szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?

„A száraz vizsga ritka, mint a fehér holló.

„A száraz vizsga ritka, mint a fehér holló. A vizsgabiztosok zöme nemhogy visszautasítja, de elvárja a zsebpénzt” – panaszolta az Autómenedzsernek egy neve elhallgatását kérő vidéki oktató. „A vizsgabiztosok túlnyomó többsége becsületesen végzi a munkáját – mondja a vizsgabiztosokat felügyelő Szörcsök Sándor, a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) Stratégiai és Módszertani Igazgatóság Képzési és Vizsgáztatási Főosztályának vezetője – aki pedig nem így tesz, azt azonnal eltávolítjuk a szakmából.” Az utóbbi években a vizsgaeredmények kétségkívül romlottak. Néhány éve még 1,6 forgalmi vizsgaesemény jutott egy megszerzett vezetői engedélyre, ma ez a szorzó 1,85. Szerinte éppen azért van több sikertelen vizsga az elmúlt három évben, mert a hatóság igyekszik tartani a követelményszintet, az oktatók viszont az egyre élesedő piaci versenyben olyan alacsony árakon kínálják az oktatási órákat, hogy azért a pénzért oktatni már nem lehet.

Tabulóvezető

Az 1980-as évek végén 5500 oktató képzett ki 180 ezer vezetői engedélyre váró tanulót. Ma évi 90 ezer tanulóra 6500 oktató jut a névjegyzékben, tehát nagy kapacitásfelesleg van a piacon. A törésvonal ma nem a képzés és a vizsgáztatás, hanem a jól és az inkorrekt eszközökkel dolgozó autósiskolák között húzódik. Emiatt néhány oktató, hogy jövedelmét kiegészítse, a tanulótól a régi trükkel „a vizsgabiztos részére” kér el pénzt, ami persze a vizsgabiztoshoz nem jut el. Szörcsök hangsúlyozottan említi, hogy a szakoktatóknak csak kis hányada él ilyen eszközökkel. A félreértések elkerülése végett: „a vizsgabiztosok és az NKH nem érdekelt a bukásban, a díj mértékét ugyanis a GKM a pénzügyminiszterrel egyetértésben rendeletben határozza meg”. A szakmai szabályozáson túlmenően a piaci viszonyokba (árak, hirdetések) a hatóság nem avatkozhat be. 

A közúti járművezetői vizsgák díjai

A vezetői engedély nemzetközi kategóriái
(A1, C1, D1, A korl., A, B, C, D, B+E, C1+E, C+E, D1+E, D+E)
Az elméleti írásbeli és szóbeli vizsga tárgyanként 2720 Ft
Számítógépes elméleti vizsga tárgyanként 3760 Ft
Gyakorlati vizsga kategóriánként és vizsgatárgyanként
Biztonsági ellenőrzés és üzemeltetési vizsga (B+E) 1600 Ft
Biztonsági ellenőrzés és üzemeltetési vizsga (C1, D1, C1+E, C, D, C+E, D1+E, D+E) 3660 Ft
Rutinvizsga járműkategóriánként 1600 Ft
Járműkezelési vizsga (A1, A korl., A, B) 3080 Ft
Forgalmi vizsga (A1, A korl., A, B, B+E) 3660 Ft
Forgalmi vizsga (C1, D1, C1+E, C, D, C+E, D1+E, D+E) 3660 Ft
Forgalmi vizsga (D) 6690 Ft

Vezetői engedély "M" nemzeti kategória
Az elméleti írásbeli és szóbeli vizsga szaktárgyanként 1600 Ft
Számítógépes elméleti vizsga tárgyanként 2400 Ft
Gyakorlati vizsga vizsgatárgyanként
Járműkezelés vizsga 1600 Ft
Forgalmi vizsga 1600 Ft
Vezetői engedély "T" nemzeti kategória
Az elméleti írásbeli és szóbeli vizsga szaktárgyanként 1600 Ft
Számítógépes elméleti vizsga tárgyanként 2600 Ft
Gyakorlati vizsga vizsgatárgyanként
Biztonsági ellenőrzés és üzemeltetési vizsga 1600 Ft
Rutinvizsga 1600 Ft
Forgalmi vizsga 1600 Ft
Vezetői engedély "K" nemzeti kategória szóbeli vizsgadíja 1600 Ft
Vezetői engedély "Trolibusz" nemzeti kategória
Az elméleti írásbeli és szóbeli vizsga szaktárgyanként 2090 Ft
Számítógépes elméleti vizsga tárgyanként 3000 Ft
Gyakorlati vizsga vizsgatárgyanként
Biztonsági ellenőrzés és üzemeltetési vizsga 1600 Ft
Rutinvizsga 1600 Ft
Forgalmi vizsga 3660 Ft
Az új vizsgalap kiállítása 1045 Ft

(Forrás: Nemzeti Közlekedési Hatóság )
A helyzet feloldásán viszont a hatóság is dolgozik. A közeli jövőben tervezik bevezetni egy olyan eszköz használatát, amely garantálja, hogy a tanulók az oktatási órákat vezetéssel töltsék. Az „oktaméter” regisztrálni fogja, hogy a vizsgára jelentett tanuló hány kilométert és hány órát töltött tényleges járművezetéssel. Csak az vizsgázhat majd, aki az előírt órákat és a távolságot is ténylegesen levezette – így Szörcsök.  A korszerűtlennek számító korábbi tesztlapos KRESZ-vizsgák két éve egységes – gyakorlatilag nem befolyásolható – számítógépes rendszer keretében zajlanak, a csalás lehetősége így gyakorlatilag kizárt. A személyre szóló számítógépes teszt ugyanis véletlenszerűen összeállított kérdésekből áll, a vizsga menetét bitről-bitre dokumentálja a rendszer, mi több, a vizsgahelyiségben kamerák is figyelik a delikvenseket. „Nincs mese, tanulni és gyakorolni kell” – ismeri el az új rendszer sikerét Kocsis Tibor ceglédi oktató is. „Korábban akadt példa rá, hogy klónok, vagyis KRESZ-tudor profik vizsgáztak le a delikvens helyett, vagy a megkent vizsgabiztos már kitöltött tesztet adott le az illető nevében; ma már nincs ilyen” – erősít rá egyik névtelenséget kérő informátorunk. Kocsis szerint az oktató-CD-kkel ugyanakkor egyszerűbb dolguk van a leendő úrvezetőknek, az interaktív programmal „játszadozva” sokkal egyszerűbben sajátíthatók el a közlekedés szabályai, mint tankönyvből magolva. „Ha sikerül egy ilyen lemezt szerezni: a 4500 forintos áron kiadott CD másolata a feketepiacon ugyanis 10 ezerbe kerül, szóval ezzel is megy az üzérkedés” – állítja egy neve elhallgatását kérő Somogy megyei oktató.

[[ Oldaltörés: A túlkínálat miatt gyorsult fel a jogsiszerzés ]]


 

Az Autómenedzser által megkérdezettek szerint ennél nagyobb gond, hogy a vezetői engedélyre pályázók egyre rövidebb idő alatt akarják megszerezni a jogosítványt, az autósiskolák egy része pedig kiszolgálja az ezirányú vágyakat. A kéthetes gyorsított és az egy hétvégés szuperintenzív tanfolyamokon ledarált – az NKH által kötelezően előírt – 30 órás elméleti képzés sokak szerint semmire sem jó. A korábbi gyakorlat, amelynek során egy-másfél hónapig is tartott az elméleti képzés, ma már korántsem kapós. „El kell fogadnunk, hogy egy ilyen világban élünk, ráadásul túlkínálat van a piacon, sokan fűt-fát ígérnek, csakhogy legyen kuncsaftjuk” – vélekedik Szabó Gábor, az egyik dél-pesti iskola munkatársa. (A jogostványt szerzők 85 százaléka 24 év alatti, hevesebb vérmérsékletű fiatal.)



Utánképzés

Jóska két korsó sör elfogyasztása után indult hazafelé, s mivel csak három utcányira lakott törzshelyétől, hát volánhoz ült, mondván, úgyis cimboraságban van a helyi rendőri erőkkel, mi baja lehet? A második sarkon aztán – minden szabályt felrúgva – elévágott egy autó, ő telibe trafálta. A szabálytalankodó jobbján ülő hölgy lefejelte a szélvédőt, a két kocsi alaposan összetört. Jóskát – bár nem ő volt a hibás, csak ittassága okán – elmeszelték. Jogosítványa másfél évre ugrott. 

A büntetés leteltével utánképzésre jelentkezett. 

„Az utánképzésre kötelezett, illetve az önkéntes utánképzésre jelentkező személynek az erről szóló hatósági értesítés bemutatásával a területi közlekedési felügyeletnél kell jelentkeznie” – szól a hivatalos verdikt. Jóskának mindekelőtt a közlekedési felügyelet úgynevezett feltáró foglakozásán kellett részt vennie. Papíron – vagyis nem a két éve élő számítógépes rendszer segítségével – kitöltött egy KRESZ-tesztet, és ment egy kört egy oktatóval a forgalomban. Ezekután egy pszichológus fagatta vagy egy órát: kérdezte családjáról, érzelmeiről, munkájáról, no és alkoholizálási szokásairól. Ezek alapján a hatóság meghatározta Jóska „egyénre szabott utánképzési programját”: az „enyhén ittas vezetők” kategóriájába került. 

Az utánképzés gyorsított eljárásban zajlott. Jóska kétnapos pszichikai okítást kapott penitenciaként. Tizenkét fős csoportjában akadt vásározó, teherautósofőr, tornatanár, jól menő építési vállalkozó, diszkóbalesetet okozó tinédzser. Kezdésként a pszichológusból és közlekedési szakemberből álló utánképződuó esetleírást kért a résztvevőktől, majd több órás biológiai kiselőadást tartottak az alkohol szervezetre gyakorolt hatásáról, lebomlásáról, a közelekedési morálról, majd zárásként mindenki elmondhatta, hogy miféle lelki, jellembeli változásokat tapasztalt magán az utánképzés során. Vagy ahogy Jóska fogalmazta: „beszámoltunk arról, hogyan jöttünk ide, és hogyan megyünk el”. A Nemzeti Közlekedési Hatóság ezek után igazolást állított ki, amellyel hősünk beballagott az okmányirodába és visszakapta jogosítványát. Mindezért illetékkel együtt 40 ezer forintot fizetett. A háromsaroknyi ittas vezetés mérlege – a büntetéssel és az utánképzéssel együtt – így negyedmillió forint és 20 hónap volánmentesség lett.

Utánképzési kategóriák:

I. program - a közlekedési képzettség hiányosságainak megszüntetésére irányuló elméleti foglalkozás;
II. program - a közlekedési képzettség, kultúra és magatartás hiányosságainak és hibáinak megszüntetését célzó járművezetési gyakorlati foglalkozás;
III. program - a közlekedési szabályok megtartását célzó foglalkozás;
IV. program - magatartásformálás;
V. program - az "enyhén ittas vezetők" foglalkozása;
VI. program - a "közepesen ittas vezetők" foglalkozása;
VII. program - a "súlyosan ittas, vagy visszatérő ittas vezetők" foglalkozása. 


Az I. és II. program elméleti vagy gyakorlati vizsgával zárul. Az utánképzést a jelentkezéstől számított 60 napon belül be kell fejezni. A sikeresen teljesített utánképzésről a közlekedési felügyelet igazolást, illetve bizonyítványt állít ki. Nem kaphat igazolást, bizonyítványt, aki valamelyik foglalkozáson nem vett részt, vagy járművezetésre alkalmatlan állapotban jelent meg. Az utánképzési foglalkozások díja elméleti (I., III-VII.) program esetében 1600 Ft/óra, gyakorlati (II.) programnál pedig a megfelelő járműkategóriára vonatkozó külön jogszabályban meghatározott tanóránkénti költségtérítés ötszöröse.

„A négy évszakos tanuló is egyre ritkább: a 14 órányi városi, 4 órás országúti, 2-2 órás autópályás és éjszakai vezetést vagy nem, vagy mihamarább akarja abszolválni a többség, az oktatók pedig hagyják magukat meggyőzni, habár tudják, hogy a levezetetlen órák később, a forgalomban bosszút állnak” – folytatja Szabó. A szűkülő keresletre az autósiskolák alacsonyabb árakkal licitálnak. Így lehetséges, hogy az általunk megkérdezett szakemberek szerint a reális 110-120 ezer forintos összköltség helyett ennek feléért hirdetnek biztos jogosítványhoz jutást. (Lásd a vizsga- és tanfolyamdíjakról szóló összeállításunkat.) 

A KRESZ, illetve a sokak szerint alaposan elavult tudást számonkérő műszaki vizsga mellett a 29+1 órás kötelező vezetési gyakorlat is igen érzékeny pontja a jelenlegi vizsgarendszernek. Az iskolák a nagy árversenyben ugyanis főként a gyakorlati oktatók díján takarékoskodnak: sokak szerint megalázó az óradíj, az 1100-1500 forint nem fedezi az üzemanyag árát, a jármű amortizációját és az oktató megélhetését. 

"A gyakorlati oktatók az autósiskoláknak kiszolgáltatottan dolgoznak, a jelenlegi szabályozás szerint ugyanis hiába a magánvállalkozói igazolvány, önállóan nem is tevékenykedhetnek. Igaz, vállalkozásba is csak kényszerből vágnak bele, az iskolák ugyanis többségüket nem főállásban, hanem csak szerződéssel foglalkoztatják. Nem véletlen, hogy egyre több a panasz azokra, akik arra alapoznak, hogy tanulóik csak annyit sajátítsanak el a vezetésből, amennyi az oktatónak még nem szégyen, de semmiképpen se legyen elég elsőre a sikeres vizsgához. Vagyis a tanuló legyen kénytelen pluszórákat venni 2-3 ezer forintért, ami már szinte teljes egészében az oktatóhoz kerül. És akkor még mindig benne lehet a pakliban egy újabb bukás, újabb vezetési díjjal. 

Azok viszont, akik nem ezekkel az eszközökkel próbálnak pénzükhöz jutni, hajnaltól estig ülnek az autóban, naponta 10-12 órát nyomnak le tanulóikkal a tanpályán vagy a forgalomban. S ők azok, akik 110 ezer alatt nem ígérnek papírt senkinek. " (Forrás: Népszabadság Online)

Informátoraink szerint ugyanakkor a kusza viszonyokért maguk az oktatók is felelősek. „Érdektelenség és széthúzás jellemzi a szakmát, amire egyértelműen az anyagi és erkölcsi helyzetük a magyarázat” – véli Szabó. Az országban több mint tíz állítólagos érdekképviselet jut a 6500 oktatóra.


[[ Oldaltörés: Szájjal vezetnek ]]


 

Büntetőpontok
Az ősztől állítólag újra szigorodó büntetőpontrendszerben kizárólag olyan szabályszegés (bűncselekmény, szabálysértés) elkövetéséért lehet büntetőpontot kapni, amelyet egyébként –  jogerős határozattal – a bíróság, illetve a szabálysértési hatóság is elbírált. Büntetőpont jár a helyszíni bírság kiszabásakor is, feltéve, hogy az elkövető tudomásul vette. Ha az érintett sérelmezi a helyszíni bírságot, az intézkedő rendőr szabálysértési feljelentést tesz. A feljelentés alapján a szabálysértési hatóság dönt a szabálysértés elkövetéséről, így a büntetés és a büntetőpont kiszabásáról is. 

Ezek szerint a sebességkorlátozás jelentős túllépése 3 pont
az ittas vezetés szabálysértése 3 pont 
az elsőbbség és az előzés szabályainak megsértése 3 pont 
a vasúti átjárón áthaladás szabályainak megsértése 3 pont 
a közúti közlekedés rendjének megzavarása könnyű testi sértés okozása esetén 3 pont 
az engedély nélküli vezetés (közúti forgalomban gépi meghajtású jármű vezetése más kategóriába tartozó engedéllyel, illetve a jármű vezetésének átengedése engedéllyel nem bíró részére) 3 pont
a járművezetés az eltiltás tartama alatt 3 pont 
a biztonságos közlekedésre alkalmatlan jármű vezetése üzemképtelen fék, kormányberendezés esetén 3 pont

A közúti közlekedési szabályok kisebb fokú megsértései közül  
a megengedett sebességhatár legalább negyedével történő túllépése 2
a megfordulás, hátramenet szabályainak megszegése autópályán, autóúton 3  
a megállás kijelölt gyalogos-átkelőhelyen, vagy a gyalogos-átkelőhely előtt 3
a forgalomirányító fényjelző készülék tilos jelzésén való áthaladás 3
a rendőr jelzésének figyelmen kívül hagyása 3
a megállás vasúti átjáróban, valamint a vasúti átjáró előtt 3
a gyalogosok elsőbbségére vonatkozó szabályok megsértése kijelölt gyalogos-átkelőhelyen 3
a tilalmi jelzőtáblák utasításainak megszegése 3 
a kézben tartott mobil rádiótelefon használata menet közben 1
a nem megfelelő sebesség alkalmazása (relatív sebességtúllépés) 1
a biztonsági öv, a bukósisak, valamint a biztonsági gyermekülés használatának elmulasztása 1
pontot ér.

A 14-es ponthatár elérése után az érintett személy a büntetőpontjait önkéntes utánképzésen való részvétellel csökkentheti. A félreértések elkerülése végett: aki mind a 18 pontot összeszedte, azon már az önkéntes utánképzés sem segíthet, a vezetői engedélyét könyörtelenül visszavonják. Az utánképzés 14 pontig 9 ponttal, 15-17 pont között 5 ponttal csökkenti a meglévő pontokat. Ezt a lehetőséget azonban egy éven belül csak egyszer lehet igénybe venni. 

A közlekedési nyilvántartó a miheztartás végett minden esetben értesítést küld a csökkentés után megmaradt pontok számáról. Az utánképzés elvégzéséről szóló igazolást a Nyilvántartó Hivatalnál vagy az érintett személy lakóhelye (tartózkodási helye) szerint illetékes körzetközponti jegyzőjénél (okmányirodában) kell bemutatni. 

Ha a sorozatosan szabálytalankodó járművezető pontjainak száma eléri vagy meghaladja a 18-as határt, a nyilvántartó határozattal visszavonja a vezetői engedélyét, és törli az addig összegyűjtött pontokat. A visszavont vezetői engedélyt 6 hónap elteltével és csak akkor lehet visszaadni, ha az érintett járművezető igazolja, hogy az ekkor már kötelező utánképzésen részt vett, és vele szemben a vezetési jogosultság külön jogszabályban meghatározott egyéb feltételei (például egészségügyi alkalmasság) fennállnak.
"Szörcsök szerint az NKH csak az oktatás, és az oktatók, vizsgabiztosok képzettségi színvonalát, a szakmai tartalmat felügyeli, az árak kialakításába nem szólhat bele.  Hogy melyik iskola mennyiért tudja eladni a szolgáltatását, elsősorban piaci kérdés. Vagyis, az autós iskolák között dúló árversenyre - amely nem magyar jelenség - alapvetően a tanulók lehetnek hatással. Ha a gyanúsan olcsó jogosítványra nem lesz vevő, akkor minden iskola kénytelen lesz megemelni az árat, s több pénzből jobb szolgáltatást is fognak nyújtani. Így remélhetőleg az alvállalkozóit, vagyis a gyakorlati oktatókat is tisztességesen meg tudják majd fizetni." (Forrás: Népszabadság Online)

„Németországban vagy Ausztriában 2 ezer euró, azaz félmillió forint alatt nem lehet megúszni egy jogosítványt; ehhez képest a 120 ezer forintos, itthon soknak tartott ár bagatell” – dimenzionálja az olcsóság-drágaság kérdését a már idézett ceglédi vállalkozó. Szerinte azért sem árt tisztességgel végigcsinálni a képzést, mert a büntetőpontrendszer és az utánképzés bevezetésével még többe is kerülhet a hanyag – vagy épp kenőpénzes – jogosítványszerzés. (Lásd a pontrendszerről és az utánképzéséről szóló írásunkat.) 

"A járművezetést oktatók jövedelmezőségi és munkabérproblémáit Szörcsök szerint - a piacgazdaság viszonyai között - a munkáltatóknak és a munkavállalóknak házon belül kell megoldaniuk úgy, hogy a tanulókat ne érje kár. Ugyankkor az mindenképpen aggályos, szakmai szempontból erősen kifogásolható, hogy a jelenlegi helyzet miatt az oktatók abban érdekeltek, minél kevesebbet mozogjanak járművükkel, és így takarékoskodjanak az üzemanyaggal - véli a szakértő." (Forrás: Népszabadság Online)

„Az alacsony óradíjak miatt manapság egyre több oktató a szájjal vezetés tudományát sajátíttatja el tanulóival, vagyis szóban és nem gyakorlatban adja át a tudását” – mondja Kocsis. Az NKH nem véletlenül tervezi, hogy az autósiskolákkal és az oktatókkal való konzultáció és a szükséges jogszabályi háttér megteremtése után olyan mérőeszköz (jelenlegi szakmai becenevén: oktaméter) bevezetését teszik kötelezővé a következő két évben, amely a tanulók vezetéssel eltöltött idejét és a megtett kilométereket ellenőrizné. Így lenne garancia arra, hogy a tanulók az oktatási időt ténylegesen a jármű vezetésével, ne egy helyben tartózkodással töltsék.  

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!