szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?

Felesleges a pótkerék?

Pótkerék helyett vészkerék

Felesleges a pótkerék? 

Ha nyaraláskor kapunk defektet, legtöbbször az összes csomagot ki kell pakolni az utóból, hogy hozzáférjünk a pótkerékhez. Manapság már alternatív megoldások is léteznek. Modern defekt észlelő rendszereket és gumikat lehet kapni, melyek elfogadható menettulajdonságokkal rendelkeznek, így akár a pótkerékre már nincs is szükség. Mégis néhány szabályt be kell tartani ezek használatakor.

Defektmentes gumik
Néhány autót már gyárilag felszereltek defektmentes gumikkal látnak el. Ezek megerősített oldalfalakkal rendelkeznek és arra is alkalmasak, hogy a kerekekben szükséges légnyomás nélkül is elérjük legalább a következő szerelőműhelyt. A runflat gumikkal defekt esetén maximum 80 kilométer/órás sebességgel folytatni tudjuk az utunkat és legfeljebb 150 kilométer távolságot  mehetünk velük.

Defektjavító készlet a Lanciában
Gumijavító-felszerelés
 Egyre több új autóban találunk pótkerék helyett egy kézi gumijavító-felszerelést. Ebben legtöbbször egy folyékony gumikeveréket és egy kompresszort található, az utóbbit a szivargyújtóra kell rákötni. A tömítőanyagot a szelepen keresztül töltjük bele a gumiba, a kompresszor a végén eloszlatja az anyagot a kerékben és a végén még levegőt is fúj bele. Nagy előnye, hogy alig van súlya. Míg egy pótkerék akár húsz kilós is, vagy több is lehet, addig egy ilyen felszerelés alig nyom két kilogrammot. A TÜV Süd számításai szerint, aki lemond a pótkerékről, akár 0,2 liter üzemanyagot spórolhat 100 kilométerenként és még a környezetet is kíméli. A törvény nem írja elő a pótkerék meglétét az autóban. Viszont a gumijavító-felszerelés használata után ajánlatos mihamarább felkeresni egy javítóműhelyt. A gumi foltozása csupán szükségmegoldás, mivel a KRESZ szabályai szerint egy ilyen beavatkozás csökkenti az autó biztonságát, hangsúlyozza német TÜV Süd.

Defekttűrő abroncs páncélautón
Külön biztosítás defekt esetén 
Az egyszerű használat ellenére is csak kisebb lyukak javíthatók meg ezzel a felszereléssel. A nagyobb károknál, mint amikor a gumi lecsúszik a felniről, vagy a köpeny sérül meg, már nem alkalmas az átmeneti javításra. Aki teljesen le akar mondani vagy kénytelen lemondani a pótkerékről, mert például a pótkerékmélyedésben autógáztartály van beépítve, annak ajánlatos külön biztosítást kötnie defektek esetére.
A német autóklub segélyszolgálatát az elmúlt évben 136 ezer defekthez hívták. Sok esetben elkerülhető lett volna a defekt, ha a kerekek előírás szerint lettek volna felfújva. Ezért ajánlatos kéthetente ellenőrizni a légnyomást – attól függetlenül, hogy pótkerékkel vagy modern defektjavító felszereléssel rendelkezünk.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!