Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"10ed7f42-f5b4-4af9-80f7-1b058ddd217b","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A 70 éves férfi magával is végezni akart.","shortLead":"A 70 éves férfi magával is végezni akart.","id":"20250602_jeszenszky-geza-tamadas-kalapacs-tamado-vallomas-rendorseg-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/10ed7f42-f5b4-4af9-80f7-1b058ddd217b.jpg","index":0,"item":"49e847ae-eaee-4320-967f-3fdca9853505","keywords":null,"link":"/itthon/20250602_jeszenszky-geza-tamadas-kalapacs-tamado-vallomas-rendorseg-ebx","timestamp":"2025. június. 02. 17:34","title":"Jeszenszky Géza támadója azt vallotta, véletlenszerűen választotta ki áldozatait","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7a80cfe4-d692-467d-8449-8231a582966a","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Több mint 1300 ember dobta össze az ötmillió forintot. Magyar Péter is felajánlotta, hogy a Tisza Párt fedezi a költségeket, de az elegendő adományok miatt Törley Katalin arra kéri, hogy a pénzzel a Tanítanék Mozgalmat támogassa.","shortLead":"Több mint 1300 ember dobta össze az ötmillió forintot. Magyar Péter is felajánlotta, hogy a Tisza Párt fedezi...","id":"20250601_kirugott-kolcseys-tanarok-perkoltseg-adomanyok-Magyar-Peter-Tisza-Part-Torely-Katalin-Tanitanek-Mozgalom","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7a80cfe4-d692-467d-8449-8231a582966a.jpg","index":0,"item":"de9c1b2a-bde6-478f-a36c-c8395ef156ae","keywords":null,"link":"/itthon/20250601_kirugott-kolcseys-tanarok-perkoltseg-adomanyok-Magyar-Peter-Tisza-Part-Torely-Katalin-Tanitanek-Mozgalom","timestamp":"2025. június. 01. 09:13","title":"24 órán belül összejött adományokból a kirúgott kölcseys tanárok perköltsége","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"50e427cf-ce60-4879-a799-f5eef733f518","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Amit Metha amerikai bíró meghallgatta a záróbeszédeket abban a perben, amely letörné a Google piaci erőfölényét. A Google már a fellebbezést fogalmazza.","shortLead":"Amit Metha amerikai bíró meghallgatta a záróbeszédeket abban a perben, amely letörné a Google piaci erőfölényét...","id":"20250602_google-trosztellenes-per-monopolium-piaci-erofoleny-chrome-bongeszo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/50e427cf-ce60-4879-a799-f5eef733f518.jpg","index":0,"item":"e463ba0f-f4e0-4121-b31a-df7478d8bad4","keywords":null,"link":"/tudomany/20250602_google-trosztellenes-per-monopolium-piaci-erofoleny-chrome-bongeszo","timestamp":"2025. június. 02. 10:03","title":"Megakadályozná a Google, hogy el kelljen adnia a Chrome böngészőt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"98b748fd-f6e3-4745-b5a2-5bd75c77390b","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Így indul a június. ","shortLead":"Így indul a június. ","id":"20250602_benzinarak-junius-eleje","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/98b748fd-f6e3-4745-b5a2-5bd75c77390b.jpg","index":0,"item":"58e5e319-77d5-4123-beb6-c4db264fa2b2","keywords":null,"link":"/cegauto/20250602_benzinarak-junius-eleje","timestamp":"2025. június. 02. 11:51","title":"Kis árváltozás jön a benzinnél","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1fe6ec1b-7fa2-439c-abd9-4c5bddc7d529","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Egy évekkel ezelőtti ügy gyanúsítottja is beszélt már arról az emberről, akit letartóztattak a nagybani piacon tartott razzia után.","shortLead":"Egy évekkel ezelőtti ügy gyanúsítottja is beszélt már arról az emberről, akit letartóztattak a nagybani piacon tartott...","id":"20250601_nagybani-piac-letartoztatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1fe6ec1b-7fa2-439c-abd9-4c5bddc7d529.jpg","index":0,"item":"f1d02197-b738-41d2-a844-f68a6ede667a","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250601_nagybani-piac-letartoztatas","timestamp":"2025. június. 01. 16:24","title":"Letartóztatták a nagybani piac egyik legnagyobb befolyású vállalkozóját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0087e138-4927-4077-8585-5eb896f1d1e8","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Rekord részvételi aránnyal voksoltak rá, bár a helyzetet könnyítette, hogy ő volt az egyetlen induló.","shortLead":"Rekord részvételi aránnyal voksoltak rá, bár a helyzetet könnyítette, hogy ő volt az egyetlen induló.","id":"20250602_Dobrev-Klarat-valasztottak-a-Demokratikus-Koalicio-uj-elnokenek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0087e138-4927-4077-8585-5eb896f1d1e8.jpg","index":0,"item":"367655c2-fcad-4227-9bc1-6f68a25072b8","keywords":null,"link":"/itthon/20250602_Dobrev-Klarat-valasztottak-a-Demokratikus-Koalicio-uj-elnokenek","timestamp":"2025. június. 02. 11:23","title":"Nincs meglepetés, Dobrev Klárát választották a Demokratikus Koalíció új elnökének","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"375ff3e1-4908-4b7a-b395-0fe25cafb2a3","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az operációsrendszer-frissítés az okosóráknál is olyan fontos, mint az okostelefonok esetében. Készül is a Samsung egy igen nagy frissítéssel az óráihoz, azonban ezt a kedvező hírt beárnyékolja egy kevésbé jó értesülés.","shortLead":"Az operációsrendszer-frissítés az okosóráknál is olyan fontos, mint az okostelefonok esetében. Készül is a Samsung...","id":"20250601_samsung-galaxy-orak-szoftverfrissites-one-ui-8","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/375ff3e1-4908-4b7a-b395-0fe25cafb2a3.jpg","index":0,"item":"7e89342f-2388-4b37-aff6-7272664677c4","keywords":null,"link":"/tudomany/20250601_samsung-galaxy-orak-szoftverfrissites-one-ui-8","timestamp":"2025. június. 01. 18:03","title":"Samsung órája van? Akkor jó és rossz hírt is kap","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"18304d2e-6bf9-4380-bb24-5a30afd68be0","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Külön gyári cikkszáma is van: 199 398 500 A.","shortLead":"Külön gyári cikkszáma is van: 199 398 500 A.","id":"20250602_Szupermarketben-is-kaphato-lesz-a-Volkswagen-currywurst","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/18304d2e-6bf9-4380-bb24-5a30afd68be0.jpg","index":0,"item":"1e0fee4b-b2e9-4cfa-ae1f-7fbf9b0096b1","keywords":null,"link":"/cegauto/20250602_Szupermarketben-is-kaphato-lesz-a-Volkswagen-currywurst","timestamp":"2025. június. 02. 08:03","title":"Szupermarketben is kapható lesz a Volkswagen legnépszerűbb terméke, a currywurst","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az olasz Fiat Punto alapján készülnek az új Zastavák - ám egyelőre nem a kragujevaci gyárban, hanem Torinóban, ahol szerb munkások tanulják az összeszerelést. Bár az együttműködés javíthat az egykor szebb napokat látott Zastava helyzetén, a cég még messze van a válságból való kilábalástól.
Közel másfél évtizedes kudarcsorozat után jobbra fordulni látszik a közép-európai térség egykor legnagyobb, valaha évi több mint kétszázezer négykerekűt előállító gyára, a Zastava sorsa. A közép-szerbiai Kragujevacban lévő gyár vezetői tavaly ősszel írták alá a megállapodást az olasz Fiat konszern képviselőivel a harmadik generációs - Olaszországban már lefutott - Punto szerbiai változatának, a Zastava 10-esnek a gyártásáról. Nemrég meg is kezdődött az új modell szériagyártása, és az első példányok a napokban jelentek meg a belgrádi autókereskedőknél. Igaz, ezek még Torinóban készülnek, csak az év második felében helyezik át a termelést a Belgrádtól 130 kilométerre délre lévő üzembe. Ehhez a szerb vállalat mintegy 15 millió eurós fejlesztést hajt végre, amire a fedezetet részben állami forrásból, részben olasz bankhitelből teremti elő.
Bár szakértők szerint a Zastava 10-esek nem a legkorszerűbb technológiát képviselik, mindenképpen piacképesebbek lesznek, mint a jelenleg gyártott, elavult Koral, Skala, illetve Florida modellek. A tervek szerint tavaly 18 ezer Zastavát kellett volna készíteni, de csak 12 ezer darabot sikerült, mivel a súlyos anyagi nehézségekkel küszködő, állami kézben lévő vállalatnak nem volt elég pénze a megbízható beszállítói lánc megszervezésére. Az idén várhatóan 18 ezer régi, valamint néhány ezer új Zastava gördül majd ki a gyárkapun, 2007-től pedig 16 ezerre akarják emelni az utóbbi sorozatszámát. A kragujevaciak azt remélik, hogy az üzem fontos szerepet kaphat a Punto-alkatrészek készítésében is, így az utóbbi években elbocsátott környékbeli dolgozók ezrei térhetnek vissza egykori munkahelyükre. Az elsősorban hazai piacra szánt Zastava 10-esek benzinmotorral 8 ezer, dízellel 11 ezer euróba kerülnek majd.
Az egykor több mint negyven egységből álló - személyautók mellett tehergépkocsit és fegyvert is gyártó - Zastava konszern nagyobb része mára magántulajdonba került. Az öntöde és az alkatrészüzem is vevőre talált, ám a legnagyobb egységre, a tetemes veszteséggel működő, jelenleg négyezer főt foglalkoztató autógyárra nem akadt külföldi érdeklődő. Az eladás azután merült fel, hogy sikerült tisztázni a Fiattal szembeni adósság kérdését. Az 1955-re visszanyúló együttműködést - a Zastavák rendre Fiat-modellek alapján, illetve hathatós olasz formatervezői közreműködéssel készültek - megkeserítette, hogy a szerb cég tetemes adósságot halmozott fel olasz partnerével szemben. A tartozás kétharmadát a Fiat 2003-ban elengedte, így a hátralék 11,5 millió euróra apadt, amit a megállapodás szerint a szerb fél Zastava-vagyontárgyakkal egyenlít ki.
A belgrádi kormány sokáig várt arra, hogy a Fiat felmelegíti a régi kapcsolatot, majd az utóbbi években több komoly és kevésbé komoly - egyebek közt japán, dél-koreai és francia - vevőjelölt is megfordult Kragujevacban, ám végül senki nem látott fantáziát a Zastavában. E mögött részben az áll, hogy a Jugoszlávia elleni 1999-es NATO-háború során keletkezett károkat - az üzemet kétszer is bombázták a szövetségesek gépei - a mai napig nem állították helyre teljesen, ráadásul maga Szerbia sem igazán népszerű a külföldi befektetők körében. A 10 milliós ország politikai és gazdasági szempontból nem stabil, kiterjedt a korrupció, és az sem túl vonzó, hogy a privatizációs tenderek győztesei sokszor csak az eredmény közzététele után szembesülnek a megvásárolt egység valódi pénzügyi helyzetével.
Azt, hogy a Zastava egyáltalán fennmaradt, részben annak köszönhette, hogy a kormány hosszú ideig korlátozta a használt gépkocsik bevitelét, így mesterséges piacot teremtett az egyébként versenyképtelen hazai autóknak. Miután Belgrád - az EU követelésére - részlegesen feloldotta a háromévesnél idősebb gépkocsik importtilalmát, a Zastava-gyár munkásai tavaly decemberben több tüntetésen is követelték a piacvédelmi intézkedések helyreállítását.
Gondokkal küszködik a másik fő kragujevaci autós üzletág, az évi 11 ezer jármű előállítására képes tehergépkocsiüzem, a Zastava Kamioni is: a Fiat-csoporthoz tartozó Iveco a napokban erősítette meg, hogy eladja a vállalatban lévő 33 százalékos részesedését. Az állami hányadot, illetve az olaszok által most felajánlott csomagot egyben, a közeljövőben tervezett privatizációs tenderen kívánják értékesíteni - csak azt nem tudni, lesz-e, aki meg akarja venni a céget.
A Microsoft és a Fiat a genfi autókiállításon mutatja be új, közös fejlesztésű Blue&Me kommunikációs szoftverét. A Fiat és az Alfa Romeo járműveiben az év közepétől rendelhető rendszer lehetővé teszi, hogy külön kütyük nélkül a sofőr úgy telefonáljon, hogy közben továbbra is a vezetésre figyel.
Cikkünk első részében a flottaüzemeltetés általános kérdéseivel és a legjelentősebb szereplőivel ismerkedhettek meg. Ezúttal néhány vállalat, illetve járműforgalmazó flottapolitikáját mutatjuk be.
Az ezüst színű tridion biztonsági cellával és exkluzív racing green metallic karosszériaelemekkel ékesített smart fortwo grandstyle a finom angol elegancia jegyében született. Magyarországon már rendelhető a 61 lóerős teljesítményű benzin motorral szerelt különleges változat, amelynek alapára 3 millió 282 ezer forint.
Sokat vár a Fiat vezetése a januártól kapható Grande Puntótól. Az olaszok mindent beladtak: gyönyörű formát, izmos és takarékos motorokat, pontos váltót, sportosan kényelmes futóművet és gazdag felszereltséget. Ennek megfelelően meg is kérik az árát.
Az utóbbi évtized legnagyobb fellendülését éli a magyar flottaértékesítési és -üzemeltetési piac, amely az elmúlt két évben megkétszereződött. Megkérdezett szakértőink örülnek a fejlődésnek, de arra is figyelmeztettek, hogy a kíméletlen árversenyben tett kölcsönös engedményeknek előbb-utóbb meglesz a böjtje is. Az elmúlt években a multik mellett nagy állami vállalatok, szolgáltatók és nagyfogyasztók is megjelentek, bár a közbeszerzések körülményeit sokan vitatják, főleg a csalódott vesztesek. Cikkünk első részében a flottaüzemeltetés általános kérdéseivel és a piac legjelentősebb szereplőivel ismerkedhetnek meg.
Európában 2,6 százalékkal több új autót adtak el a múlt hónapban, mint egy évvel korábban. Tavaly 0,7 százalékkal 15,2 millióra csökkent az új kocsik értékesítése Európában. A legtöbbet a VW-csoport adta el, modellszinten a Grande Punto vezet.
A Daimler-Chrysler, a Brabus tuningcég és bolgár egyetemisták jegyzik azt a tanulmányautó-tervet, amely az „Autó Bulgáriának” nevet viseli, és amelyet a 2007-es smart forfour alapjaira építenek.
A természetvédelmi őrszolgálatok 140 millió forint értékben kaptak új terepjárókat a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztériumtól. A lestrapált Lada Nivákat Ford Rangerek és Suzuki Jimnyk váltják le.