Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"9a4aa11f-096b-4859-a354-6347cbc378d1","c_author":"Dobszay János, Imre Réka ","category":"360","description":"Annyi templom felújítását jelentették be kormánytagok 2010 óta, hogy ennek alapján már nem is volna szükségük a kistelepüléseknek a minap bejelentett új pályázatra. Miközben a templom ma is a falvak egyik büszkesége, a hitélet szempontjából egyre kisebb a szerepe. ","shortLead":"Annyi templom felújítását jelentették be kormánytagok 2010 óta, hogy ennek alapján már nem is volna szükségük...","id":"20250428_hvg-templomfelujitasok-visszaszorulo-hitelet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9a4aa11f-096b-4859-a354-6347cbc378d1.jpg","index":0,"item":"6a421486-9295-415f-a0ce-eaa2b264a5e1","keywords":null,"link":"/360/20250428_hvg-templomfelujitasok-visszaszorulo-hitelet","timestamp":"2025. április. 28. 09:55","title":"A „keresztény gyökerű” Orbán-kormány idején csökkent igazán a vallásukat gyakorlók száma","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5eff989d-5ca9-47ba-85f3-cdb3bbc46cd8","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egy, állítólagosan a kínai gyártóipartól származó mintának köszönhetően életre kelhetett az Apple még be sem mutatott mobilja, az iPhone 17 Air.","shortLead":"Egy, állítólagosan a kínai gyártóipartól származó mintának köszönhetően életre kelhetett az Apple még be sem mutatott...","id":"20250428_apple-iphone-17-air-vekony-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5eff989d-5ca9-47ba-85f3-cdb3bbc46cd8.jpg","index":0,"item":"8aa579ab-6304-46e2-8bb8-c3537da5e65a","keywords":null,"link":"/tudomany/20250428_apple-iphone-17-air-vekony-video","timestamp":"2025. április. 28. 18:03","title":"Őrült vékonynak tűnik az őszre várt iPhone 17 Air – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"79b46fde-fa35-4123-97e6-9e9039398eec","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Túl zsúfolt a Mount Everest, emiatt sok a haláleset. A nepáli kormány szigorítaná az engedélyek kiadását.","shortLead":"Túl zsúfolt a Mount Everest, emiatt sok a haláleset. A nepáli kormány szigorítaná az engedélyek kiadását.","id":"20250428_everest-hegymaszas-nepal-szigoritas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/79b46fde-fa35-4123-97e6-9e9039398eec.jpg","index":0,"item":"ec575a25-bd8b-43e3-8bbc-8947c229bc79","keywords":null,"link":"/elet/20250428_everest-hegymaszas-nepal-szigoritas","timestamp":"2025. április. 28. 15:28","title":"Csak azt engednék fel az Everestre, aki korábban már megmászott egy hétezres nepáli csúcsot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5d9f7c9d-78c5-45e0-8ee0-35c33bf0c12f","c_author":"Lőrinc László ","category":"360","description":"Bethlen István parlamenti ellenzéke egy kétharmadot összetrükköző erővel szemben próbált szövetkezni. Miután sokukat kitiltották a Nemzetgyűlésből, bojkottal kezdtek el harcolni. ","shortLead":"Bethlen István parlamenti ellenzéke egy kétharmadot összetrükköző erővel szemben próbált szövetkezni. Miután sokukat...","id":"20250428_hvg-horthy-korszak-parlament-kormany-ellenzek-Fugefalevel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5d9f7c9d-78c5-45e0-8ee0-35c33bf0c12f.jpg","index":0,"item":"382d2ad5-f1a4-4b9c-9f77-c829eb5e989c","keywords":null,"link":"/360/20250428_hvg-horthy-korszak-parlament-kormany-ellenzek-Fugefalevel","timestamp":"2025. április. 28. 15:15","title":"Momentumosok kitiltása: 100 éve is pont itt tartott a magyar parlamentarizmus","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"49f48147-80bc-434f-9ab1-c492b7884fd6","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Maextro S800 a Maybach és Rolls-Royce szedánokat veszi célkeresztbe.","shortLead":"A Maextro S800 a Maybach és Rolls-Royce szedánokat veszi célkeresztbe.","id":"20250428_luxustol-tocsogo-utasterrel-kenyeztet-a-legujabb-kinai-luxuslimuzin-maextro-s800","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/49f48147-80bc-434f-9ab1-c492b7884fd6.jpg","index":0,"item":"0c62b94e-671c-4549-ae58-6b1d97aacc42","keywords":null,"link":"/cegauto/20250428_luxustol-tocsogo-utasterrel-kenyeztet-a-legujabb-kinai-luxuslimuzin-maextro-s800","timestamp":"2025. április. 28. 07:59","title":"Luxustól tocsogó utastérrel kényeztet a legújabb kínai luxuslimuzin","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"17adbb7c-be4c-49ee-a5ba-26a6f757f3b8","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A magyar miniszterelnök, Robert Ficóval és Peter Pellegrinivel találkozik. ","shortLead":"A magyar miniszterelnök, Robert Ficóval és Peter Pellegrinivel találkozik. ","id":"20250428_orban-pozsony-bosi-vizeromu","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/17adbb7c-be4c-49ee-a5ba-26a6f757f3b8.jpg","index":0,"item":"8158907d-e7b4-429f-938f-845fa7fd0ab4","keywords":null,"link":"/itthon/20250428_orban-pozsony-bosi-vizeromu","timestamp":"2025. április. 28. 13:59","title":"Orbán Pozsonyba látogatott, a szlovák sajtó szerint áttörés jöhet a bősi vízerőmű ügyében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2eceea26-92f9-4a56-8533-e961cf830080","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az Országgyűlés előtt lévő módosító javaslat biztosítaná, hogy a lakosság korlátozások nélkül, minden ATM-ből akár egyszerre is hozzájuthasson 150 ezer forint, ingyenesen felvehető készpénzhez.","shortLead":"Az Országgyűlés előtt lévő módosító javaslat biztosítaná, hogy a lakosság korlátozások nélkül, minden ATM-ből akár...","id":"20250428_keszpenzkiadas-ATM-torvenymodosito-ingyenes-keszpenzfelvetel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2eceea26-92f9-4a56-8533-e961cf830080.jpg","index":0,"item":"1c75b419-a741-4051-b9ad-1eff91d09578","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250428_keszpenzkiadas-ATM-torvenymodosito-ingyenes-keszpenzfelvetel","timestamp":"2025. április. 28. 15:21","title":"A készpénzkiadás szabályait is átírja a kormány","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"921f5d5a-e42b-401a-b080-96494e9e53ba","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az ellenzék ellen indított petícióra erősítene rá a Nemzeti Ellenállás Mozgalom.","shortLead":"Az ellenzék ellen indított petícióra erősítene rá a Nemzeti Ellenállás Mozgalom.","id":"20250428_mem-plakatkampany-magyar-peter-tisza-part","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/921f5d5a-e42b-401a-b080-96494e9e53ba.jpg","index":0,"item":"4c7b22d4-c9ec-4bbb-a2c8-e69765795347","keywords":null,"link":"/itthon/20250428_mem-plakatkampany-magyar-peter-tisza-part","timestamp":"2025. április. 28. 17:59","title":"Mém- és plakátkampányt indítanak Magyar Péter ellen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Ahhoz, hogy orvosolni tudjuk a felmerülő vészhelyzeteket elengedhetetlen a megfelelő...
A helyes kormányfogás
Bácsi Róbert
Ahhoz, hogy orvosolni tudjuk a felmerülő vészhelyzeteket elengedhetetlen a megfelelő kormányfogás. Sokan hallhatták már, hogy akkor tesszük jól, ha 3 óra és 9 óra magasságában van a kezünk a kormányon. A kanyarokban is meg kell őriznünk ezt a pozíciót. Ehhez az úgynevezett előfogásos kormánytechnikát kell alkalmaznunk. Mielőtt bemennénk a kanyarba, azt a kezünket emeljük a kormány legfelső pontjára (12 óra magassága), amerre kanyarodnunk kell. Ott megfogjuk és addig húzzuk át a másik laza fogású kezünkön, amíg a kívánt ívre nem került az autónk. Ekkor újból a két kezes stabil fogás következik. Ezzel a módszerrel érhetjük el, hogy kezeink a kanyar ívén is vízszintesen két oldalt helyezkedjenek el.
Miért olyan fontos ez? Azért, mert ez a feltétele annak, hogy megfelelő mértékben és ütemben tudjunk korrigálni, ha arra van szükség. Többféle nem kívánt helyzet alakulhat ki ezeken az ívelt útszakaszokon. Ezek közé tartozik az alul- vagy túlkormányozottság, esetleg a nem várt akadály mint például a leesett rakomány, kőomlás, vagy meghibásodott jármű. Minden esetben elengedhetetlen, hogy kellő gyorsasággal tudjuk forgatni a kormányt. Ezzel a technikával, egyetlen átfogással tudjuk kitekerni bármelyik irányban, de ha a kresz által javasolt technikát alkalmazzuk, (10 óra 10 perces kormányfogás) ugyanehhez 5-6 átfogásra van szükség, ami nyilvánvalóan lelassítja a dolgot, így téve elkerülhetetlenné a balesetet.
Sodródás kanyarban
Bácsi Róbert
Amennyiben először járunk az adott útszakaszon nagy valószínűséggel előfordul majd, hogy a beláthatatlan kanyarokba a kelleténél nagyobb sebességgel esünk be. Ahhoz, hogy ilyenkor elkerüljük a sodródást a szembejövő sáv irányába a kanyarodást a felező vonal mellett kell megkezdenünk és onnan húzzuk be az autót a kanyar belső ívére. Az a lényeg, hogy a belső ívet a lehető legkésőbb a kanyar elméletbeli csúcspontja mögött érintsük. Így a kanyar ívén ébredő, autónkat terhelő kiszorító erő később készteti járművünket sodródásra. Ennek eredményeképpen elkerülhető, hogy a szembejövő sávban találjuk magunkat.
[[ Oldaltörés: Vezessünk saját ritmusunkban! ]]
Vezetés szerpentinen
Bácsi Róbert
Gyakran esünk abba a hibába, hogy olyan „helybéli“ autósok ritmusát próbáljuk autózni ezeken az utakon, aki nyilván velünk ellentétben tisztában vannak a hely adottságaival, a várható úthibákkal és kellemetlenségekkel, ezért aztán mérhetetlen előnyben vannak velünk szemben. Nem szabad presztízs kérdést csinálni az ilyen helyzetekből. A szerencsés megérkezés érdekében, mindenki a saját ritmusát autózza.
A kanyarvételhez olyan tempót válasszunk, amellyel biztonságosan teljesíthető a manőver. A féket mindig a kanyar előtti egyenes szakaszon alkalmazzuk és használatát próbáljuk elkerülni az íven, mert károsan befolyásolja a stabilitást. A kanyar első kétharmadát motorfékkel tegyük meg és az utolsó harmadban jöhet a kigyorsítás.
Sajnos a sportkocsik némelyikét leszámítva a mai autók többsége rendelkezik egy olyan hátrányos tulajdonsággal, amelyet mindenképp figyelembe kell vennünk a hegyi utakon való ereszkedéseknél. Ez nem más, mint a fékek fáradása. Arra kell törekednünk, hogy a lehető legtöbb lassítást visszaváltással, vagyis motorfékkel oldjuk meg, így őrizve meg a fék potenciálját a hely lábához érve is. Ha túlmelegszenek a fékek, hatásfokuk jelentősen csökken, és jó pár méterrel megnő a fékutunk. Néhány autónál a terheltség mértéke is befolyásolhatja a féktávolságot. Ezeket a tényezőket megfűszerezve azzal a ténnyel, hogy az ereszkedés miatt még a plusz gravitációs erő is komoly hatást fejt ki ránk, könnyű kitalálni, hogy milyen komoly bajba sodorhatjuk magunkat, ha vészfékezésre kerül sor, amennyiben nem voltunk előrelátóak és nem figyeltünk arra, hogy fékeink ne melegedjenek túl.
A motorféknek, még egy óriási előnye van. Rendkívül stabilan tartja az autót a kanyar íven, ugyanis ilyenkor a kerekek tapadása is megnő. Aki már elvégezte azt az egyszerű próbát, hogy ugyanazt a kerülő manővert elvégezte motorfékkel, finom húzógázzal és benyomott kuplunggal akkor maga is tapasztalhatta, hogy benyomott kuplunggal a legbizonytalanabb, míg motorfékkel a legkezelhetőbb a helyzet. Stevie A.E. Kala