Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"52bbc1df-07a1-4fdc-bf7f-d8639c178c4c","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Elő a szelvénnyel!","shortLead":"Elő a szelvénnyel!","id":"20250412_Megvannak-az-otos-lotto-nyeroszamai-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/52bbc1df-07a1-4fdc-bf7f-d8639c178c4c.jpg","index":0,"item":"ea94d9af-2388-446a-89be-d5adc0965065","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250412_Megvannak-az-otos-lotto-nyeroszamai-ebx","timestamp":"2025. április. 12. 19:41","title":"Megvannak az ötös lottó nyerőszámai","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"35cb188e-9147-45f5-9ea4-253bd74ffa90","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A miniszterelnök dicsérte a kormány intézkedéseit, megígérte, hogy jön a „vámbéke” és letörik az inflációt is. Orbán Viktor ismét kikelt Ukrajna EU-tagsága ellen és szidta Brüsszelt valamint a Tisza Pártot.","shortLead":"A miniszterelnök dicsérte a kormány intézkedéseit, megígérte, hogy jön a „vámbéke” és letörik az inflációt is. Orbán...","id":"20250411_Orban-Viktor-radiointerju-Kossuth-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/35cb188e-9147-45f5-9ea4-253bd74ffa90.jpg","index":0,"item":"dc921ba7-4134-4143-bda2-447eefa4c6c3","keywords":null,"link":"/itthon/20250411_Orban-Viktor-radiointerju-Kossuth-ebx","timestamp":"2025. április. 11. 07:39","title":"Orbán Viktor: Aki hatalomért és pénzért bármire képes, abban sosem szabad megbízni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8f8de0fb-3b18-4c08-b006-9cb7482676cb","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Nincs rá lakossági igény, a futárokat veszélybe sodorhatja, és mivel csak a magyar kereskedőkre vonatkozik, még versenyhátrányt is jelent a külföldiekkel szemben.","shortLead":"Nincs rá lakossági igény, a futárokat veszélybe sodorhatja, és mivel csak a magyar kereskedőkre vonatkozik, még...","id":"20250411_Sulyos-kritikaval-illettek-a-kereskedok-a-kormany-keszpenzhasznalatrol-szolo-elkepzeleseit","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8f8de0fb-3b18-4c08-b006-9cb7482676cb.jpg","index":0,"item":"662a80a7-2dd0-4718-a874-11706e8079b3","keywords":null,"link":"/kkv/20250411_Sulyos-kritikaval-illettek-a-kereskedok-a-kormany-keszpenzhasznalatrol-szolo-elkepzeleseit","timestamp":"2025. április. 11. 09:10","title":"Súlyos kritikával illették a kereskedők a kormány készpénzhasználatról szóló elképzeléseit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9db30d66-7cdb-4d7d-9ed6-b059e6f1448a","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A képviselők az igazságszolgáltatás függetlenségét, a média szabadságát, a civil társadalom helyzetét és az LMBTQI-jogokat is megvizsgálják.","shortLead":"A képviselők az igazságszolgáltatás függetlenségét, a média szabadságát, a civil társadalom helyzetét és...","id":"20250411_europai-parlamenti-kepviselo-latogatas-alapveto-jogok-helyzete","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9db30d66-7cdb-4d7d-9ed6-b059e6f1448a.jpg","index":0,"item":"d3698c61-b571-4b6c-841d-edba4519acd4","keywords":null,"link":"/itthon/20250411_europai-parlamenti-kepviselo-latogatas-alapveto-jogok-helyzete","timestamp":"2025. április. 11. 16:25","title":"EP-képviselők jönnek Magyarországra, hogy vizsgálják az alapvető jogok helyzetét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f47b2bdb-7148-4ab3-a34c-1a7b84a3935f","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Nem földi célpontokra, hanem műholdakra irányítanák a fegyvereket, de az eszközök megsemmisítésével kaotikus helyzetet teremtenének a földön.","shortLead":"Nem földi célpontokra, hanem műholdakra irányítanák a fegyvereket, de az eszközök megsemmisítésével kaotikus helyzetet...","id":"20250412_Aggasztja-a-NATO-t-hogy-Oroszorszag-atomfegyvert-telepithet-a-vilagurbe","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f47b2bdb-7148-4ab3-a34c-1a7b84a3935f.jpg","index":0,"item":"eabc2116-4a3f-4999-8521-01e0f93e0ed2","keywords":null,"link":"/itthon/20250412_Aggasztja-a-NATO-t-hogy-Oroszorszag-atomfegyvert-telepithet-a-vilagurbe","timestamp":"2025. április. 12. 13:44","title":"Oroszország atomfegyvert telepítene a világűrbe a NATO szerint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3c0956ed-eaf9-4e57-b4e4-ff23eec099b8","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Könnyebb lehet a jövőben a ChatGPT-vel történő beszélgetés, nem kell ugyanis mindig mindent újra elmondani a chatbotnak. ","shortLead":"Könnyebb lehet a jövőben a ChatGPT-vel történő beszélgetés, nem kell ugyanis mindig mindent újra elmondani...","id":"20250411_openai-chatgpt-memoria-funkcio-mesterseges-intelligencia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3c0956ed-eaf9-4e57-b4e4-ff23eec099b8.jpg","index":0,"item":"328a4aa8-7c48-4eb4-8d82-136b44f8cd2b","keywords":null,"link":"/tudomany/20250411_openai-chatgpt-memoria-funkcio-mesterseges-intelligencia","timestamp":"2025. április. 11. 09:04","title":"Memóriát kap a ChatGPT, emlékezni fog, miket mondott korábban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b60121b9-cf74-43bf-b964-0bb4c2ca8438","c_author":"MTI","category":"gazdasag","description":"A határnál található ellenőrzőpontok mellett megtiltják a fertőzött területekről származó különböző húskészítmények és nyers tej behozatalát.","shortLead":"A határnál található ellenőrzőpontok mellett megtiltják a fertőzött területekről származó különböző húskészítmények és...","id":"20250411_Romania-szigoritott-a-szaj--es-koromfajas-elleni-ovintezkedeseken","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b60121b9-cf74-43bf-b964-0bb4c2ca8438.jpg","index":0,"item":"c8c5641a-6850-4240-bfc0-2b850387c847","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250411_Romania-szigoritott-a-szaj--es-koromfajas-elleni-ovintezkedeseken","timestamp":"2025. április. 11. 20:33","title":"Románia szigorított a száj- és körömfájás elleni óvintézkedéseken","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3699e40c-2533-4db8-8f02-84087f3ced76","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Több illetékes sem válaszolt arra, hogy mi lesz a projekt sorsa.","shortLead":"Több illetékes sem válaszolt arra, hogy mi lesz a projekt sorsa.","id":"20250411_112-millio-forintot-koltottek-egy-lombkoronasetanyra-aminek-nyoma-sincs","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3699e40c-2533-4db8-8f02-84087f3ced76.jpg","index":0,"item":"ccc91800-c032-44a7-a619-a80497da2b87","keywords":null,"link":"/itthon/20250411_112-millio-forintot-koltottek-egy-lombkoronasetanyra-aminek-nyoma-sincs","timestamp":"2025. április. 11. 06:48","title":"Misztikus erdő: 112 millió forintot költöttek egy lombkoronasétányra, aminek nyoma sincs","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az olasz Fiat Punto alapján készülnek az új Zastavák - ám egyelőre nem a kragujevaci gyárban, hanem Torinóban, ahol szerb munkások tanulják az összeszerelést. Bár az együttműködés javíthat az egykor szebb napokat látott Zastava helyzetén, a cég még messze van a válságból való kilábalástól.
Közel másfél évtizedes kudarcsorozat után jobbra fordulni látszik a közép-európai térség egykor legnagyobb, valaha évi több mint kétszázezer négykerekűt előállító gyára, a Zastava sorsa. A közép-szerbiai Kragujevacban lévő gyár vezetői tavaly ősszel írták alá a megállapodást az olasz Fiat konszern képviselőivel a harmadik generációs - Olaszországban már lefutott - Punto szerbiai változatának, a Zastava 10-esnek a gyártásáról. Nemrég meg is kezdődött az új modell szériagyártása, és az első példányok a napokban jelentek meg a belgrádi autókereskedőknél. Igaz, ezek még Torinóban készülnek, csak az év második felében helyezik át a termelést a Belgrádtól 130 kilométerre délre lévő üzembe. Ehhez a szerb vállalat mintegy 15 millió eurós fejlesztést hajt végre, amire a fedezetet részben állami forrásból, részben olasz bankhitelből teremti elő.
Bár szakértők szerint a Zastava 10-esek nem a legkorszerűbb technológiát képviselik, mindenképpen piacképesebbek lesznek, mint a jelenleg gyártott, elavult Koral, Skala, illetve Florida modellek. A tervek szerint tavaly 18 ezer Zastavát kellett volna készíteni, de csak 12 ezer darabot sikerült, mivel a súlyos anyagi nehézségekkel küszködő, állami kézben lévő vállalatnak nem volt elég pénze a megbízható beszállítói lánc megszervezésére. Az idén várhatóan 18 ezer régi, valamint néhány ezer új Zastava gördül majd ki a gyárkapun, 2007-től pedig 16 ezerre akarják emelni az utóbbi sorozatszámát. A kragujevaciak azt remélik, hogy az üzem fontos szerepet kaphat a Punto-alkatrészek készítésében is, így az utóbbi években elbocsátott környékbeli dolgozók ezrei térhetnek vissza egykori munkahelyükre. Az elsősorban hazai piacra szánt Zastava 10-esek benzinmotorral 8 ezer, dízellel 11 ezer euróba kerülnek majd.
Az egykor több mint negyven egységből álló - személyautók mellett tehergépkocsit és fegyvert is gyártó - Zastava konszern nagyobb része mára magántulajdonba került. Az öntöde és az alkatrészüzem is vevőre talált, ám a legnagyobb egységre, a tetemes veszteséggel működő, jelenleg négyezer főt foglalkoztató autógyárra nem akadt külföldi érdeklődő. Az eladás azután merült fel, hogy sikerült tisztázni a Fiattal szembeni adósság kérdését. Az 1955-re visszanyúló együttműködést - a Zastavák rendre Fiat-modellek alapján, illetve hathatós olasz formatervezői közreműködéssel készültek - megkeserítette, hogy a szerb cég tetemes adósságot halmozott fel olasz partnerével szemben. A tartozás kétharmadát a Fiat 2003-ban elengedte, így a hátralék 11,5 millió euróra apadt, amit a megállapodás szerint a szerb fél Zastava-vagyontárgyakkal egyenlít ki.
A belgrádi kormány sokáig várt arra, hogy a Fiat felmelegíti a régi kapcsolatot, majd az utóbbi években több komoly és kevésbé komoly - egyebek közt japán, dél-koreai és francia - vevőjelölt is megfordult Kragujevacban, ám végül senki nem látott fantáziát a Zastavában. E mögött részben az áll, hogy a Jugoszlávia elleni 1999-es NATO-háború során keletkezett károkat - az üzemet kétszer is bombázták a szövetségesek gépei - a mai napig nem állították helyre teljesen, ráadásul maga Szerbia sem igazán népszerű a külföldi befektetők körében. A 10 milliós ország politikai és gazdasági szempontból nem stabil, kiterjedt a korrupció, és az sem túl vonzó, hogy a privatizációs tenderek győztesei sokszor csak az eredmény közzététele után szembesülnek a megvásárolt egység valódi pénzügyi helyzetével.
Azt, hogy a Zastava egyáltalán fennmaradt, részben annak köszönhette, hogy a kormány hosszú ideig korlátozta a használt gépkocsik bevitelét, így mesterséges piacot teremtett az egyébként versenyképtelen hazai autóknak. Miután Belgrád - az EU követelésére - részlegesen feloldotta a háromévesnél idősebb gépkocsik importtilalmát, a Zastava-gyár munkásai tavaly decemberben több tüntetésen is követelték a piacvédelmi intézkedések helyreállítását.
Gondokkal küszködik a másik fő kragujevaci autós üzletág, az évi 11 ezer jármű előállítására képes tehergépkocsiüzem, a Zastava Kamioni is: a Fiat-csoporthoz tartozó Iveco a napokban erősítette meg, hogy eladja a vállalatban lévő 33 százalékos részesedését. Az állami hányadot, illetve az olaszok által most felajánlott csomagot egyben, a közeljövőben tervezett privatizációs tenderen kívánják értékesíteni - csak azt nem tudni, lesz-e, aki meg akarja venni a céget.
A Microsoft és a Fiat a genfi autókiállításon mutatja be új, közös fejlesztésű Blue&Me kommunikációs szoftverét. A Fiat és az Alfa Romeo járműveiben az év közepétől rendelhető rendszer lehetővé teszi, hogy külön kütyük nélkül a sofőr úgy telefonáljon, hogy közben továbbra is a vezetésre figyel.
Cikkünk első részében a flottaüzemeltetés általános kérdéseivel és a legjelentősebb szereplőivel ismerkedhettek meg. Ezúttal néhány vállalat, illetve járműforgalmazó flottapolitikáját mutatjuk be.
Az ezüst színű tridion biztonsági cellával és exkluzív racing green metallic karosszériaelemekkel ékesített smart fortwo grandstyle a finom angol elegancia jegyében született. Magyarországon már rendelhető a 61 lóerős teljesítményű benzin motorral szerelt különleges változat, amelynek alapára 3 millió 282 ezer forint.
Sokat vár a Fiat vezetése a januártól kapható Grande Puntótól. Az olaszok mindent beladtak: gyönyörű formát, izmos és takarékos motorokat, pontos váltót, sportosan kényelmes futóművet és gazdag felszereltséget. Ennek megfelelően meg is kérik az árát.
Az utóbbi évtized legnagyobb fellendülését éli a magyar flottaértékesítési és -üzemeltetési piac, amely az elmúlt két évben megkétszereződött. Megkérdezett szakértőink örülnek a fejlődésnek, de arra is figyelmeztettek, hogy a kíméletlen árversenyben tett kölcsönös engedményeknek előbb-utóbb meglesz a böjtje is. Az elmúlt években a multik mellett nagy állami vállalatok, szolgáltatók és nagyfogyasztók is megjelentek, bár a közbeszerzések körülményeit sokan vitatják, főleg a csalódott vesztesek. Cikkünk első részében a flottaüzemeltetés általános kérdéseivel és a piac legjelentősebb szereplőivel ismerkedhetnek meg.
Európában 2,6 százalékkal több új autót adtak el a múlt hónapban, mint egy évvel korábban. Tavaly 0,7 százalékkal 15,2 millióra csökkent az új kocsik értékesítése Európában. A legtöbbet a VW-csoport adta el, modellszinten a Grande Punto vezet.
A Daimler-Chrysler, a Brabus tuningcég és bolgár egyetemisták jegyzik azt a tanulmányautó-tervet, amely az „Autó Bulgáriának” nevet viseli, és amelyet a 2007-es smart forfour alapjaira építenek.
A természetvédelmi őrszolgálatok 140 millió forint értékben kaptak új terepjárókat a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztériumtól. A lestrapált Lada Nivákat Ford Rangerek és Suzuki Jimnyk váltják le.