szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A svéd Scania amellett, hogy folyamatosan visszaveri az ellenséges felvásárlására tett törekvéseket, önállóan, megfontoltan, kis kockázattal ám nagy nyereséggel működik, és nagyon fejleszt. Forradalmian új hibridtechnológia, alacsony kibocsátású dízelmotorok, alternatív üzemanyagok: kész üzenetek a jövőnek.

© Autómenedzser
A Stockholm melletti Södertaljében süt a nap, pedig lassan itt a hideg évszak. A Scania-gyárban nincs nagy nyüzsgés, minden a megszokott, fegyelmezett, már-már japános rendben történik. A dolgozók vidámak, nyugodtak és büszkék a cégükre. Meg is tehetik, hisz ők is tudják, a Scania egyre jobb évet zár, új termékek egész sorát vezeti be. A svédek jelszava a fenntartható közlekedés. De mit is tesznek érte?

A most bemutatott új, Euro 5-ös motorcsalád már ma is megfelel például – a kipufogógáz utókezelése nélkül – azoknak a szigorúbb kibocsátási előírásoknak, amelyek két év múlva lépnek életbe az EU-ban. Bemutatkoztak a Scania harmadik generációs etanol motorjai is, amelyek 90 százalékkal képesek csökkenteni a szén-dioxid-kibocsátást. Láthattuk és beleülhettünk, sőt a kormányát is megfoghattuk annak a teljesen hibrid, forradalmian új busznak is, amelynek használatával a városi tömegközlekedésben negyedével lehet csökkenteni a járművek fogyasztását.

A fékezés hajtja

A Scania hibridbusza és egyik vezetője
© Autómenedzser
A már forgalomban, tesztüzemben is kipróbált hibrid busz 10,5 méteres, de annyi utast képest elszállítani, mint 12 méteres társa. Minden utas előre nézve ül, nincsenek kerékjáratok, teljesen sík a padlója. A sofőr középen ül, jól rálát a forgalomra, a manőverekben kanyarodó hátsó kerekek is segítik. Nagy teljesítményű dízel- és a kerekeket hajtó elektromos motorja között nincs közvetlen kapcsolat, a Scania a teljes hibrid megoldás mellett döntött. A fékezéshez használt energiát ugyanakkor képes tárolni, és a következő megállóig történő gyorsításhoz felhasználni. 25 százalékkal kevesebb üzemanyagot használ így el, miközben gyorsabban és halkabban működik. Az új hibridbuszok közül kettő jövőre a stockholmi etanolos buszok mellet élesben is bemutatkozik. A jármű iránt, melynek a fejlesztői meglepően fiatalok és magabiztosan felkészültek, az érdeklődés óriási, városok tucatjai jelentkeztek be a svéd gyártónál, ám a Scania szerint még négy-öt évet kell várni a technológia utcára kerülésére.

A södertaljei két kilométeres tesztpályán sajnos nem vezethettük a több(száz)millió eurós különleges buszt, ám az etanollal működő városi buszt, valamint az új I4-est és az Irizar PB-t még én is körbevezethettem. A legnehezebb a magasra nyúló visszapillantók tengerével való küzdés jelentette számomra. Szerencsére az Omnicruise rendszerű automatikus váltó és az intelligens retarder, amely a fékezés különböző erejű lenyomásával a megfelelő mértékben csökkenti és tartja a jármű sebességét hamar elsajátítható. A távolsági buszvezetésnél nagyobb élményt jelentett a közel tucatnyi kamion kipróbálása, és nem csak azért, mert nagyon csinos és vonzó kamionos oktatókkal, illetve tesztpilótákkal tölthettük a délelőttöt. Az általam csak teherkamionnak becézett 30 tonnás billencsben pont egy nyugdíjas kamionost fogtam ki, de még szerencse, mert azon a terepen egy figyelemelterelő hölgyeménnyel biztosan fejre álltunk volna. Olyan helyen vittük a terhet, olyan meredeken, akkora ingoványban, hogy gyalog nem bírtam volna, nem hogy nyolc keréken.

További járművek, technikai részletek a cikk folytatásában. Kattintson.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!