Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"af2a0ad8-3a93-4145-8a42-181fdc278e41","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Penza és Voronyezs kormányzója is arról számolt be, hogy drónok támadták őket keddre virradóra. ","shortLead":"Penza és Voronyezs kormányzója is arról számolt be, hogy drónok támadták őket keddre virradóra. ","id":"20250506_oroszorszag-ukrajna-haboru-drontamadas-moszkva","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af2a0ad8-3a93-4145-8a42-181fdc278e41.jpg","index":0,"item":"3d8d9cae-a759-4d0c-9902-08a9f0ea01da","keywords":null,"link":"/vilag/20250506_oroszorszag-ukrajna-haboru-drontamadas-moszkva","timestamp":"2025. május. 06. 05:23","title":"Orosz jelentések szerint újabb ukrán dróntámadás érte Moszkvát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"74758b14-15f4-4284-91fb-86a219132bd0","c_author":"Kasza János","category":"tudomany","description":"Több mint 10 év után hivatalosan egy új településsé minősítik azt területet, ahol az Elon Musk tulajdonában álló SpaceX központja működik. Ez jóval többről szól, mint egyszerű közigazgatási szójátékról.","shortLead":"Több mint 10 év után hivatalosan egy új településsé minősítik azt területet, ahol az Elon Musk tulajdonában álló SpaceX...","id":"20250505_elon-musk-spacex-starbase-csillagvaros-megalapitas-urkutatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/74758b14-15f4-4284-91fb-86a219132bd0.jpg","index":0,"item":"af8a3d1f-e369-4a5a-9e8a-892ab97a588f","keywords":null,"link":"/tudomany/20250505_elon-musk-spacex-starbase-csillagvaros-megalapitas-urkutatas","timestamp":"2025. május. 05. 20:14","title":"Saját városa lett Elon Musknak. Mi lehet a „texasi utópia” célja? Mi lesz Csillagvárosból?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d351c549-81a5-4449-b61b-25ab26011f0a","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Hivatalos megerősítés egyelőre nem érkezett az akcióról. ","shortLead":"Hivatalos megerősítés egyelőre nem érkezett az akcióról. ","id":"20250507_Katonai-repulogeppel-deportalna-bevandorlokat-Libiaba-a-Trump-kormany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d351c549-81a5-4449-b61b-25ab26011f0a.jpg","index":0,"item":"4c4d49c4-4c51-4bd6-913b-b1f63f0739f9","keywords":null,"link":"/vilag/20250507_Katonai-repulogeppel-deportalna-bevandorlokat-Libiaba-a-Trump-kormany","timestamp":"2025. május. 07. 05:26","title":"Katonai repülőgéppel deportálna bevándorlókat Líbiába a Trump-kormány","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"976304cc-50bc-4452-a3ff-cf4d7fb6ea87","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Dupla kitiltás, káosz, majd egy olyan választás, amelyet a szélsőjobb nyert meg első körben igazán. Barabás Balázzsal Kacskovics Mihály Béla beszélgetett Romániáról.","shortLead":"Dupla kitiltás, káosz, majd egy olyan választás, amelyet a szélsőjobb nyert meg első körben igazán. Barabás Balázzsal...","id":"20250505_Fulke-podcast-Balazs-Barnabas-roman-elnokvalasztas-elso-fordulo-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/976304cc-50bc-4452-a3ff-cf4d7fb6ea87.jpg","index":0,"item":"285e3ec7-8e50-4e89-b26d-fb95a94d5694","keywords":null,"link":"/vilag/20250505_Fulke-podcast-Balazs-Barnabas-roman-elnokvalasztas-elso-fordulo-ebx","timestamp":"2025. május. 05. 17:45","title":"Most dől el, hogy az oroszokkal vagy a Nyugattal tart-e Románia – Fülke","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"184542c2-0262-4db1-9f06-d29d86b0bab5","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A férfi valószínűleg egy jó képet akart készíteni.","shortLead":"A férfi valószínűleg egy jó képet akart készíteni.","id":"20250505_Felnyarsalta-magat-a-Colosseum-keritesere-egy-amerikai-turista","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/184542c2-0262-4db1-9f06-d29d86b0bab5.jpg","index":0,"item":"177c9011-8ff1-4b3d-a658-e2c6e36c29b7","keywords":null,"link":"/elet/20250505_Felnyarsalta-magat-a-Colosseum-keritesere-egy-amerikai-turista","timestamp":"2025. május. 05. 16:15","title":"Felnyársalta magát a Colosseum kerítésére egy amerikai turista","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"eac73c8c-e41d-495f-a695-a1e1bb8eeaa7","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A balesettől távolabb megálltak, de végül nem mentek vissza. ","shortLead":"A balesettől távolabb megálltak, de végül nem mentek vissza. ","id":"20250506_Fiatalok-miatt-borult-arokba-a-vetlen-autos-otthagytak-segitseg-nelkul","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/eac73c8c-e41d-495f-a695-a1e1bb8eeaa7.jpg","index":0,"item":"63040071-9eed-4303-937a-7eab846025fe","keywords":null,"link":"/cegauto/20250506_Fiatalok-miatt-borult-arokba-a-vetlen-autos-otthagytak-segitseg-nelkul","timestamp":"2025. május. 06. 09:46","title":"Fiatalok manővere miatt borult árokba egy vétlen autós, akit ott hagytak segítség nélkül","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5fac6c81-d1be-4a54-a280-d457a6f27a99","c_author":"MTI","category":"gazdasag","description":"Az amerikai kormány szerint az egyetem nem tartja be a törvényeket.","shortLead":"Az amerikai kormány szerint az egyetem nem tartja be a törvényeket.","id":"20250506_egyesult-allamok-donald-trump-harvard-egyetem-szovetsegi-tamogatas-blokkolas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5fac6c81-d1be-4a54-a280-d457a6f27a99.jpg","index":0,"item":"0bc5bd9b-ef15-42aa-9b38-4a3ee670f7f1","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250506_egyesult-allamok-donald-trump-harvard-egyetem-szovetsegi-tamogatas-blokkolas","timestamp":"2025. május. 06. 07:17","title":"Trumpék blokkolták a Harvard Egyetem szövetségi támogatásait","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4acb5adc-42ae-4f9f-8977-1d1a8a40bf8a","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A már beharangozott viszontvámokon felül büntetne az Európai Unió, a csomagot szerdán mutatják be a tagállamoknak.","shortLead":"A már beharangozott viszontvámokon felül büntetne az Európai Unió, a csomagot szerdán mutatják be a tagállamoknak.","id":"20250506_szazmilliard-euro-vam-eu-trump-usa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4acb5adc-42ae-4f9f-8977-1d1a8a40bf8a.jpg","index":0,"item":"05ecc5db-104a-4a81-9bc6-39678d02728e","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250506_szazmilliard-euro-vam-eu-trump-usa","timestamp":"2025. május. 06. 14:12","title":"Százmilliárd eurónyi termékre lengetett be vámot az EU Trumpnak, ha nem sikerül megállapodniuk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az olasz Fiat Punto alapján készülnek az új Zastavák - ám egyelőre nem a kragujevaci gyárban, hanem Torinóban, ahol szerb munkások tanulják az összeszerelést. Bár az együttműködés javíthat az egykor szebb napokat látott Zastava helyzetén, a cég még messze van a válságból való kilábalástól.
Közel másfél évtizedes kudarcsorozat után jobbra fordulni látszik a közép-európai térség egykor legnagyobb, valaha évi több mint kétszázezer négykerekűt előállító gyára, a Zastava sorsa. A közép-szerbiai Kragujevacban lévő gyár vezetői tavaly ősszel írták alá a megállapodást az olasz Fiat konszern képviselőivel a harmadik generációs - Olaszországban már lefutott - Punto szerbiai változatának, a Zastava 10-esnek a gyártásáról. Nemrég meg is kezdődött az új modell szériagyártása, és az első példányok a napokban jelentek meg a belgrádi autókereskedőknél. Igaz, ezek még Torinóban készülnek, csak az év második felében helyezik át a termelést a Belgrádtól 130 kilométerre délre lévő üzembe. Ehhez a szerb vállalat mintegy 15 millió eurós fejlesztést hajt végre, amire a fedezetet részben állami forrásból, részben olasz bankhitelből teremti elő.
Bár szakértők szerint a Zastava 10-esek nem a legkorszerűbb technológiát képviselik, mindenképpen piacképesebbek lesznek, mint a jelenleg gyártott, elavult Koral, Skala, illetve Florida modellek. A tervek szerint tavaly 18 ezer Zastavát kellett volna készíteni, de csak 12 ezer darabot sikerült, mivel a súlyos anyagi nehézségekkel küszködő, állami kézben lévő vállalatnak nem volt elég pénze a megbízható beszállítói lánc megszervezésére. Az idén várhatóan 18 ezer régi, valamint néhány ezer új Zastava gördül majd ki a gyárkapun, 2007-től pedig 16 ezerre akarják emelni az utóbbi sorozatszámát. A kragujevaciak azt remélik, hogy az üzem fontos szerepet kaphat a Punto-alkatrészek készítésében is, így az utóbbi években elbocsátott környékbeli dolgozók ezrei térhetnek vissza egykori munkahelyükre. Az elsősorban hazai piacra szánt Zastava 10-esek benzinmotorral 8 ezer, dízellel 11 ezer euróba kerülnek majd.
Az egykor több mint negyven egységből álló - személyautók mellett tehergépkocsit és fegyvert is gyártó - Zastava konszern nagyobb része mára magántulajdonba került. Az öntöde és az alkatrészüzem is vevőre talált, ám a legnagyobb egységre, a tetemes veszteséggel működő, jelenleg négyezer főt foglalkoztató autógyárra nem akadt külföldi érdeklődő. Az eladás azután merült fel, hogy sikerült tisztázni a Fiattal szembeni adósság kérdését. Az 1955-re visszanyúló együttműködést - a Zastavák rendre Fiat-modellek alapján, illetve hathatós olasz formatervezői közreműködéssel készültek - megkeserítette, hogy a szerb cég tetemes adósságot halmozott fel olasz partnerével szemben. A tartozás kétharmadát a Fiat 2003-ban elengedte, így a hátralék 11,5 millió euróra apadt, amit a megállapodás szerint a szerb fél Zastava-vagyontárgyakkal egyenlít ki.
A belgrádi kormány sokáig várt arra, hogy a Fiat felmelegíti a régi kapcsolatot, majd az utóbbi években több komoly és kevésbé komoly - egyebek közt japán, dél-koreai és francia - vevőjelölt is megfordult Kragujevacban, ám végül senki nem látott fantáziát a Zastavában. E mögött részben az áll, hogy a Jugoszlávia elleni 1999-es NATO-háború során keletkezett károkat - az üzemet kétszer is bombázták a szövetségesek gépei - a mai napig nem állították helyre teljesen, ráadásul maga Szerbia sem igazán népszerű a külföldi befektetők körében. A 10 milliós ország politikai és gazdasági szempontból nem stabil, kiterjedt a korrupció, és az sem túl vonzó, hogy a privatizációs tenderek győztesei sokszor csak az eredmény közzététele után szembesülnek a megvásárolt egység valódi pénzügyi helyzetével.
Azt, hogy a Zastava egyáltalán fennmaradt, részben annak köszönhette, hogy a kormány hosszú ideig korlátozta a használt gépkocsik bevitelét, így mesterséges piacot teremtett az egyébként versenyképtelen hazai autóknak. Miután Belgrád - az EU követelésére - részlegesen feloldotta a háromévesnél idősebb gépkocsik importtilalmát, a Zastava-gyár munkásai tavaly decemberben több tüntetésen is követelték a piacvédelmi intézkedések helyreállítását.
Gondokkal küszködik a másik fő kragujevaci autós üzletág, az évi 11 ezer jármű előállítására képes tehergépkocsiüzem, a Zastava Kamioni is: a Fiat-csoporthoz tartozó Iveco a napokban erősítette meg, hogy eladja a vállalatban lévő 33 százalékos részesedését. Az állami hányadot, illetve az olaszok által most felajánlott csomagot egyben, a közeljövőben tervezett privatizációs tenderen kívánják értékesíteni - csak azt nem tudni, lesz-e, aki meg akarja venni a céget.
A Microsoft és a Fiat a genfi autókiállításon mutatja be új, közös fejlesztésű Blue&Me kommunikációs szoftverét. A Fiat és az Alfa Romeo járműveiben az év közepétől rendelhető rendszer lehetővé teszi, hogy külön kütyük nélkül a sofőr úgy telefonáljon, hogy közben továbbra is a vezetésre figyel.
Cikkünk első részében a flottaüzemeltetés általános kérdéseivel és a legjelentősebb szereplőivel ismerkedhettek meg. Ezúttal néhány vállalat, illetve járműforgalmazó flottapolitikáját mutatjuk be.
Az ezüst színű tridion biztonsági cellával és exkluzív racing green metallic karosszériaelemekkel ékesített smart fortwo grandstyle a finom angol elegancia jegyében született. Magyarországon már rendelhető a 61 lóerős teljesítményű benzin motorral szerelt különleges változat, amelynek alapára 3 millió 282 ezer forint.
Sokat vár a Fiat vezetése a januártól kapható Grande Puntótól. Az olaszok mindent beladtak: gyönyörű formát, izmos és takarékos motorokat, pontos váltót, sportosan kényelmes futóművet és gazdag felszereltséget. Ennek megfelelően meg is kérik az árát.
Az utóbbi évtized legnagyobb fellendülését éli a magyar flottaértékesítési és -üzemeltetési piac, amely az elmúlt két évben megkétszereződött. Megkérdezett szakértőink örülnek a fejlődésnek, de arra is figyelmeztettek, hogy a kíméletlen árversenyben tett kölcsönös engedményeknek előbb-utóbb meglesz a böjtje is. Az elmúlt években a multik mellett nagy állami vállalatok, szolgáltatók és nagyfogyasztók is megjelentek, bár a közbeszerzések körülményeit sokan vitatják, főleg a csalódott vesztesek. Cikkünk első részében a flottaüzemeltetés általános kérdéseivel és a piac legjelentősebb szereplőivel ismerkedhetnek meg.
Európában 2,6 százalékkal több új autót adtak el a múlt hónapban, mint egy évvel korábban. Tavaly 0,7 százalékkal 15,2 millióra csökkent az új kocsik értékesítése Európában. A legtöbbet a VW-csoport adta el, modellszinten a Grande Punto vezet.
A Daimler-Chrysler, a Brabus tuningcég és bolgár egyetemisták jegyzik azt a tanulmányautó-tervet, amely az „Autó Bulgáriának” nevet viseli, és amelyet a 2007-es smart forfour alapjaira építenek.
A természetvédelmi őrszolgálatok 140 millió forint értékben kaptak új terepjárókat a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztériumtól. A lestrapált Lada Nivákat Ford Rangerek és Suzuki Jimnyk váltják le.