szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?

Ahhoz, hogy orvosolni tudjuk a felmerülő vészhelyzeteket elengedhetetlen a megfelelő...

A helyes kormányfogás
Bácsi Róbert

Ahhoz, hogy orvosolni tudjuk a felmerülő vészhelyzeteket elengedhetetlen a megfelelő kormányfogás. Sokan hallhatták már, hogy akkor tesszük jól, ha 3 óra és 9 óra magasságában van a kezünk a kormányon. A kanyarokban is meg kell őriznünk ezt a pozíciót. Ehhez az úgynevezett előfogásos kormánytechnikát kell alkalmaznunk. Mielőtt bemennénk a kanyarba, azt a kezünket emeljük a kormány legfelső pontjára (12 óra magassága), amerre kanyarodnunk kell. Ott megfogjuk és addig húzzuk át a másik laza fogású kezünkön, amíg a kívánt ívre nem került az autónk. Ekkor újból a két kezes stabil fogás következik. Ezzel a módszerrel érhetjük el, hogy kezeink a kanyar ívén is vízszintesen két oldalt helyezkedjenek el.

Miért olyan fontos ez? Azért, mert ez a feltétele annak, hogy megfelelő mértékben és ütemben tudjunk korrigálni, ha arra van szükség. Többféle nem kívánt helyzet alakulhat ki ezeken az ívelt útszakaszokon. Ezek közé tartozik az alul- vagy túlkormányozottság, esetleg a nem várt akadály mint például a leesett rakomány, kőomlás, vagy meghibásodott jármű. Minden esetben elengedhetetlen, hogy kellő gyorsasággal tudjuk forgatni a kormányt. Ezzel a technikával, egyetlen átfogással tudjuk kitekerni bármelyik irányban, de ha a kresz által javasolt technikát alkalmazzuk, (10 óra 10 perces kormányfogás) ugyanehhez 5-6 átfogásra van szükség, ami nyilvánvalóan lelassítja a dolgot, így téve elkerülhetetlenné a balesetet. 

Sodródás kanyarban
Bácsi Róbert

Amennyiben először járunk az adott útszakaszon nagy valószínűséggel előfordul majd, hogy a beláthatatlan kanyarokba a kelleténél nagyobb sebességgel esünk be. Ahhoz, hogy ilyenkor elkerüljük a sodródást a szembejövő sáv irányába a kanyarodást a felező vonal mellett kell megkezdenünk és onnan húzzuk be az autót a kanyar belső ívére. Az a lényeg, hogy a belső ívet a lehető legkésőbb a kanyar elméletbeli csúcspontja mögött érintsük. Így a kanyar ívén ébredő, autónkat terhelő kiszorító erő később készteti járművünket sodródásra. Ennek eredményeképpen elkerülhető, hogy a szembejövő sávban találjuk magunkat.

[[ Oldaltörés: Vezessünk saját ritmusunkban! ]]

Vezetés szerpentinen
Bácsi Róbert

Gyakran esünk abba a hibába, hogy olyan „helybéli“ autósok ritmusát próbáljuk autózni ezeken az utakon, aki nyilván velünk ellentétben tisztában vannak a hely adottságaival, a várható úthibákkal és kellemetlenségekkel, ezért aztán mérhetetlen előnyben vannak velünk szemben. Nem szabad presztízs kérdést csinálni az ilyen helyzetekből. A szerencsés megérkezés érdekében, mindenki a saját ritmusát autózza.

A kanyarvételhez olyan tempót válasszunk, amellyel biztonságosan teljesíthető a manőver. A féket mindig a kanyar előtti egyenes szakaszon alkalmazzuk és használatát próbáljuk elkerülni az íven, mert károsan befolyásolja a stabilitást. A kanyar első kétharmadát motorfékkel tegyük meg és az utolsó harmadban jöhet a kigyorsítás. 

Sajnos a sportkocsik némelyikét leszámítva a mai autók többsége rendelkezik egy olyan hátrányos tulajdonsággal, amelyet mindenképp figyelembe kell vennünk a hegyi utakon való ereszkedéseknél. Ez nem más, mint a fékek fáradása. Arra kell törekednünk, hogy a lehető legtöbb lassítást visszaváltással, vagyis motorfékkel oldjuk meg, így őrizve meg a fék potenciálját a hely lábához érve is. Ha túlmelegszenek a fékek, hatásfokuk jelentősen csökken, és jó pár méterrel megnő a fékutunk. Néhány autónál a terheltség mértéke is befolyásolhatja a féktávolságot. Ezeket a tényezőket megfűszerezve azzal a ténnyel, hogy az ereszkedés miatt még a plusz gravitációs erő is komoly hatást fejt ki ránk, könnyű kitalálni, hogy milyen komoly bajba sodorhatjuk magunkat, ha vészfékezésre kerül sor, amennyiben nem voltunk előrelátóak és nem figyeltünk arra, hogy fékeink ne melegedjenek túl.

A motorféknek, még egy óriási előnye van. Rendkívül stabilan tartja az autót a kanyar íven, ugyanis ilyenkor a kerekek tapadása is megnő. Aki már elvégezte azt az egyszerű próbát, hogy ugyanazt a kerülő manővert elvégezte motorfékkel, finom húzógázzal és benyomott kuplunggal akkor maga is tapasztalhatta, hogy benyomott kuplunggal a legbizonytalanabb, míg motorfékkel a legkezelhetőbb a helyzet. 

Stevie A.E. Kala

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!