szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A 207-esből április óta 110 ezer példány készült, az autót mostantól 150 lovas turbós változatban is lehet rendelni. Itthon november közepétől lehet megvásárolni a kis izompacsirtákat.

© Peugeot
A PSA Peugeot Citroën, illetve a BMW együttműködéséből született az új erőforrás. Az EP6DT kódnevű motor az első tagja annak a közvetlen befecskendezésű, nagynyomású turbóval ellátott benzinmotor-családnak, amely a THP (Turbo High Pressure) gyűjtő-megjelölést viseli majd. A 207-es sorozatban az 1,6 literes THP 16V motor lesz kapható, a bemutatás idején kizárólag Féline felszereltségi szinten. A motor a PSA Peugeot Citroën Douvrin-i üzemében (Franciaország) készül. Lökettérfogata 1598 köbcenti. Maximális teljesítménye 110 kW ( 150 LE) 5800/percnél.

© Peugeot
Nagy figyelmet szenteltek a nyomatékkarakterisztikának és a turbólyuk kiküszöbölésének. E törekvés eredményeképpen már 1000 fordulat/percnél 156 Nm jelentkezik, de a 240 Nm nyomatékmaximum is mindössze 1400/percél áll rendelkezésre, hogy egészen 3500-ig változatlan maradjon. Ráadásul nagyon széles a használható fordulatszám-tartomány: még 5000/percnél is 208 newtonmétert fejt ki a motor.

Nagy teljesítmény, alacsony fogyasztás (Oldaltörés)

© Peugeot
A szívó vezérműtengely végénél elhelyezett, közvetlen hajtású, nagynyomású benzinszivattyú rozsdamentes acél nyomócsövön keresztül táplálja a befecskendező fúvókákat. A fúvókák közvetlenül, laterálisan porlasztják a maximum 120 bar nyomású benzint az égésterekbe. Az egyenletes keverékképzés jóvoltából tökéletes az égés, és növekszik a motor teljesítőképessége. Mivel kisebb mennyiségű benzin csapódik ki a hengerfalakra, a közvetlen befecskendezés mérsékli az elégetlen szénhidrogének mennyiségét. A turbómotornak viszonylag magas, 10.5:1 a sűrítési aránya.

© Peugeot
Ez az első eset, hogy kettős beömlésű feltöltőt alkalmaznak ilyen kis lökettérfogatú motoron. A hengerfejnél párokba rendezett kipufogó csatornák vezetik a gázt a turbinához. Az 1-4 és a 2-3 henger égésgáza jut közös vezetékbe. A két pulzáló gázoszlop a lehető legnagyobb energiával hajtja a feltöltőt, mivel a gázmennyiség kettéválasztása javítja az áramlás hatékonyságát. A feltöltés már 1000/perc fordulatszámnál beindul, aminek hatására nagyon élénken reagál a motor a gázadásra. A turbómotorok jellemző késedelme, az úgynevezett „turbólyuk” szinte észrevehetetlenné válik.

A turbina maximális fordulatszáma eléri a percenként 220 ezret. A vele közös tengelyen forgó sűrítőkerék által szállított maximális töltőnyomást 0.8 barra korlátozza a lefúvó szelep.A szelepek működtetését két felülfekvő, kompozit anyagú vezérműtengelyre bízták. Hidraulikus emelőtőkék egyenlítik ki önműködően a szelephézagot, a súrlódási veszteséget görgős himbák csökkentik. A projekt egyik fő célkitűzése volt a motor belső súrlódásának mérséklése, mert ez kedvezően hat a fogyasztásra.

A motor reakcióidejének javítása érdekében optimalizálták a vezérmű alkatrészeinek súlyát. A szelepszárak átmérője például mindössze 5 mm. A szívó vezértengely szöghelyzetének fokozatmentes állítása (VVT – Variable Valve Timing)¸ javítja a motor teljesítmény- és nyomaték-karakterisztikáját, ugyanakkor csökkenti a fogyasztást és az emissziót.

A lánchajtású, szabályozott szállítású olajszivattyú éppen a motor üzemviszonyainak megfelelő mennyiségű kenőanyagot keringeti, tehát nem vesz le feleslegesen energiát a motorról. A nyereség 160 watt a hagyományos megoldáshoz képet, ami körülbelül egyszázalékos fogyasztáscsökkenésnek felel meg az európai vegyes menetciklus szerint. 6000-es fordulatszámnál már 1.25 kW az energia-megtakarítás.

© Peugeot
Mivel a turbómotoroknak a szokásosnál nagyobb a hőterhelésük, olaj-víz hőcserélőt integráltak az olajszűrőbe. Az olaj hőmérsékletét szabályozott termosztát tartja mindig biztonságos szinten, csúcsterheléskor is. Azáltal, hogy gyorsabban engedi felmelegedni az olajat, a hőcserélő lerövidíti a hidegindítási fázist, ami szintén előnyös a fogyasztás és az emisszió szempontjából.

Az új benzinmotor ugyanolyan dinamikussá és élvezetesen vezethetővé teszi a 207-et, mintha jóval nagyobb hajtóműve lenne. Ha egyedül ül a vezető az autóban, mindössze 29,4 másodpercig tart az állórajtos 1000 méter, illetve 80-ról 120-ra ötödik fokozatban 8,2-ig. (az összehasonlítás kedvéért: a 206 S16-nak, súlyelőnye ellenére, 10.1 másodpercre van szüksége). 210 km/órás csúcssebességét az ötödik fokozatban éri el az autó. Ezekhez az eredményekhez képest különösen csekélynek számít a kombinált ciklusban mért 7 liter/100 kilométeres fogyasztás (a 206 S16-é 7,7 l/100 km).

Az első féktárcsák hűtöttek, méretük 283 x 26 mm, a tömör hátsó tárcsáké pedig 249 x 9 mm. Alapfelszerelés a legújabb Teves Mk60 elektronikus menetstabilizáló (ESP – Electronic Stability Program), amelynek része az ABS, az elektronikus fékerő-elosztó (EBFD), a fékasszisztens (EBA), a kipörgésgátló (ASR) és az alul-, illetve túlkormányzottságot kiküszöbölő funkció (CDS). Az ESP funkciói közül az ASR és a CDS síkos úton elinduláshoz kikapcsolható, de 50 km/óra fölött önműködően aktiválódik. A 207 1.6 literes THP 16V változata kizárólag 17 colos könnyűfém-kerékkel készül, rajta 205/45 R17 Pirelli P Zero Nero gumival.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

automenedzser.hu Autó

A reformminiszter autója

Végre egy igazi cégautó, amelynek az extralistája megmarad a gazdaságosság, az ésszerűség és a kifizethetőség határain belül. Reform gyanánt minden miniszternek ezt a motort ajánlanám, kissé lomha, ám szinte már betegesen étvágytalan.

hvg.hu Autó

Bemutatják a legerősebb Peugeot-ot - galériával

A tanulmányautók megalkotásának célja gyakran az, hogy a gyártók szeretnék magasabb szintre tenni a mércét, kitolni a határokat, és az újdonság tesztelésével elérni a kivételest. A képzelettel társított szakértelemnek és szenvedélynek köszönhetően született meg a 908 RC, amelyet a szeptemberi Párizsi Autószalonon mutatnak be.

automenedzser.hu Autó

Csendes pusztító

A 407 kupé álomautó. Minden csupa bőr, lendületes vonalak, bődületes motor, elegáns belső tér, csúcstechnika, exhibicionista forma. Izmos luxuskocsi, csak néma.

automenedzser.hu Autó

Peugeot 1007 - Űrneszesszer vidám kalandokhoz

Ezt az autót közelről látni, beülni és vezetni kiváltság, hisz egy ritka madárról van szó. Ritkaságának oka nem különcsége és városi praktikuma, hanem borsos ára. Ha egymilliót le lehetne faragni az alapárból, ez az autó valóban a városi dzsungelek kiirthatatlan kaméleonja lenne.

hvg.hu Autó

Dízel versenyautóval harcol Le Mansban a Peugeot

Peugeot egy új technológiai kihívásnak szeretne megfelelni: megnyerni a világ egyik legrangosabb és legmegerőltetőbb autóversenyét, a Le Mans-i 24 órás versenyt, méghozzá egy HDi dízelmotorral hajtott és dízel részecskeszűrő rendszerrel ellátott gépkocsival. Idén az Audi dízel versenyautója nyerte meg a viadalt. A Peugeot 2007-től versenyez a 908-assal.

automenedzser.hu Autó

Tartós teszt: Erdélyben a legkisebb Peugeot-val

Elég perverznek tűnik az ötlet: háromtagú családdal nekivágni a legkisebb Peugeot-val az erdélyi havasoknak. Több száz szerpentin, 2500 kilométer, több ezer méteres szintkülönbség, mindezt nulla hibaponttal. A 107-es városi erényeihez nem fért kétség, ezúttal családi autóként bizonyított.

hvg.hu Autó

Tesztelték a brutál Peugeot-ot

A Genfi Autószalonon tavaly márciusban bemutatkozott Peugeot 207 R CUP a leendő 207 Super 2000 versenyautó előfutára volt. A Peugeot Sport műhelyében megszületett lejújabb oroszlán az eredeti ütemezésnek megfelelően folytatja útját murván és aszfalton egyaránt.