szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?

Az Autostadt egy igazi marketingbomba, olyan tudatmódosító eseménytér, amely...

A két torony - 48 méter magasak, 400 autó fér el egyben
Autostadt

Az Autostadt egy igazi marketingbomba, olyan tudatmódosító eseménytér, amely üzeneteit úgy továbbítja, hogy soha nem mondja ki. A képi szemfényvesztésnek ezt a módját nőkkel terveztette Ferdinand Piech, a Porsche-család egyik leszármazottja, a Volkswagen-csoport korábbi vezetője. Úgy gondolta, nem elég jó autókat gyártani, hanem egyfajta ragályos kötődést kell kiépíteni az autóvezető vásárló és a vezetett közlekedési eszköz, az autó között. Ez az Autostadt. 

Olyan játékteret álmodtak ide, amelyben egyaránt jól érzi magát férfi, nő és gyerek, kikapcsolódik, tanul és ámul. Közben pedig nem kell, hogy fogyasszon, vásároljon. Nem szerepelnek reklámok, hirdetések az autóváros közterein, nem dörgölik orrunk alá a márkák és típusok neveit. Különböző pavilonok jelzik, hogy itt autókról és nem csak a feng shui elvei alapján épült kertekről, dombokról, tavakról, hidacskákról van szó. A Bentley, Audi, Seat, VW, Skoda, Lamborghini pavilonok mind különböző filozófiák, életérzések és stílusok épületekbe fogalmazott költeményei, de csak bent derül ki, hogy hol is járunk. 

A Bentley szalon mélyén a luxus érinthető, tapintható, a Lamborghini kockájában fény-, hangorgia és egy valódi 640 lovas Lambó hangsúlyozza a sebesség szeretetét, a Skoda különleges szentélyében David Cerny prágai bronzműves tolmácsolásában szólalnak meg cseh történetek, a prágai közelmúlt eseményei, a Seatnál a gyerekek és az emóciók kerültek központba.

Felvillant a Murcielago
Autostadt

De mi is ez az egész? 2000-ben nyílt meg az Autostadt a wolfsburgi VW-gyár területén. A technika, a kultúra, a természet és az idő találkozóhelye, Európa egyik legfontosabb autós centruma. A VW volt az első, idén nyílt meg a Münchenben a BMW Welt, tavaly a Mercedes élő múzeuma Stuttgartban. A félmilliárd euróból fölhúzott Autostadt építésekor évi egymillió vendéggel számoltak, ezzel szemben idén már a 15 milliomodik vendég is átlépte a küszöbét. 



[[ Oldaltörés: Gyár és város ]]



Autók a toronyba, 8 euróért bárki felliftezhet
Autostadt

Az Autostadtban vehetik át autóikat a német, osztrák és hollandügyfelek. Élnek is a lehetőséggel: naponta 4-600 autót visznek haza innen az újdonsült vásárlók. Aki ráér, körbenézhet a pavilonokban, sőt egy gyári Werktouron is részt vehet. Ennek során a Golf és a Touran gyártási technológiájába nyerhet bepillantást a laikus. Nekünk „autós” újságíróknak (a kollégám végig aludta a félórás hangos tárlatvezetést) nem volt újdonság, ám egy friss tulajdonosnak ez maga a genezis végigkövetése. A wolfsburgi gyárban ötvenezren dolgoznak, naponta 4000 autót állítanak elő három műszakban. 

A kocsik 70 százaléka a világ 180 országába vándorol az 1300 kilométer hosszú gyártószalagról, amelyen egyszerre 16 ezer részben vagy egészben elkészült jármű követi egymást az összeszerelés különböző fázisaiban. Az autógyárakban a legizgalmasabb jelenet mindig az esküvő, azaz a kasztni, illetve a motort, a futóművet és a váltót tartalmazó padlólemez egyesülése. A fehér GTI, a szürke dízel és a kék ötajtós házasságáról épp lemaradtam, mert éppen azt figyeltem, hogyan képes targoncázni egy német munkás úgy, hogy közben titokban dohányzik. 

Feng shui
Autostadt

Hannoverbe az Air Berlin járatával lehet eljutni, innen busszal egy óra Wolfsburg, de vonattal is gyorsan eljuthatunk ide. Berlinből egy óra öt perc a nagysebességű IC Expresszel. Ezért mondják az Autostadt dolgozói, hogy Berlin Wolfsburg elővárosa, röpke idő alatt be lehet érni. Éppen ezért nagyon sokan járnak az intézménybe és a gyárba is a fővárosból dolgozni. Nem is csodálkoztam, hogy a VFL Wolfsburg-Werder Bremen foci mérkőzésen üdvrivalgás tört ki, amikor meccs közben az óriás kijelzőn megjelent a csúfos eredmény: Hertha-Rostock 1:3. 

Ha már Wolfsburgban járunk legyen szerencsénk egy hazai fordulóhoz is, a Bundesliga meccsei nem olyan unalmasak, mint ahogyan azt sokan vélik és állítják. A már említett Bréma meccs iskolapéldája volt a kulturált szórakozásnak, szurkolásnak. Sörön és perecen kívül más nem folyt, se vér, se rasszista szitokfolyam, se füst, se tűz. Pedig csak döntetlent játszott a hazai firkacsapat. 

Éjjeli panoráma
Autostadt

Kár, hogy nem a fiammal voltam itt. 10 évesen jogosítványt szerezhetett volna az elektromos kis Beetleken, csinálhatott volna magának saját pizzát, elültethetett volna olyan növényt, amelyből két hétre rá 2 ezred liter bioüzemanyagot (SunFuel) sajtolnak ki, divatos sportkocsikat tervezhetett volna szoftver segítségével, láthatott volna testközelből Tin Lizzyt, Porsche 356-ot, ős Passatot, Topolinót, 180- és 360 fokos mozit, gokartozhatott volna időre lábbal hajtott kis szerkezeteken,átbújhatott volna egy hidrogén gőzös alagúton, megismerkedhetett volna az aerodinamika rejtélyeivel – csak néhány eszembe ötlött programot soroltam fel, a 25 hektáros Autostadt sokkal több kincset tartogat még. Az ötcsillagos Ritz Carltont még ki is hagytam a felsorolásból, pedig kevés olyan szálloda van a világon, amelynek elnöki lakosztályai gyárkéményekre néznek. 

Vezetéstechnika gyerekeknek
Autostadt

Maga a város nem túl látványos - a múlt nélküli várost Hitler parancsára 1938-ban alapították, a gyárból él, a gyár élteti. Az Alvar Aalto finn építész által tervezett épületek mellet feltűnően sok a marokkói, algír, török és távol-keleti étterem, kocsma, kávézó és szórakozóhely.

További információk: 
DZT Német Turisztikai Központ
Autoclub Travel

Biró Csongor

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!