vannak, és többségük aktív, egyáltalán nem csak nyaralásokra tartogatja...","id":"20250417_atm-kotelezo-telepites-revolut-bankok-takarek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/03217527-4825-48bf-be7a-15eaea85bb0b.jpg","index":0,"item":"9b940bc7-9e4f-48a1-bc96-76967c5dad44","keywords":null,"link":"/360/20250417_atm-kotelezo-telepites-revolut-bankok-takarek","timestamp":"2025. április. 17. 13:00","title":"Revoluttal vagy nélküle, jó kis fejtörő a bankoknak a falvak ATM-esítése","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f95524b1-82a0-4145-a42e-b89fef136c41","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"elet","description":"Előtte egy 27 kilogrammos kereszttel csaknem két kilométert gyalogolt. ","shortLead":"Előtte egy 27 kilogrammos kereszttel csaknem két kilométert gyalogolt. ","id":"20250418_Tobb-ezer-zarandok-nezte-vegig-ahogy-harminchatodjara-keresztre-feszitettek-egy-Fulop-szigeteki-ferfit","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f95524b1-82a0-4145-a42e-b89fef136c41.jpg","index":0,"item":"19c3c591-c49b-4dd9-96bd-8346b32a4771","keywords":null,"link":"/elet/20250418_Tobb-ezer-zarandok-nezte-vegig-ahogy-harminchatodjara-keresztre-feszitettek-egy-Fulop-szigeteki-ferfit","timestamp":"2025. április. 18. 15:54","title":"Több ezer zarándok nézte végig, ahogy harminchatodjára keresztre feszítettek egy Fülöp-szigeteki férfit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"490589f8-7789-4b7c-bbba-37c18b92ecd6","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Venom F5 eddig sem volt gyenge, de az Evolution csomag megint egy másik szint. ","shortLead":"A Venom F5 eddig sem volt gyenge, de az Evolution csomag megint egy másik szint. ","id":"20250417_2031-loero-Hennessey-Venom-F5-Evolution","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/490589f8-7789-4b7c-bbba-37c18b92ecd6.jpg","index":0,"item":"a400dca2-6f08-4a83-ae82-4efe81e6142b","keywords":null,"link":"/cegauto/20250417_2031-loero-Hennessey-Venom-F5-Evolution","timestamp":"2025. április. 17. 20:20","title":"2031 lóerő, villany nélkül – itt a világ legerősebb belső égésű motoros autója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9d59472c-4a3d-4c8a-9533-58dd8d5b54a8","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A szóban forgó célpontok akár mások is lehetnek, mint akiket korábban azonosítottak. ","shortLead":"A szóban forgó célpontok akár mások is lehetnek, mint akiket korábban azonosítottak. ","id":"20250418_Pegasus-izraeli-kemszoftver-megfigyeles-WhatsApp-Panyi-Szabolcs","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9d59472c-4a3d-4c8a-9533-58dd8d5b54a8.jpg","index":0,"item":"86682dae-5d26-4ae5-93b1-6d0279d2953a","keywords":null,"link":"/itthon/20250418_Pegasus-izraeli-kemszoftver-megfigyeles-WhatsApp-Panyi-Szabolcs","timestamp":"2025. április. 18. 22:01","title":"Nyolc magyar WhatsApp-felhasználó ellen is bevetették az izraeli Pegasus kémprogramot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"38d1fe86-c854-42ba-ab9d-08934b0dfba8","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A fenntarthatóan finanszírozható külkereskedelmi hiány, amely ellen Trump küzd, valójában idilli állapot, azt jelenti, hogy az amerikaiak többet képesek fogyasztani és beruházni, mint amennyit termelnek. Ezt az teszi lehetővé, hogy Amerika olcsón tud forrásokat bevonni, míg magas hozamokkal fektet be külföldön.","shortLead":"A fenntarthatóan finanszírozható külkereskedelmi hiány, amely ellen Trump küzd, valójában idilli állapot, azt jelenti...","id":"20250417_Az-USA-idilli-allapotban-volt-aztan-jott-Donald-Trump","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/38d1fe86-c854-42ba-ab9d-08934b0dfba8.jpg","index":0,"item":"fd250ca0-9061-4dd9-9eb0-16c9bb489f56","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250417_Az-USA-idilli-allapotban-volt-aztan-jott-Donald-Trump","timestamp":"2025. április. 17. 07:39","title":"Az USA idilli állapotban volt, aztán jött Donald Trump","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c19e3db9-29c1-408b-8dc8-0da6a921ea43","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egyre több nagy vállalat próbál úgy függetlenedni, hogy amit csak lehet, házon belül gyárt le, gondoljunk csak az Apple, a Samsung vagy a Huawei saját chipjeire. A Xiaomi is visszatér erre az útra, és ismét saját készítésű lapkakészletekben gondolkodik. Már kis is szivárogtak részletek arról, hogy milyen lehet ez a chipkészlet.","shortLead":"Egyre több nagy vállalat próbál úgy függetlenedni, hogy amit csak lehet, házon belül gyárt le, gondoljunk csak...","id":"20250418_xiaomi-lapkakeszlet-specifikacio-kiszivargott","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c19e3db9-29c1-408b-8dc8-0da6a921ea43.jpg","index":0,"item":"b143ea23-ca97-44c6-bea6-1044fa489ab4","keywords":null,"link":"/tudomany/20250418_xiaomi-lapkakeszlet-specifikacio-kiszivargott","timestamp":"2025. április. 18. 14:03","title":"8 év után szólhat nagyot a Xiaomi újdonsága","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6ad320a3-f1a7-48f5-8409-011ebe27e4b9","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"A szándék már biztos, a végleges megállapodásról az ünnepek után döntenek majd.","shortLead":"A szándék már biztos, a végleges megállapodásról az ünnepek után döntenek majd.","id":"20250418_Ukrajna-USA-targyalasok-asvanykincsek-haboru-Trump-Putyin-Zelenszkij","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6ad320a3-f1a7-48f5-8409-011ebe27e4b9.jpg","index":0,"item":"ddef8ac9-8743-4059-bb66-49238cf26ff5","keywords":null,"link":"/vilag/20250418_Ukrajna-USA-targyalasok-asvanykincsek-haboru-Trump-Putyin-Zelenszkij","timestamp":"2025. április. 18. 17:32","title":"Közzétették az ukrán-amerikai ásványkincs-megállapodás teljes szövegét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Egyes szakértők szerint a fosszilis tüzelőanyagok kiváltására alkalmas biológiai alapú helyettesítő vegyületek több kárt okozhatnak az élővilágnak, mint amennyi segítséget nyújthatnak a globális felmelegedés ellen. A megoldást a további tudományos kutatások és a génmanipuláció jelentheti.
A zöld üzemanyagé a jövő. De vajon milyen jövőt jelent ez?
A BBC weboldalán, a Green Room című környezetvédelemmel foglalkozó rovatban Jeff McNeely, a svájci székhelyű International Union for the Conservation of Nature and Natural Resources (IUCN) vezető szakértője úgy vélekedett, a bioüzemanyagok legalább annyi problémát okozhatnak, mint amennyit megoldanak.
Az Európai Unió nemrégiben elfogaditt direktívája szerint 2010-re a közlekedésben használt üzemanyagok terén 5,75 százalékot kell majd kitennie a természetes alapú vegyületeknek. Ez különösen a magas olajárak és a kiotói egyezmény kritériumainak fényében tűnik bölcs döntésnek.
Azonban a bioüzemanyagok – legfőképp a kukoricából, illetve cukornádból készített etanol – hatékonysága, illetve az előállításukhoz szükséges erőforrások jelentős terheket rónak a környezetünkre, így megfontolandó alkalmazásuk, különösképpen az alábbi tények ismeretében.
Egy nagyobb terepjáró tankjának feltöltéséhez annyi alapanyagra van szükség, amennyivel egy embert egy éven keresztül el lehetne látni táplálékkal. Két hetente történő tankolással egy autó üzemeltetése annyi növényi anyagot emészt fel, amennyivel egy kisebb falut lehet élelmezni egy esztendőn át.
Az Európában felhasznált bioüzemanyag nagy részét Brazíliában gyártanák, ahol viszont az Amazonas esőerdejét irtanák ki a termőföldért, illetve Dél-kelet Ázsiában, ahol szintén az esőerdők – többek között az orángutánok életterét adó területek – pusztulnának el.
Ha ehelyett az öreg kontinens az Egyesült Államokból importálná a bioetanolt, olyan üzemanyaghoz jutna, amelynek előállításának szintre minden fázisában fosszilis tüzelőanyagokat használnak. A kukoricatermesztés során 30 százalékkal több energiát használnak fel, mint amennyit a kész termékből ki lehet nyerni, nem beszélve a trágyázás okozta vízszennyezésről és talajerózióról.
Az 5,75 százalékos kvóta eléréséhez az Európai Unió művelhető területeinek egynegyedén kellene bioüzemanyag-alapanyagot termelni. Emellett az etanol használatával mindössze 13 százalékkal lehetne csökkenteni a szén-dioxid kibocsátást, a gyártási procedúra miatt. Emellett az autók hatótávolsága is csökkenne, az etanollal ugyanis csupán a benzin hatékonyságának 70 százalékát lehet elérni.
Az eleve emelkedő élelmiszerárakat még jobban felverné az üzemanyag gyártás. Jelenleg csupán a világ cukortermelésének tíz százalékából készítenek etanolt, azonban a pálmaolaj ára így is 15 százalékkal emelkedett az elmúlt esztendőben, s az elemzők további 25 százalékos emelkedést prognosztizánlnak a következő 12 hónap során. Ez a tendencia éppen azokat a szegény régiókat sújthatja a legjobban, ahol a bevételek legnagyobb százalékát költik élelmiszerre.
Az alapanyag termelés tovább súlyosbítja a talajeróziót, s a monokultúrás mezőgazdaság a biológiai diverzitást veszélyezteti.
A megoldás Jeff McNeely szerint az első lépésben jobban meg kell ismerni azokat a folyamatokat, amelyek során a természetben energia termelődik. A kutatók ugyanis még nem tökéletesen értik a fotoszintézis folyamatát sem, amelynek során a növények fényből és szén-dioxidból szénhidrátokat és oxigént képeznek.
Emellett nagy szerepe lehet a sokak által támadott génmanipulációnak is, amely növelheti a bioüzemanyagok energiahozamát, illetve a feldolgozás hatékonyságát. A svájci Syngenta nevű cég például egy olyan genetikailag módosított kukoricafajta kifejlesztésén dolgozik, amely elősegíti saját, etanollá történő feldolgozását, egy speciális enzim termelésével.
Más cégeknél olyan kutatások zajlanak, amelyek olyan fafajták kikísérletezésére, amelyek kevesebb lignint tartalmaznak. Ez az anyag felelős az ágak keménységéért és merevségéért, azonban megnehezíti, hogy a bennük található cellulózt etanollá alakítsák. A lignin-mentes fák azonban – normális testvéreiktől eltérően – nem felfelé növekednek, ugyanis a törzsük nem elég erős, hogy megtartsa a súlyt. Sokan ezért attól tartanak, hogy ezek a fák kereszteződhetnek a természetben megtalálható többi fajtával, s ez azzal járhat, hogy eltűnhetnek a sűrű erdők, s helyükön a földön fekvő bozótrengeteg alakulhat ki.
A biotechnológia ennek ellenére kulcsfontosságú lehet hosszú távon, ugyanis számos fejlesztés arra irányul, hogy például a faforgácsot, faszilánkokat, illetve fűzfákat is hatékonyan és környezetbarát módon alakítsák bioetanollá.
McNeely szerint a közszférának is fontos szerepe van a bioüzemanyagok elterjesztésében. A szakember számításai szerint a jelenleg elérhető technológiákkal 20 százalékos hatékonyságnövekedés érhető el az üzemanyaghasználatban, s ezzel jóval több energia takarítható meg, mint amennyit Európa a biomasszából képes lenne kitermelni.
A kutató úgy véli, a kormányoknak vezető szerepet kellene vállalnia, hogy kizárják annak a lehetőségét, hogy az élelmezésre, illetve üzemanyaggyártásra szánt termények között gazdasági versengés alakuljon ki, valamint azért, hogy a víz, a jóminőségű termőföld és a biodiverzitás ne legyen áldozat a járműhasználat oltárán.
A szakértő hangsúlyozza, hogy a bioüzemanyagok, csak akkor válhatnak energiafelhasználásunk és környezetvédelmi céljaink szerves részeivé, ha egy átfogó, összetett stratégia részeként kerülnek felhasználásra, amely figyelembe veszi a takarékosságot, a fenntartható energiaforrások változékonyságát, valamint a termelési és felhasználási hatékonyságot egyaránt.
Rohamosan terjed a bioüzemanyagok használata; az USA-ban immár 5 millió olyan jármű fut, amelynek motorja bioetanollal is működik. A magas olajár keltette érdeklődés ellenére az áttöréshez a termelés fokozása, a benzinkutak, a szállítási infrastruktúra átalakítása is szükséges.
Nyolc magyar és egy amerikai vállalat, valamint egy német bank közreműködésével valósul meg Szerbia legnagyobb bioetanolgyártó
üzeme - közölték szerbiai illetékesek pénteken. A beruházás értéke
380 millió euró.
A második legnagyobb lengyel olajipari konszern a Lotos 71 millió zlotyt fektet be egy évi 100 ezer tonna kapacitású bio-üzemanyagot gyártó üzem építésébe.
A március közepén bevezetett járműveket ezentúl szélesebb körben, a nagoyai Centrair reptér vonzáskörzetében és a reptéren beül is alkalmazzák. Az üzemanyagcellás FCHV-buszokat a Toyota és a Hino együttműködésben gyártja.
A Nissan a Michelin 2006-os Bibendum Challenge rendezvényén között az X-Trail kétféle üzemanyagcellás meghajtású (FCV) változatával vett részt a minap.
A Nyugat-Európában már bevált, szinte tiszta bioetanolt Magyarországon várhatóan október elejétől lehet tankolni - tájékoztatta Gál Péter, a környezetbarát üzemanyaggal is működtethető autókat gyártó Saab képviseletét ellátó cég illetékese.
A Brazíliában piacra kerülő járművek között a vegyes üzemanyaggal üzemelők részaránya már túllépett a 75 százalékon, az országban etanollal üzemelő autók száma pedig elérte a 2 milliót - közölték helyi járműipari illetékesek.
A PSA Peugeot Citroën 1998 márciusa óta elkötelezetten alkalmaz bioüzemanyagokat motorjaiban. Dízelmotorjai ma már közel százalékos növényi olaj és metilészter/dízel keveréket használnak, míg benzines motorjai minden módosítás nélkül képesek 10 százalékos etanol keverékkel üzemelni.